Search
Close this search box.

انواع کنتاکتور

فهرست مطالب

به طور کلی کنتاکتورهای مختلفی وجود دارد که کاربردهای متنوعی نیز دارند. کنتاکتور یک وسیله الکتریکی است که می‌توانید از آن برای تغییر مدار الکتریکی استفاده کنید. کنتاکتور می‌تواند سیگنالی را که دریافت می‌کند و باز می‌فرستد، رله کند و آن را به نوع خاصی از رله تبدیل کند. به طور معمول می‌توانید از رله در برنامه‌هایی که نیاز به جریان کم دارند استفاده کنید. کنتاکتورها عملکرد ایده آلی دارند و دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند.

 

در این مقاله یک نمای کلی از کنتاکتورهای مختلف و کار آن‌ها به شما ارائه می‌شود. جی بی اچ ارائه دهنده کنتاکتور، کنتاکتور تک فاز و انواع آن است. شما می‌توانید محصولات jbh را بالاترین کیفیت و طول عمر خریداری کنید. 

لازم به ذکر است که jbh نه تنها محصولات کنتاکتور را بلکه محصولات مکمل مانند کنتاکت کمکی را نیز به فروش می‌رساند. تمامی محصولات jbh با ضمانت اصالت کالا ارائه می‌شوند.

 

انواع کنتاکتور چیست؟

در کنتاکتور، جریان از مدار کنترل خارجی و از طریق یک هسته الکترومغناطیسی، عبور می‌کند. سیم پیچ‌ها یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کنند که کنتاکتور متحرک را به کنتاکت شناور متصل می‌کند. سپس جریان از طریق اتصالاتی که به بار اصلی متصل می‌شوند می‌گذرد. هنگامی که جریان الکتریکی را حذف می‌کند سیم پیچ خاموش می‌شود و نیروی مغناطیسی به صفر می‌رسد. نیروی فنر باید بر نیروی عقب کنتاکتور الکتریکی غلبه کند تا مقدار مورد نظر انرژی تولید کند.

کنتاکتور تک فاز اتومات JBH

کنتاکتور کوچک

این کنتاکتورها کوچک هستند و برای بار مقاومتی تا 20 آمپر و بار موتوری تا 5/5 کیلو وات مناسب هستند. همچنین از لحاظ قیمتی نیز بسیار مناسب‌اند. در وسایلی از جمله ماشین‌های کوچک، درب‌های اتوماتیک و لوازم آشپزخانه صنعتی کاربرد دارند. 

 

کنتاکتور قدرت

کنتاکتور قدرت قادر است توان حدود 2000 آمپر را تولید کند و اغلب متعلق به دسته air-break هستند. معمولا از کنتاکتورهای قدرت برای on و off موتورها، ترانسفورماتورها و بخاری‌های ظرفیت بالا استفاده می‌شود.

 

کنتاکتور خازنی

این نوع کنتاکتورها به طور اختصاصی برای تغییر جریان بانک خازنی کاربرد دارند که می‌تواند کارایی و عمر مفید تجهیزات را افزایش دهد. 

 

کنتاکتور بی صدا

این کنتاکتورها مشابه نمونه‌های صنعتی هستند با این تفاوت که به هنگام کار صدای بسیار اندکی تولید می‌کنند. به همین دلیل مناسب‌ترین انتخاب برای آپارتمان‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز خرید هستند.

 

کنتاکتور روشنایی

کنتاکتورهای روشنایی برای طرح‌های کنترل جریان روشنایی و یا به عنوان جزئی جدا نشدنی در یک سیستم روشنایی کاربرد دارند. کنتاکتورهای روشنایی ابزاری بسیار پرکاربرد برای قطع و وصل کردن جریان برق از نزدیک یا دور است. کاربرد اصلی این قطعه در مراکز خرید، پارکینگ ها، فروشگاه ها، بیمارستان ها، استادیوم ها و فرودگاه هاست. 

کنتاکتور ۴پل اتوماتیک

کنتاکتور حالت جامد

تفاوت اصلی این کنتاکتورها با کنتاکتورهای معمولی این است که سرعت آن‌ها در قطع و وصل کردن جریان برق خیلی بیشتر است. این نوع کنتاکتورها در شرایط سخت عملکرد بهتری دارند؛ از این رو کنتاکتور حالت جامد برای هیتر، ترانسفورماتور و شیرهای برقی بسیار بهتر است.

 

کنتاکتور رکابی

کنتاکتورهای رکابی برای جریان‌های AC و DC با توان بسیار بالا اختصاص یافته‌اند. از کنتاکتور رکابی علاوه بر کلیدزنی برای کنترل قوس‌های زیاد الکتریکی نیز استفاده می‌شود. بیشتر استفاده از این کنتاکتورها در صنعت آهن و فولاد، کوره‌های القایی، تجهیزات بالابرنده و کاربردهای تا حداکثر 5000 آمپر است.

 

کنتاکتورها و کاربردشان چیست؟

حال به این سوال می‌رسیم که انواع کنتاکتورها کدامند و کاربردشان چیست؟

کنتاکتورها دارای انواع مختلفی هستند و بر اساس ویژگی‌هایشان به چندین روش می‌توان آن‌ها را طبقه بندی کرد. تقسیم بندی‌های معمول کنتاکتورها عبارتند از:

  •  تعداد پل: تک پل، دو پل، سه پل و چهار پل.
  •  تعداد بار: استاندارد NEMA و IEC.
  •  نوع کارکرد کنتاکتور: دستی، مغناطیسی و تیغه چاقویی.
  • تغذیه بوبین کنتاکتور: DC یا AC یا UC.
Picture of تحریریه JBH
تحریریه JBH

در مجله اینترنتی JBH به‌روزترین و معتبرترین مقالات حوزه صنعت برق را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی فنی

پشتیبانی آنلاین فروشگاه