Search
Close this search box.

نحوه بستن کنترل فاز با کنتاکتور

کنتاکتور DC
فهرست مطالب

گاهی اوقات تغییراتی در پارامترهای شبکه، مانند توالی فازها و سطح ولتاژ، رخ می‌دهد. این تغییرات ممکن است باعث آسیب‌های جبران ناپذیری به تجهیزات و حتی به جان پرسنل و نیروی انسانی شود. بنابراین، بهتر است برای این مواقع تدابیری را در نظر بگیریم. یکی از مهم‌ترین تجهیزات در این زمینه کنترل فاز است.

معرفی کامل کنترل فاز و کنتاکتور

کنترل فاز، به عنوان یکی از تجهیزات حفاظتی، برای حفاظت الکتروموتور از طریق کنترل الکترونیکی استفاده می‌شود. این تجهیز وظیفه محافظت از مدار در برابر اختلاف ولتاژ را بر عهده دارد. کنترل فاز، یک کلید ایمنی است که از مشکلات برقی در مدارهای برقی ساختمان جلوگیری می‌کند. به دلیل اهمیت حفاظت از تجهیزات و سیستم‌های الکترونیکی، استفاده از تجهیزات حفاظتی در سیستم‌ها و مدارهای الکتریکی بسیار ضروری است. در ادامه نحوه بستن کنترل فاز با کنتاکتور را بررسی می‌کنیم. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با کنتاکتور، به وبسایت ما مراجعه کرده و مطلب همه چیز در مورد کنتاکتور را مطالعه کنید. با ما همراه باشید.

صفر تا صد آنچه باید در مورد نحوه بستن کنترل فاز با کنتاکتور بدانید!

کنتاکتور تک فاز اتومات JBH

ابتدا باید درباره نحوه بستن کنترل فاز سه فاز با کنتاکتور صحبت کنیم. به دلیل عدم قدرت رله کنترل فاز سه فاز در قطع و وصل مستقیم، استفاده از یک کنتاکتور ضروری است. دستگاه کنترل فاز نیاز به سه ورودی دارد؛ اما برای خروجی، کافیست پایه‌های ۱۸ و ۱۵ را به انواع کنتاکتور متصل کنید. پس از انجام سیم کشی، باید دو پارامتر، میزان حساسیت به عدم تقارن فازها و زمان وصل رله را تنظیم کنید. هر دوی این پارامترها قابلیت تنظیم دارند.

توجه کنید که میزان حساسیت به عدم تقارن فازها می‌تواند بین ۷ تا ۲۵ درصد باشد؛ اما در صورتی که اختلاف ولتاژ بین فازها بیش از این مقدار باشد، رله خروجی یا کنتاکتور قطع خواهد شد. زمان وصل رله نیز می‌تواند بین ۲ تا ۲۴۰ ثانیه باشد، به این معنی که رله خروجی کنترل فاز یا کنتاکتور، پس از طی کردن زمان تنظیم شده، برق خواهد داشت.

مراحل بستن کنترل فاز با کنتاکتور

کنتاکتور ۴پل اتوماتیک

کنتاکتورها معمولاً در موتورهای تهویه مطبوع سه فاز استفاده می‌شوند که حداقل به ولتاژ 480 ولت نیاز دارند. این دستگاه‌ها از سوئیچ فیزیکی برای تعویض استفاده نمی‌کنند، بلکه از یک کنتاکتور استفاده می‌کنند. کنتاکتور از یک سیگنال ولتاژ پایین برای کنترل مدار ولتاژ بالا استفاده می‌کند. این سیگنال ولتاژ پایین را می‌توان توسط یک رله الکتریکی یا یک کامپیوتر کنترل کرد. می‌توانید برای معرفی بیشتر تابلو برق نحوه بستن کنترل فاز با کنتاکتور به وبسایت ما مراجعه کنید. در ادامه به مراحل این فرایند می‌پردازیم.

