Search
Close this search box.

حفاظت موتور

تصویر محافظ موتور
فهرست مطالب

Jbh بزرگ‌ترین تولید کننده تجهیزات برقی است که توانسته در طول سال‌های فعالیت خود با ارائه به روزترین و ایمن‌ترین تجهیزات رضایت حداکثری مشتریان خود را جلب کند؛ از طرفی با کیفیت‌ترین محصولات اعم از محافظ برق مرکزی، چراغ سیگنال، کنترل فاز و…  را با قیمتی مناسب ارائه می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با جزئیات حفاظت موتورهای الکتریکی مواردی که در ادامه توضیح داده شده است را مطالعه نمایید.

محافظ ولتاژ جریان JBH

انواع محافظ برق مرکزی jbh با سه سال گارانتی

حفاظت موتور الکتریکی چیست؟

موتور مهم‌ترین بخش در تجهیزات برقی است که برای حفاظت از آن قطعات مختلفی تعبیه شده است. حفاظت موتور از جمله تجهیزاتی است که وظیفه اصلی آن جلوگیری از آسیب به موتور توسط خطاهای داخلی یا شرایط خارجی است.

حفاظت موتور هنگام اتصال تجهیزات به برق یا در حین استفاده، شرایط غیرعادی را شناسایی و از بروز مشکلات و خسارات جلوگیری می‌کند.

برای اینکه حفاظت موتور بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد باید برخی تجهیزات و شرایط به صورت مداوم بررسی شود تا در صورت هرگونه مغایرت در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم صورت گیرد.

چند مورد از مهم‌ترین عملکردها و تجهیزاتی که توسط حفاظت موتور به طور مداوم بررسی می‌شود عبارتند از:

  • نوع اسب بخار موتور
  • مشخصات تغذیه مانند محافظ ولتاژ، فازها، روش اتصال به زمین و جریان اتصال کوتاه موجود
  • لرزش، گشتاور و سایر محدودیت‌های مکانیکی
  • ماهیت فرآیند
  • محیط موتور، دستگاه سوئیچینگ مرتبط
  • زمان مجاز موتور قفل شده سرد و گرم و زمان شتاب مجاز
  • منحنی زمان در مقابل جریان هنگام راه‌اندازی موتور
  • فرکانس شروع

تصویر حفاظت موتور

وظایف حفاظت موتور الکتریکی

حفاظت موتور الکتریکی وظایف متعددی دارد که در ادامه تنها به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم. انجام این وظایف موجب افزایش طول عمر دستگاه و عملکرد بهتر آن می‌شود؛ به همین دلیل توصیه می‌شود حتما از سلامت محافظ جریان الکتریکی در تجهیزات برقی خود اطمینان حاصل کنید.

  • حفاظت موتور در برابر اتصال کوتاه 
  • حفاظت موتور در برابر دو فاز شدن
  • حفاظت موتور در برابر جریان بیش از حد
  • حفاظت موتور در برابر اضافه بار
  • حفاظت موتور در برابر ولتاژ پایین
  • حفاظت موتور در برابر خرابی فاز
  • حفاظت موتور در برابر فاز معکوس
  • حفاظت موتور در برابر گرم شدن بیش از حد

 

معرفی انواع حفاظت موتور

حفاظت موتور الکتریکی انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها بر حسب عملکرد و کاربردی که دارند وظایف خاصی را انجام می‌دهند.

شما می‌توانید متناسب با کاربرد مدنظر آنچه را که بیشتر برایتان کارایی دارد را انتخاب کنید.

 

حفاظت موتور القایی

حفاظت موتورهای القایی انواع مختلفی از خطاهای الکتریکی مانند اضافه ولتاژ یا زیر ولتاژ، ولتاژ نامتعادل، اضافه بار، خطای زمین، معکوس شدن فاز و تک فاز را شناسایی و رفع می‌کند؛ همچنین طول عمر و کارایی موتور را افزایش می‌دهد.

 

حفاظ موتور dc

حفاظ موتور dc به دلیل سرعت و انعطاف بالایی که دارد کاربردهای متنوعی را ارائه می‌دهد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سیستم‌های حمل و نقل (مترو) اشاره کرد.

