Search
Close this search box.

فیوز چیست و چگونه کار می کند؟

تصویر فیوز
فهرست مطالب

اگر نگاهی به اطراف خود بیندازید می‌بینید که تقریبا بیشتر لوازمی که در طول روز با آن سروکار دارید به کمک محافظ برق به جریان الکتریسیته متصل هستند و به این وسیله کار می‌کنند. جریان الکتریسیته با وجود این که بسیاری از مشکلات را از میان برداشته و باعث سرعت و راحتی بشر شده، اما فرایند تولیدش بسیار پیچیده است و گاهی سبب ضرر و آلودگی می‌شود. همانطور که می‌دانید محل تولید نیروی الکتریسیته در هر واحد ساختمان با واحدی دیگر متفاوت است. این نیرو با استفاده از فیوز به هر واحد انتقال پیدا کرده و در هنگام بروز نوسانات شدید جریان برق را کاملا قطع می‌کند. حال به نظر شما فیوز چیست و چگونه کار می کند؟ در این مقاله قرار است درباره نحوه عملکرد فیوز صحبت کنیم و با انواع فیوز آشنا شویم. 

 

فیوز چیست؟

فیوز قطعه‌ای حفاظتی است که از یک رشته فلزی ساخته شده است. این قطعه داخل یک محفظه قرار می‌گیرد و مانند یک استابلایزر یا مدار‌شکن عمل می‌کند. این قطعه کوچک از صدماتی که ممکن است در اثر نوسانات برق به لوازم برقی وارد شود جلوگیری می‌کند و مانند یک نوسان‌گیر جلوی خسارات جانی و مالی بسیار زیادی را می‌گیرد. 

این وسیله به منظور محافظت از وسایل برقی منزل مثل یخچال، تلویزیون و… در برابر نوسانات نابهنگام برق استفاده می‌شود. این قطعه برای رفع نیاز تمامی مصرف کنندگان در انواع مختلفی طراحی شده است؛ اما معمولا در بیشتر نمونه‌های این قطعه نوار نازکی که آن را تشکیل می‌دهد از متریال باکیفیت مثل مس، آلومینیوم و روی ساخته شده است. 

بیشتر فروشگاه‌های موجود در بازار هیچ گونه گارانتی برای این محصول در نظر نمی‌گیرند؛ اما در صورتی که این محصول را از jbh خریداری کنید سه سال گارانتی و تعویض بی قید و شرط شامل شما می‌شود. البته بهتر است بدانید که jbh این مزیت را برای تمامی محصولات خود اعم از محافظ برق مرکزی، محافظ ولتاژ، ترموستات دیجیتال و… در نظر گرفته‌اند؛ هدف از این کار ضمن ارائه خدمات بی‌نقص و کامل به مشتریان جلب رضایت آنان است.

تصویر عملکرد فیوز

کار فیوز چیست و چه کاربردی دارد؟

عملکرد انواع فیوز بر مبنای گرمایش ناشی از جریان برق است. این قطعه در ساختمان‌ها روی تابلو برق نصب می‌شود و درون جعبه فیوز قرار می‌‌گیرد. نحوه اتصال این قطعات به مدارهای الکتریکی، سری است. 

جریان الکتریکی قبل از این که به پریزها و منابع برق ساختمانی برسد ابتدا از نوار یا سیم ظریف فیوز عبور می‌کند. این سیم، ضد حریق است و میان ترمینال‌ها قرار دارد. زمانی که جریان عبوری از مدار بیش از حد باشد، گرمایی که در مدار ایجاد شده باعث می‌شود نوار فیوز ذوب شود و جریان الکتریسیته کاملا قطع شود.

حال علت پریدن فیوز چیست؟ در مواردی مانند اتصالات در سیم‌کشی‌های ساختمانی و خرابی لوازم برقی، مصرف بیش از حد برق سبب پریدن فیوز و قطع جریان برق می‌شود. در این صورت زمانی که جریان زیاد سیم درون فیوز را ذوب کرد بایست فیوز جدیدی جایگزین فیوز سوخته کنید. اگر می‌خواهید همیشه مجبور به تعویض نباشید باید فیوزی مناسب ساختمان خود انتخاب کنید.