  • مرحله اول

برق بار سه فاز را قطع کنید و سیم‌های متناسب با سطح ولتاژ مدار را تشخیص دهید. برای برخی مدارهای AC، سیم‌های برق سیاه، قرمز و آبی استفاده می‌شود. با استفاده از پیچ گوشتی یا آچار سوکتی، سیم‌های برق را از بار جدا کنید. سپس سیم‌های برق مشکی، قرمز و آبی را به ترتیب به ترمینال‌های کنتاکتور L1، L2 و L3 وصل کنید. این مرحله شما را به سمت ورودی خط کنتاکتور متصل می‌کند.

  • مرحله دوم

سیم‌های مشخص شده را بردارید و به پایانه‌های از قبل تعیین شده وصل کنید.

  • مرحله سوم

مدار کنترل را به بخش‌های مثبت و منفی متصل کنید و سپس آن‌ها را خاموش و روشن کنید.

نکات مهم هنگام بررسی نحوه بستن کنترل فاز با کنتاکتور

رله ضربه ای دستی اتوماتیک

در بررسی نحوه بستن کنترل فاز با کنتاکتور، کلیدهای الکترومغناطیسی نامیده می‌شوند که با اعمال انرژی به سیم پیچ، کنتاکت‌های بسته را باز می‌کنند و کنتاکت‌های باز را می‌بندند. این کنتاکتورها امکان کنترل از راه دور را فراهم می‌کنند و قابلیت کنترل موتورهای الکتریکی، سیستم‌های جبران خسارت و گرمایش توسط کابل را دارند؛ همچنین، هنگام استفاده از رله‌های حرارتی، از دستگاه‌ها و تاسیسات در برابر جریان اضافه بار محافظت می‌کنند.

اگر از کنتاکتورها استفاده نشود یا در صورت وقوع اضافه جریان یا اتصال کوتاه در شبکه تامین، ممکن است نقص ایجاد شود؛ اما به طور کلی، کنتاکتورها عناصر مداری هستند که به راحتی خراب نمی‌شوند. با انتخاب درست و شرایط کار مناسب، کنتاکتور می‌تواند میلیون‌ها بار باز و بسته شود. یکی از رایج‌ترین حالات خرابی کنتاکتورها، چسبیدن تماس و سوختن سیم پیچ است.

عیب یابی در بستن کنترل فاز با کنتاکتور

تصویر کنترل فاز و کنتاکتور

در هنگام بستن کنترل فاز با کنتاکتور، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید که نیازمند عیب‌یابی و رفع آن‌ها است. در ادامه، توضیح می‌دهیم که چند مورد از اشکالاتی که در این فرآیند ممکن است بروز پیدا کند، چیست:

  1. 1. عدم بسته شدن کامل کنتاکتور: ممکن است در هنگام بستن، کنتاکتور به صورت کامل بسته نشود و اتصال برق برقرار نشود. این مشکل ممکن است به دلیل خرابی در کنتاکتور یا وجود مواد آلوده و زنگ زدگی در سطح کنتاکت‌ها باشد.
  2. 2. سوختگی کنتاکت‌ها: سوختگی سطح کنتاکت‌ها می‌تواند به دلیل جریان بالا، اتلاف حرارت بیش از حد یا استفاده طولانی مدت باشد. این مشکل باعث افت کیفیت اتصال برق و خرابی در عملکرد کنتاکتور می‌شود.
  3. 3. عدم پاسخگویی کنتاکتور: ممکن است کنتاکتور به درستی بسته شود؛ اما عملکرد آن در کنترل فاز اشتباه باشد. این مشکل ممکن است به دلیل خرابی در قطعات داخلی کنتاکتور، نقص در اتصالات یا مشکلات در مدار کنترل باشد.
  4. 4. وجود نویز و اختلالات الکترومغناطیسی: ممکن است هنگام بستن کنتاکتور، نویز و اختلالات الکترومغناطیسی به وجود آید که می‌تواند عملکرد کنتاکتور و سایر تجهیزات الکتریکی را تحت تاثیر قرار دهد. این مشکل ممکن است به دلیل عدم صحیح بودن اتصالات یا نداشتن سیستم امواج متوازن در شبکه باشد.
Picture of تحریریه JBH
تحریریه JBH

در مجله اینترنتی JBH به‌روزترین و معتبرترین مقالات حوزه صنعت برق را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی فنی

پشتیبانی آنلاین فروشگاه