Search
Close this search box.

رله شیشه‌ای چیست؟

تصویر رله ضربه‌ای دستی اتوماتیک
فهرست مطالب

تجهیزات برقی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها متناسب با نوع کارکرد و ماهیتی که دارند در موقعیت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. ماهیت کلی این تجهیزات حفاظت از محیط، وسایل و جلوگیری از بروز اتفاقات ناگوار است.

از کاربردی‌ترین تجهیزات موجود می‌توان به رله شیشه‌ای و رله ضربه‌ای اشاره کرد که هر کدام کارایی متفاوت و متمایزی دارند.

یکی از تجهیزات برقی پرکاربرد که استفاده از آن در تمامی محیط‌های اداری، مسکونی و تجاری ضروری است رله شیشه‌ای یا همان رله کمکی است که در این مقاله به بررسی ویژگی‌ها و کارکرد آن می‌پردازیم.

تصویر رله ضربه‌ای دستی اتوماتیک

رله شیشه‌ای (رله کمکی) چیست؟

رله شیشه‌ای یا همان رله کمکی از لحاظ ماهیت شباهت بسیار زیادی به کنتاکتور دارد؛ اما از لحاظ نحوه عملکرد، کارایی و اجزای سازنده تفاوت‌های بسیاری دارد.

رله کمکی از تعدادی کنتاکت و یک بوبین تشکیل شده است. زمانی که بوبین برق دار می‌شود، کنتاکت‌ها تحریک شده و فعالیت خود را آغاز می‌کنند و نتیجه شروع فعالیت کنتاکت‌ها چیزی نیست جز قطع و وصل کردن بارهای کوچک. به همین دلیل از رله شیشه‌ای اکثرا در مدارهای فرمان استفاده می‌شود.

همانطور که گفتیم از لحاظ ماهیت همچون کنتاکتور عمل می‌کند؛ اما صرفا برای بارهای کوچک با ولتاژ یا جریان پایین کارایی دارد.

از مهم‌ترین دلایلی که موجب می‌شود از رله کمکی در تابلو برق کمک گرفته شود، می‌توان به مواردی همچون سایز کوچک، قیمت مناسب و طول عمر بالای آن اشاره کرد.

با توجه به اینکه مجموعه JBH قابلیت تولید محصولات منحصر به فرد را داراست شما می‌توانید متناسب با نیاز و موقعیت خود، سفارش ساخت رله کمکی با ولتاژهای مختلف و تعداد پلاتین‌های متنوع را ثبت نمایید؛ علاوه بر این می‌توانید انواع رله شیشه‌ای برای استفاده روی برد یا نصب روی سوکت را نیز سفارش دهید.

تصویر رله شیشه‌ای چیست

آشنایی با انواع رله شیشه‌ای

همانطور که بالاتر نیز توضیح دادیم رله کمکی را می‌توان در ولتاژهای مختلف و با تعداد پلاتین‌های متفاوت سفارش داد. تولید این محصول با ولتاژ بالاتر و  تعداد پلاتین بیشتر از این جهت کارایی دارد که شما می‌توانید با نصب آن در تابلو برق‌های صنعتی محیط و تجهیزات را در برابر افزایش و یا کاهش بیش از حد و ناگهانی ولتاژ محافظت کنید؛ اما اگر صرفا برای محیط‌های مسکونی از رله کمکی استفاده می‌کنید، می‌توانید از نمونه‌هایی که ولتاژ ضعیف‌تری را ساپورت می‌کنند، استفاده کنید؛ به طور کلی از رله کمکی در سیستم‌های حفاظتی، سیستم‌های الکتریکی و کنترلی استفاده می‌شود.

یکی از بهترین دسته بندی‌هایی که برای انواع رله شیشه‌ای می‌توان ارائه داد دسته بندی بر اساس جنس آلیاژ‌های به کار رفته در ساخت آن‌هاست که در ادامه به صورت کامل توضیح داده می‌شود.