 

بررسی انواع فیوز از نظر عملکرد و ساختار

همانطور که بیان شد عمده عملکرد فیوز برای محافظت از لوازم و وسایل گران‌قیمت منزل در برابر نوسانات شدید است. بررسی علت نوسان برق در منزل مقوله‌ای است که به شما کمک می‌کند تا در مواجهه با این مشکلات بتوانید با آگاهی کامل عمل کنید و نکات ایمنی را رعایت کنید. صحبت در این زمینه در این مقال نمی‌گنجد، از این رو می‌توانید به مقاله اشاره شده مراجعه کنید و از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار شوید. در ادامه به بررسی انواع فیوز می‌پردازیم: 

تصویر انواع فیوز

1. عملکرد انواع فیوز

انواع فیوز از نظر سرعت عملکرد در دو دسته قرار می‌گیرد:

  • fuse تند‌کار
  • fuse کندکار 

فیوز کندکار عملکرد آرام و ملایمی برای قطع کردن برق در هنگام عبور جریان اضافه دارد. فیوز تندکار در برابر فیوز کندکار همانطور که از نام آن برمی‌آید جلوی جریانات اضافه را در زمانی کوتاه و با سرعت بیشتر می‌گیرد و باعث قطعی برق می‌شود. از مدل‌های تندکار برای محیط‌هایی که نیاز به روشنایی بیشتری است استفاده می‌شود.

 

2. ساختار انواع فیوز

تجهیزاتی مانند فیوز که عملکرد محافظتی دارند معمولا دارای مدل‌های متنوعی هستند. در بازار از این محصول مدل‌های پیچی، تیغه‌ای، گروهی و مدل ساده موجود است. مدل‌های پیچی یا فشنگی از جمله پرکاربردترین مدل‌های فیوز هستند که از سه قسمت تشکیل شده‌اند: کلاهکی که دارای شیشه است، بدنه استوانه‌ای که شبیه فشنگ است و بخش پایه. نواری فلزی غالبا درون بدنه استوانه‌ای قرار می‌گیرد. در طراحی و ساخت این بخش معمولا از متریال‌های مخصوصی استفاده می‌شود. 

 

3. عملکرد مدل مینیاتوری فیوز

یکی دیگر از انواع فیوز، مدل مینیاتوری آن است. فیوز مینیاتوری از دو مکانیزم برای عملکرد خود استفاده می‌کند. این محصول با علامت اختصاری (MCB) مانند سایر فیوزها نوعی قطع کننده برق است که نسبت به جریان‌های کوتاه و بیش از حد برق واکنش نشان می‌دهد. این مدل فیوز با قیمت مناسب و گارانتی سه ساله و تعویض بی قید و شرط در سایت jbh موجود است.

تصویر fuse

مشخصات فنی Fuse چیست؟

فیوز در میان سیستم‌های الکتریکی دارای مشخصات فنی زیر است:

  • افت ولتاژ
  • ظرفیت قطع
  • ولتاژ نامی
  • جریان نامی
  • دما

جریان نامی جریانی است که به صورت متداول و بدون ذوب شدگی سیم، امکان عبور حداکثر جریان برق از خود را ممکن می‌سازد. زمانی که دما بالا باشد جریان نامی کمتر می‌شود و قطعه زودتر ذوب می‌شود. در حقیقت زمانی که جریان برق بیش از حد از فیوز عبور می‌کند، المنت آن ذوب می‌شود و باعث قطع شدن مدار الکتریکی می‌شود؛ از این رو است که ولتاژ در اثر تغییراتی که در مقاومت الکتریکی ایجاد می‌شود قطع می‌شود.

در این مقاله درباره این که فیوز چیست و کاربرد آن صحبت کردیم؛ با انواع فیوز از نظر سرعتِ عملکرد و ساختار آن آشنا شدیم و مشخصات فنی فیوز را بررسی کردیم. به طور کلی می‌توان گفت برای هر ساختمان نیاز است فیوز مناسب با جریانات ورودی تعبیه شود چرا که سوختن فیوز می‌تواند هزینه‌ها و خساراتی را به بار آورد.

تحریریه JBH
تحریریه JBH

در مجله اینترنتی JBH به‌روزترین و معتبرترین مقالات حوزه صنعت برق را بخوانید.

یک پاسخ

  1. سلام مهندس
    محافظ زیر کنتوری تک فاز jbh از سایت شما گرفتم.
    ولی یک کولر می خواد بره روی کمپرسور،
    خطایHR بروی صفحه نمایش جریان ظاهر ،و بعد بلافاصله خروجی دستگاه قطع و منزل بی برق می شود.
    مشکل از کجاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی فنی

پشتیبانی آنلاین فروشگاه