Search
Close this search box.

انواع بارهای الکتریکی

روش‌های اندازه‌گیری بار الکتریکی
فهرست مطالب

دستگاهی که انرژی الکتریکی می گیرد به عنوان بار الکتریکی شناخته می شود. به عبارت دیگر بار الکتریکی وسیله ای است که انرژی الکتریکی را به صورت جریان مصرف می کند و آن را به اشکال دیگر مانند گرما، نور، کار و غیره تبدیل می کند .

بار الکتریکی ممکن است مقاومتی، القایی، خازنی یا ترکیبی بین آنها باشد .

پیش از ادامه و برای درک بهتر این مفاهیم، ضروری است که تفاوت ولت با وات را بدانید.

اصطلاح بار به چند روش استفاده می شود:

  1.  برای نشان دادن دستگاه یا مجموعه ای از تجهیزاتی که از انرژی الکتریکی استفاده می کنند .
  2. برای نشان دادن توان مورد نیاز از یک مدار منبع داده شده .
  3. بار الکتریکی جریان یا توان عبوری از خط یا ماشین را نشان می دهد .
  4. طبقه بندی بارها در شکل زیر نشان داده شده است .

بار الکتریکی و ویژگی های آن

انواع بارهای الکتریکی

ماهیت بار بستگی به ضریب بار، ضریب تقاضا، ضریب تنوع، ضریب توان و ضریب استفاده از سیستم دارد. انواع مختلف بار در زیر به تفصیل توضیح داده شده است.

  1. بار مقاومتی 

بار مقاومتی جریان انرژی الکتریکی در مدار را مسدود می کند و آن را به انرژی حرارتی تبدیل می کند که به دلیل آن افت انرژی در مدار اتفاق می افتد. لامپ و بخاری برقی نمونه هایی از بار مقاومتی هستند. بارهای مقاومتی به گونه ای برق می گیرند که جریان و موج ولتاژ در یک فاز باقی می مانند. بنابراین ضریب توان بار مقاومتی در واحد باقی می ماند.

  1. بار القایی 

بارهای القایی از میدان مغناطیسی برای انجام کار استفاده می کنند. ترانسفورماتورها، ژنراتورها، موتورها نمونه هایی از بار القایی هستند. بار القایی دارای یک سیم پیچ است که انرژی مغناطیسی را با عبور جریان از آن ذخیره می کند. منحنی جریان بار القایی از ولتاژ عقبتر است و ضریب توان بار القایی نیز پس فاز می باشد

  1. بار خازنی

در بار خازنی، منحنی ولتاژ از جریان جلوتراست. از نمونه بارهای خازنی می توان به بانک خازن، مدار راه اندازی موتور القایی سه فاز اشاره کرد که ضریب توان این نوع بارها پیش فاز است.

اگر پاسخ این سوال که الکتریسیته چیست را می‌دانید پس احتمالاً می‌توانید تحلیل کنید که بارها چگونه در یک مدار مبتنی بر الکتریسیته جریان پیدا می‌کنند. 

معرفی انواع بارهای الکتریکی

بار اهمی و بار سلفی چیست؟

بار اهمی (Ampere) و بار سلفی (Coulomb) دو واحد مهم در فیزیک و الکترونیک هستند که برای اندازه‌گیری جریان الکتریکی و بار الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عبارتی بار سلفی معمولاً برای اندازه‌گیری بار الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، درحالی‌که بار اهمی برای اندازه‌گیری جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دو واحد از اهمیت بسیاری در توصیف و مدل‌سازی مسائل الکترونیک و الکتریسیته برخوردار هستند.

1. بار سلفی

بار سلفی واحد اندازه‌گیری بار الکتریکی است. یک کلمب برابر با مقدار بار یک الکترون است. بار الکترون به شکل ثابت برابر با تقریباً 1.602 × 10^-19 کولمب تعریف می‌شود. بنابراین، برای محاسبه بار الکتریکی یک جسم، مقدار بار سلفی را مورد استفاده قرار می‌دهیم.

2. بار اهمی

بار اهمی واحد اندازه‌گیری جریان الکتریکی است. یک آمپر برابر با جریان الکتریکی که به میزان یک کولمب در یک ثانیه عبور می‌کند، تعریف می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، آمپر نشان‌دهنده نرخ جریان الکتریکی است. اگر بخواهیم بار الکتریکی را به واحد آمپر اندازه‌گیری کنیم، باید نرخ تغییر بار (جریان) را در زمان رصد کنیم. این جریان در ولتاژهای متناوب و مستقیم تابلو های برق نیز استفاده می‌شود،

پیرو همین مقوله مقاله شستی چیست؟ می‌تواند توضیحات بیشتری را در اختیار شما بگذارد.

انواع بارهای الکتریکی در سیستم قدرت :

مجموع بارهای یک منطقه به جمعیت آن و سطح زندگی مردم بستگی دارد. انواع مختلف بار در یک سیستم قدرت به شرح زیر است.

1. بارهای خانگی :

بار خانگی به عنوان کل انرژی مصرف شده توسط وسایل الکتریکی در کار خانگی تعریف می شود. این بستگی به استاندارد زندگی، آب و هوا و نوع محل سکونت دارد. بارهای خانگی عمدتاً شامل چراغ ها، فن، یخچال، تهویه مطبوع، میکسر، آسیاب، بخاری، اجاق گاز، پمپاژ کوچک، موتور و غیره است. این بار عمدتاً شامل روشنایی، سرمایش یا گرمایش است.

2. بارهای تجاری :

بارهای تجاری عمدتاً از روشنایی مغازه ها، ادارات، تبلیغات و غیره تشکیل شده است، پنکه ها، گرمایش، تهویه مطبوع و بسیاری از وسایل برقی دیگر که در موسساتی مانند رستوران های بازار و غیره استفاده می شوند، بار تجاری محسوب می شوند.

3. بارهای صنعتی :

بار صنعتی شامل صنایع مقیاس کوچک ، صنایع متوسط، صنایع بزرگ، صنایع سنگین و صنایع مادر می باشد. موتور القایی نسبت بالایی از بار صنعتی را تشکیل می دهد. بارهای صنعتی بار مرکب هستند. بار مرکب تابعی از فرکانس و ولتاژ است و بخش عمده ای از بار سیستم را تشکیل می دهد.

4. بارهای کشاورزی :

این نوع بار عمدتاً موتور پمپ است – بار را برای اهداف آبیاری استفاده می کنند. ضریب بار این بار بسیار کوچک است به عنوان مثال: 15 الی 20 درصد

Picture of تحریریه JBH
تحریریه JBH

در مجله اینترنتی JBH به‌روزترین و معتبرترین مقالات حوزه صنعت برق را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی فنی

پشتیبانی آنلاین فروشگاه