Search
Close this search box.

آشنایی با انواع جعبه فیوز برق

تصویر جعبه فیوز
فهرست مطالب

آشنایی با انواع جعبه فیوز به انتخاب بهتر در خرید کمک می‌کند. جعبه فیوزها در دو نوع فلزی و پلاستیکی تولید می‌شوند که نصب آن به دو صورت توکار و روکار است.

جعبه فیوز که به آن تابلو برق واحدها یا تابلو برق انتهایی هم می‌گویند یکی از قسمت‌ها و بخش‌های مهم برق هر ساختمانی محسوب می‌شود. این وسیله در ورودی هر واحد ساختمانی باید نصب شود تا در صورت بروز هرگونه مشکلی از آن استفاده شود؛ در واقع سرخط تمامی مصرف‌کننده‌های یک واحد مسکونی از این جعبه تغذیه می‌کنند که در تاسیسات برقی ساختمان با علامت اختصاری DP نشانه‌گذاری شده است.

مجموعه jbh به منظور ایجاد ایمنی بیشتر برخی تجهیزات برقی کاربردی و مفید همچون ترموستات دیجیتال، جعبه فیوز برق و نوسان گیر برق را عرضه می‌کند تا بتوانید به صورت آنلاین این محصولات را با سه سال گارانتی و تعویض بی قید و شرط تهیه کنید.

تصویر محافظ برق

انواع محافظ برق JBH برای محافظت برق کل ساختمان

چرا باید  جعبه فیوز برق بخریم؟

در گذشته تمامی سیم کشی‌های ساختمان به روش جعبه تقسیم انجام می‌شد ولی به مرور زمان با پیشرفت صنعت برق انواع جعبه فیوز برق به بازار آمد. با مزیت‌هایی که این نوع جعبه‌ها به وجود آوردند به نوعی در تمامی ساختمان‌ها به یک استاندارد فراگیر که حتی جزئی از مقررات برق ساختمان هم بود، تبدیل شد.

تصویر جعبه فیوز برق

انواع جعبه فیوز مینیاتوری

 باکس فیوز مینیاتوری در طرح‌ها و اشکال متفاوتی طراحی و تولید می‌شوند. بعضی از قسمت‌های تابلو برق حساسیت بالایی دارند و در صورت بروز مشکل نیازمند نمایش آلارم بر روی پنل هستند. چراغ‌های سیگنال نیز وضعیت خاموش و روشن قسمت‌های مختلف را نمایش می‌دهند و در صورت بروز مشکل آلارم‌ها اعلام خطر می‌کنند.

 

  • جعبه فیوز مینیاتوری فلزی

جعبه فیوز مینیاتوری نقش بسیار مهمی در سیستم برقی هر ساختمان دارد و با متریال‌های مختلفی ساخته می‌شود. یکی از انواع این جعبه‌ها جعبه فیوز مینیاتوری فلزی است که برای ساخت بدنه آن از فلز استفاده می‌کنند.

 جعبه فیوز مینیاتوری فلزی در تابلو برق ساختمان‌ها و اداراه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جعبه‌ها ویژگی‌هایی مانند اشغال فضای بسیار کم، کاهش دادن هزینه‌ها، داشتن وزن بسیار کم و مقاومت بالا در برابر فشار مستقیم دارند.

جعبه فیوزهای مینیاتوری فلزی نسبت به مدل‌های پلاستیکی از مقاومت بالاتری در برابر فشار و ضربه‌های احتمالی برخوردار هستند. همچنین قیمت بالاتر، طول عمر بالا و وزن بیشتری دارند. جعبه فیوز مینیاتوری فلزی را از آلومینیوم و فلزهای مشابه دیگر می‌سازند.

 

  • جعبه فیوز مینیاتوری مایکل

یکی دیگر از انواع جعبه فیوز مینیاتوری مایکل است که در ساختمان‌ها برای تامین کردن جریان برق تمام واحدهای موجود در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل به دو صورت توکار و روکار نصب می‌شود که جریان برق مورد نیاز خود را از کنتور دریافت کرده و سپس آن را به بخش‌های مختلف ساختمان ارسال می‌کند.

کیفیت این مدل بسیار بالا بوده و در برابر گرما، سرما و رطوبت از مقاومت بالایی هم برخوردار است. شما می‌توانید با خیال راحت جعبه فیوزهای مینیاتوری مایکل را خریداری و آن‌ را در ساختمان‌های مختلف نصب کنید.

 

  • جعبه فیوز مینیاتوری سه فاز

جعبه فیوز مینیاتوری سه فاز اغلب برای کنتورهای خانگی که جریان برق سه فاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل جعبه فیوز از پلاستیک ساخته می‌شود که نصب آن دستورالعمل خاصی دارد.

اصولا برای این جعبه فیوزها اگر کلید نشتی کنار کنتور برق نصب شده باشد دیگر احتیاجی به استفاده از کلید داخل جعبه فیوز و سیم کشی نخواهید داشت. برای این مدل از جعبه فیوز کابل 5 رشته‌ای استفاده می‌شود. این نوع جعبه فیوز را به دو روش روکار یا توکار نصب می‌کنند که نصب مدل‌ روکار بسیار راحت‌تر است.

 

  • جعبه فیوز مینیاتوری تکی

یکی دیگر از انواع جعبه فیوز برق مدل مینیاتوری تکی است. اغلب از جعبه فیوز مینیاتوری تکی برای نظم و ترتیب دادن به فیوزهای کارخانه‌ها و خانه‌ها استفاده می‌کنند. از آنجایی‌که از جعبه فیوز تکی برای جریان برق تکفاز استفاده می‌شود به جعبه فیوز تکفاز هم مشهور است.