 

  • مواد پایه

مواد اولیه برای ساخت رله کمکی مس، نقره، طلا، تنگستن، پلاتینیوم، پالادیوم و مولیبدن است.

 

  • آلیاژهای متنوع

قلع، نیکل، اکسید کادمیوم،سیلوادیوم، استرانسیم و چندین آلیاژ دیگر نیز وجود دارد که از آن‌ها در ساخت انواع رله شیشه‌ای استفاده می‌شود.

علت استفاده از آلیاژهای مختلف در ساخت رله کمکی ویژگی‌های منحصر به فردی است که هر کدام از این آلیاژها دارند؛ به عنوان مثال کادمیوم در برابر قوس الکتریکی مقاومت بالایی دارد و یا آلیاژ قلع در برابر حرارت بالا مقاوم است.

برای اطلاع بیشتر از جزئیات مربوط به انواع رله شیشه‌ای، استعلام قیمت رله شیشه‌ای و خرید رله کمکی می‌توانید از طریق سایت مراجعه به سایت JBH و یا تماس با تیم پشتیبانی اقدام کنید.

تصویر نحوه سیم بندی رله شیشه‌ای

معرفی اجزای تشکیل دهنده رله کمکی

رله شیشه‌ای از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به صورت کامل هر کدام از این اجزا را معرفی می‌کنیم.

  • بوبین: بوبین همان سیم یا ک.یل ورودی است. به منظور راه‌اندازی این قطعه نیاز است که تغذیه مثبت و منفی را به دو سر آن وصل کنید.
  • تیغه مشترک: تیغه مشترک همان COM است که سیگنال‌های مشترک را باید به آن متصل کنیم. 
  • تیغه باز: مانطور که از نامش پیداست این تیغه در حالت عادی باز است و با تحریک بوبین بسته می‌شود.
  • تیغه باز معمولا با علائم اختصاری و یا عنوان (NO-Normal Open) شناخته می‌شود.
  • تیغه بسته (NC-Normal Close): این تیغه  نیز در حالت عادی بسته است و در صورتی که بخواهیم خروجی قطع شود باید مصرف کننده را به تیغه وصل کنیم.

مجموعه JBH با تولید انواع رله کمکی ایرانی و دانش بنیان نیاز عمده مشتریان را رفع می‌کند و شما می‌توانید انواع رله کمکی را با سه سال گارانتی و تعویض بی قید و شرط ارائه می‌دهد.

 

طریقه نصب رله شیشه‌ای

طریقه نصب رله شیشه‌ای بسیار آسان است؛ زیرا هر کنتاکت دارای شماره‌ای است که مشخص می‌کند کدام یک از سیم‌های ورودی به کدام کنتاکت متصل شود. پس از وصل کردن هر کنتاکت به شماره مشخص شده باید آن را تست کنید.

برای تست رله کمکی باید ولتاژ مشخصی را به دو پایه سیم پیچ رله وصل کنید، اگر کنتاکت‌ها باز و بسته شدند بدین معناست که دستگاه سالم است و از این پس می‌توانید برای حفاظت از لوازم خانگی، تجهیزات صنعتی و ساختمانی و غیره از آن استفاده کنید.

برای اطلاع از نحوه سیم بندی رله شیشه‌ای و کاربرد پایه‌های رله شیشه‌ای بهتر است از افراد ماهر و کسانی که در این حوزه فعالیت دارند کمک بگیرید.

به طور کلی اگر تخصص یا مهارت کافی ندارید و تابحال با تجهیزات برقی سروکار نداشته‌اید بهتر است به منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی و خطرات جانی و مالی از متخصصان این حوزه کمک بگیرید.

Picture of تحریریه JBH
تحریریه JBH

در مجله اینترنتی JBH به‌روزترین و معتبرترین مقالات حوزه صنعت برق را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی فنی

پشتیبانی آنلاین فروشگاه