Search
Close this search box.

علت نوسان برق در منزل

تصویر علت نوسان برق در منزل
فهرست مطالب

نوسان و افزایش یا کاهش ناگهانی ولتاژ برق می‌تواند خسارات و خطرات جانی و مالی بسیاری را به همراه داشته باشد.

شاید شما یا اطرافیان‌تان تجربه سوختن وسایل برقی همچون یخچال یا تلویزیون را داشته باشید. سوختن چنین وسایلی خسارت مالی بسیاری را به همراه دارد که این موضوع اصلا خوشایند نیست.

با توجه به اهمیت این موضوع jbh کاربردی‌ترین نوع محافظ ولتاژ را طراحی و تولید می‌کند.

jbh با سال‌ها سابقه در زمینه تولید تجهیزات برقی دانش بنیان با تکیه بر مهارت و دانش تیم قنی بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را طراحی و عرضه می‌کند و شما می‌توانید با خیال آسوده یک محافظ برق مرکزی که سه سال گارانتی و تعویض بی قید و شرط دارد را تهیه کنید تا از نوسانات برق در امان باشید.

تصویر کنترل فاز

کنترل فاز jbh با قابلیت پردازش توسط میکروکنترلر

علت نوسان برق منزل چیست؟

قبل از اینکه در مورد علل نوسان برق منزل صحبت کنیم بهتر است معنی نوسان برق را بدانیم. افزایش یا کاهش ناگهانی میزان ولتاژ یا جریان را نوسان می‌نامند.

نوسان برق در محیط‌های مسکونی می‌تواند علل بسیاری داشته باشد که در ادامه چند مورد از رایج‌ترین علت نوسان برق در خانه را بررسی می‌کنیم.

تصویر علت نوسان برق خانه

  • استفاده از وسایل برقی پرمصرف به صورت همزمان

رایج‌ترین دلیل نوسان برق منزل استفاده همزمان از چند وسیله الکتریکی در ساعات اوج مصرف برق است؛ از آنجایی که استفاده از وسایل پرمصرف می‌تواند به شبکه اصلی فشار وارد کند و منجر به نوسان و یا حتی آتش گرفتگی شود توصیه می‌کنیم حتما در هنگام خرید تجهیزات به میزان مصرف انرژی آن دقت کنید و یا اگر وسیله پرمصرفی دارید در ساعات اوج مصرف به همراه چندین وسیله دیگر از آن استفاده نکنید.

 

  • معیوب بودن محافظ ولتاژ

دستگاه جلوگیری از نوسان برق را محافظ ولتاژ می‌نامند و معیوب بودن محافظ ولتاژ دومین علت نوسان برق خانه است. تولید محافظ ولتاژ تک فاز باید توسط یک تیم حرفه‌ای و باتجربه انجام شود؛ به همین دلیل هر مجموعه ای نمی‌تواند یک محصول کاربردی تولید کند.

در ادامه برای درک اهمیت خرید یک محافظ ولتاژ ایمن خوب است به یک سوال مهم پاسخ دهید. آیا خرید یک محافظ با قیمتی مناسب نسبت منطقی‌تر است یا خرید یک یخچال با قیمت گزاف؟

با پاسخ به این سوال اهمیت خرید یک محافظ ولتاژ استاندارد و مضرات یک محافظ ولتاژ معیوب را درک خواهید کرد؛ زیرا شما با خرید یک محافظ مطمئن و استاندارد می‌توانید تجهیزات گران قیمت موجود در منزل را از انواع خطرات و آسیب‌های جبران ناپذیر مالی محافظت کنید و از پرداخت هزینه گزاف برای تعمیر یا تعویض تجهیزات در امان باشید.

 

  • خیس شدن سیم کشی برق ساختمان

در صورتی که تجهیزات برقی همچون کنتور، سیم‌ها، جعبه برق یا فیوزها خیس شوند خطرات جبران‌ناپذیر بسیاری را به همراه خواهند داشت که کوچک‌ترین آن نوسان برق است.

با توجه به خطرناک بودن این مورد بهتر است که از تجهیزات برقی را درون یک قاب ایمن قرار دهید.

 

  • خراب بودن تجهیزات برقی

خراب بودن تجهیزات برقی نیز می‌تواند دلیل نوسان برق خانه باشد. گاهی به سبب خرابی برخی تجهیزات جریان برق به صورت ناایمن جابجا می‌شود و می‌تواند عملکرد نادرست یا بدکارکردی سایر تجهیزات را به همراه داشته باشد و در انتها منجر به بروز برخی اتفاقات ناگوار شود.

 

  • فرسودگی سیم‌های برق

فرسودگی سیم‌های برق می‌تواند منجر به قطع و وصل شدن برق خانه، عملکرد ناقص تجهیزات، آتش گرفتگی، کاهش طول عمر وسایل برقی و سایر خسارات جانی و مالی شود؛ در نتیجه بهتر است هر چند وقت یکبار نسبت به ایمن سازی سیم‌های برق اقدام کنید.

 

  • تغییرات ناگهانی شبکه

منظور از تغییرات ناگهانی شبکه همان افزایش فشار ناگهانی جریان و ولتاژ است. این موارد نیز ضمن خطرات جانی بسیار می‌تواند خسارات مالی فراوانی را به همراه داشته باشد.

تصویر دلیل نوسان برق منزل

  • عوامل طبیعی

رعد و برق از مهم‌ترین عواملی طبیعی است که می‌تواند موجب بروز نوسانات برق شود. به ندرت شاهد بروز خسارات از جانب رعد و برق بوده‌ایم؛ اما باید این عامل را نیز در نظر داشته باشیم و هنگام رعد و برق وسایل برقی خود را از پریز جدا کنیم.

 

از کجا بفهمیم برق نوسان دارد؟

حال سوال اساسی که با آن روبرو هستیم این است که از کجا بفهمیم برق نوسان دارد؟ نشانه‌های زیادی وجود دارد که از طریق آن می‌توانید متوجه نوسان برق شوید؛ مثلا گاهی چراغ اتاق خود را روشن می‌کنید و متوجه می‌شوید که نور آن از حالت طبیعی کمتر است، گاهی برق اتاق ناخودآگاه روشن یا خاموش می‌شود، طول عمر وسایل برقی موجود در منزل کاهش می‌یابد و هزاران نشانه دیگر که از طریق آن می‌توانید به علت ضعیف شدن برق خانه پی ببرید.

حال سوال بعدی که باید به آن پاسخ دهیم این است که چگونه نوسان برق را بگیریم؟ سریع‌ترین، استانداردترین، مقرون ‌به‌صرفه‌ترین و بهترین راه ممکن خرید یک محافظ ولتاژ ایمن است.

jbh با سال‌ها سابقه به کمک مجرب‌ترین تیم اجرایی انواع محافظ برق، محافظ ولتاژ جریان،  کنترل فاز را به صورت کاملا استاندارد طراحی و عرضه می‌کند.

 

شما می‌توانید انواع محصولات مرتبط را از طریق سایت و با سه سال گارانتی و تعویض بی قید و شرط تهیه کنید.

تحریریه JBH
تحریریه JBH

در مجله اینترنتی JBH به‌روزترین و معتبرترین مقالات حوزه صنعت برق را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی فنی

پیشاپیش فرا رسیدن سال جدید را خدمت شما عزیزان تبریک می‌گوییم.

با توجه به پایان سال مالی و عملیات انبارگردانی فروشگاه آنلاین تا 15 فروردین غیر فعال می‌باشد.

پشتیبانی آنلاین فروشگاه