 

حفاظت موتور بی متال

از حفاظت موتور بی متال برای کنترل اضافه بار استفاده می‌شود. زمانی که جریان بیش از حد به موتور وارد شود حفاظت موتور بی متال جریان ورودی را قطع کرده تا به حد قابل قبولی برسد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که حفاظت موتور بی متال در کنترل كوتاه کاربردی ندارد.

 

حفاظت موتور ترمیک

حفاظت موتور ترمیک در هنگام تولید گرمای بیش از حد در مدار موتور جریان را قطع کرده و معمولاً پس از خنک شدن موتور و رسیدن به دمای ایمن به طور خودکار مجددا راه‌اندازی می‌شود. این ویژگی ایمنی تجهیزات را قبل از سوختن موتور تامین می‌کند.

علاوه بر مواردی که گفته شد چندین نوع حفاظت موتور دیگر نیز وجود دارد که تنها در ادامه نامبرده می‌شود:

  • حفاظت موتور با ترموگارد
  • حفاظت موتور با ترموستات
  • حفاظت موتور با سوئیچ اضافه بار
  • حفاظت موتور با ترمیستور

 

حفاظت موتور با ترموگارد

در موتورها یک کلید حرارتی به نام ترموگارد وجود دارد که این کلید در قسمت سیم پیچی نصب می‌شود. زمانی که حرارت این سیم پیچ افزایش یافت، کلید ترموگارد تغییر وضعیت می‌دهد در این صورت جریان برق موتور قطع می‌شود و دما کاهش پیدا می‌کند. و هنگامی که حرارت به حالت اولیه برگشت موتور دوباره روشن و قابل استفاده است.

نکته: در استفاده از موتور سعی کنید که حرارت موتور به قدری بالا نرود که این کلید عمل کند. برای جلوگیری از این اتفاق از دائم روشن نگه‌داشتن موتور بپرهیزید؛ در غیر این صورت زمانی که کلید ترموگارد دائما روشن و خاموش شود عملکرد خود را ازدست می‌دهد و ممکن است موتور نیم سوز شود یا به طور کامل بسوزد.

 

حفاظت موتور با ترموستات

ترموستات از قطعاتی است که اکثر افراد با آن آشنایی دارند و در حفاظت از موتور الکترونیکی نقش بسزایی دارد. زمانی که شما یک ترموستات را بر روی موتور نصب می‌کنید، حرکت موتور در یک دما خاص کار می‌کند و با تغییر آن دما موتور قطع و وصل می‌شود. ممکن است بعد از مدتی استفاده ترموستات موتور آسیب ببیند و عملکرد خود را به خوبی انجام ندهد. در این موقعیت با تعویض ترموستات عمر مفید دستگاه خود را افزایش دهید.

 

حفاظت موتور با سوئیچ اضافه بار

یکی از آسیب‌های موتور نوسانات برق و عبور جریان اضافی است؛ به همین دلیل در قسمت خارجی جعبه موتور یک سوئیچ اضافه بار یا همان اورلود قرار می‌دهند. با این سوئیچ در صورت عبور مازاد دستگاه، جریان قطع می‌شود. زمانی که جریان دستگاه قطع شد با ریست کردن مجدد دستگاه شروع به کار می‌کند.

 

حفاظت موتور با ترمیستور

تریستورها در بیشتر پمپ‌های آب، الکتروموتورهای سه فاز و موتور آسانسور استفاده می‌شود. این قطعه در صورت مثبت بودن ضریب دما خود، جریان برق را قطع می‌کند؛ همچنین این قطعه معمولا در موتورهای 3 فاز نصب می‌شوند.

تصویر حفاظت موتور با ترمیستور

رله حفاظت موتور

رله حفاظت موتور دیجیتال از جمله قطعاتی هستند که در اکثر تجهیزات برقی وجود دارد. بیشترین کاربرد رله حفاظت موتور در موتورهای قطع کننده مدار و کنترل شده با کنتاکتور همچون درایو، پمپ‌ها، فن‌ها، کمپرسورها، آسیاب‌ها و سنگ شکن‌ها است.

اگر بخواهیم عملکرد رله را با یک مثال توضیح دهیم باید بگوییم رله حفاظت موتور همچون فیوز است و زمانی که جریان برق از حد استاندارد عبور می‌کند برق موتور را قطع می‌کند و موجب افزایش طول عمر تجهیزات برقی می‌شود؛ همچنین با قطع و وصل کردن جریان از کارکرد یکسره موتور و تجهیزات برقی جلوگیری می‌کند که این عمل مانع سوختن موتور می‌شود.

 

 نحوه انتخاب حفاظت موتور

برای انتخاب حفاظت موتور باید نکاتی را که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم را رعایت کنید.

  • سرعت عملکرد بالا: رله محافظ موتور باید در تشخیص خطا سرعت بالایی داشته باشد و در زمانی که خطایی به وجود آمد واکنش مناسبی نشان دهد.
  • حساسیت: هنگام انتخاب حفاظت موتور توجه داشته باشید که واکنش آن نسبت به حداقل جریان مناسب باشد.
  • سیستم قدرت: اطمینان از سیستم قدرت یکی از مواردی که باید در هنگام انتخاب حفاظت موتور به آن توجه کنید. وظیفه اصلی این ابزار تشخیص درست و سریع قسمت خطادار است

 

مزایای استفاده از رله حفاظت موتور

همانطور که گفتیم رله حفاظت موتور به دلیل کاربردهای فراوانی که در مدارات موتوری دارد دارای مزایای زیادی است از مهم‌ترین این مزایا می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • عدم آسیب رسیدن به تجهیزات
  • عدم آسیب رسیدن به موتور
  • عدم بازگشت مجدد خطاها به مدار

علاوه بر این‌ها یکی دیگر از مزیت‌های مهم رله‌های حفاظت موتوری کاهش چشمگیر هزینه‌های تولید است؛ به این دلیل که با انتخاب یک رله محافظ موتور مناسب، می‌توانیم هزینه‌های خرابی خط تولید، هزینه‌های جایگزینی و هزینه‌های تعویض موتور و یا هزینه تعمیرات موتور را بسیار کاهش دهیم و قبل از اینکه خسارات زیادی را به مجموعه و دستگاه‌ها وارد کنیم، راه حل درستی را با توجه به نیاز مجموعه و با در نظر گرفتن صرفه جویی اقتصادی ارائه دهیم.

 

کاربردهای حفاظت از موتور الکتریکی

حفاظت موتور کاربردهای زیادی دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • محافظت در برابر ولتاژ پایین

برای محافظت از موتور در حالتی که ولتاژ پایین است دستگاه ولتاژ را قطع می‌کند و با شروع مجدد ولتاژ موتور باید دستی راه‌اندازی شود.

  • حفاظت از خرابی فاز

با قطع هر یک از فازها، برق در تمامی فازها قطع می‌شود و در این صورت از آسیب احتمالی جلوگیری می‌شود؛ اگر از حفاظت موتور استفاده نشود با قطع یک فاز موتور به کار خود ادامه می‌دهد.

  •  حفاظت از اتصال کوتاه به زمین

زمانی که فاز از موتور به زمین متصل می‌شود باعث می‌شود که به سیم پیچ استاتور و هسته آهن  جلوگیری می‌شود.

 

Jbh معتبرترین مرکز فروش محصولات حفاظت موتور الکتریکی

JBH به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده انواع محصولات حفاظت موتور الکتریکی باکیفیت‌ترین محصولات را با قیمتی مناسب ارائه می‌دهد؛ همچنین به منظور جلب اعتماد و رضایت مشتریان خود  این محصولات را با امکان تعویض بی قید و شرط و سه سال گارانتی ارائه می‌دهد تا افراد بتوانند با خیال آسوده و با اطمینان از کیفیت این تجهیزات بهترین خرید را تجربه کنند.

علاوه بر این مشاوره تخصصی، تضمین قیمت و کیفیت، تیم مجرب و حرفه‌ای و صدها امکان دیگر را تنها برای جلب رضایت و اعتماد مشتریان ارائه می‌دهد.

تحریریه JBH
تحریریه JBH

در مجله اینترنتی JBH به‌روزترین و معتبرترین مقالات حوزه صنعت برق را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی فنی

پیشاپیش فرا رسیدن سال جدید را خدمت شما عزیزان تبریک می‌گوییم.

با توجه به پایان سال مالی و عملیات انبارگردانی فروشگاه آنلاین تا 15 فروردین غیر فعال می‌باشد.

پشتیبانی آنلاین فروشگاه