اگر می‌خواهید امنیت را برای وسایل برقی، ساختمان و افراد تأمین کنید باید این جعبه فیوز را در اندازه مناسب و کیفیتی عالی بخرید. جعبه فیوز مینیاتوری تکی برای تمرکز فیوزها و خط‌بندی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وزن جعبه فیوز تکی حدود 50 گرم بوده که بسیار سبک است. با وجود پلاستیکی بودن این مدل باید گفت که در برابر فشار و ضربه مقاومت خوبی دارد. این جعبه فیوز به صورت روکار نصب می‌شود که برای نصب آن می‌توان از رولپلاک یا پیچ استفاده کرد.

 

مزیت‌های جعبه فیوز

گذاشتن جعبه فیوز برای ساختمان‌ها بسیار مفید است و مزیت‌هایی دارد:

  • برق‌کشی ساختمان برای برق‌کار آسان می‌شود
  • برای ساختمان و ساکنین امنیت ایجاد می‌کند
  • در صورت بروز مشکل در یک سرخط، فقط مسیر مشکل‌دار را از مدار خارج می‌کنند
  • بار مصرفی برق بین چند مینیاتور تقسیم می‌شود
  • از بروز حادثه جلوگیری می‌کند
  • دسترسی سریع و راحتی برای برطرف کردن مشکل وجود دارد
  • کم کردن بار اضافه و برقراری امنیت در مواقعی که افراد خانه نیستند

 

چگونه جعبه فیوز برق را نصب کنیم؟

نصب جعبه فیوز نکاتی دارد که باید به آن توجه کنید. یکی از نکته‌های قابل توجه این است که دقت کنید اگر محافظ برق مرکزی شما محل سیم ارت نداشت، نیازی به اتصال محافظ مرکزی سیمی نیست. همچنین اگر محافظ مرکزی شما مجهز به سیستم قطع دو قطب نباشد لازم نیست سیم نول اصلی را به آن وصل کنید و مجدد وارد شینه نول کنید. در این بخش می‌توانید تنها یک انشعاب نول جهت تغذیه دستگاه از شینه نول بگیرید و به ترمینال نول وصل کنید.

به طور کلی انواع جعبه فیوز برق ساختمان به دو صورت روکار و توکار ساخته می‌شوند که افراد آن را با توجه شرایط سیم‌کشی ساختمان انتخاب کرده و سپس آن را نصب می‌کنند.

تصویر جعبه فیوز برق ساختمان

  • نصب به صورت روکار

جعبه فیوزهای مدل روکار را به راحتی می‌توان نصب کرد. بدنه این مدل کاملا مشخص است و داخل دیوار نصب نمی‌شود. نمونه‌های روکار به وسیله رولپلاک یا پیچ به دیوار متصل می‌شوند. جعبه فیوزهای روکار با متریال‌های مختلفی ساخته می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به پلاستیک و فلزهای مختلفی همچون آلومینیوم اشاره کرد.

 

  • نصب به صورت توکار

یکی دیگر از انواع جعبه فیوزها مدل توکار است. این مدل‌ها به همراه یک جعبه نگهدارنده ساخته می‌شوند که در ابتدا این جعبه نگهدارنده را داخل دیوار تعبیه می‌کنند و سپس جعبه را داخل قاب مینیاتوری نصب می‌کنند.

نصب و اجرای مدل‌های توکار کمی زمان‌بر و پیچیده‌ است اما در عوض زیبایی بیشتری به دیوار می‌بخشد. چرا که کل بدنه آن داخل دیوار تعبیه شده و فقط درب جعبه دیده می‌شود. البته جعبه‌های توکار کاربرد بسیار زیادی ندارند و در بیشتر اوقات در شرایط خاصی در ساختمان‌های تجاری، مسکونی، صنعتی و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

نکات خرید جعبه فیوز

در زمان خرید انواع جعبه فیوز باید به ویژگی‌های محصول دقت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید:

توجه به جنس جعبه فیوز ( توصیه می‌شود جعبه فیوزهایی که از جنس پلی کربنات ساخته شده‌اند را خریداری کنید).

  • مقاوم در برابر فشارهای فیزیکی
  • مقاومت کافی در برابر نور خورشید و رطوبت
  • توجه به توکار یا روکار بودن جعبه فیوز
  • خرید بر اساس نیاز
  • داشتن قفل‌های مقاوم و مناسب (باز و بسته شدن آن‌ها باید به راحتی صورت بگیرد).
  • سهولت نصب
  • درجه حفاظت جعبه IP
  • وجود شین‌های ارت (برای ساختمان‌هایی که از سیم ارت استفاده می‌کنند). 
  • توجه به ظاهر جعبه فیوز و انتخاب با توجه به محل نصب
  • خرید از فروشگاه‌های معتبر

 

قیمت انواع جعبه فیوز

نمی‌توان به طور دقیق قیمت جعبه فیوز برق ساختمان را مشخص کرد چون به عوامل مختلفی مانند نوع جنس ( پلاستیکی و فلزی بودن)، اندازه و ابعاد و برند تولید کننده آن بستگی دارد. در درجه اول کیفیت محصول را در خرید مد نظر خود قرار دهید.

شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت جعبه فیوز برق و انواع مختلف آن به فروشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید. سعی داشته باشید تا یک محصول با کیفیت را بخرید و قیمت محصول برای شما در اولویت نباشد.

 

خرید جعبه فیوز با مشورت یک برق‌کار ماهر

 تأمین‌کننده برق تمام اجزای یک واحد مسکونی و سر خط تمام مصرف کننده‌ها به فیوز منتهی می‌شود. در بازار انواع جعبه فیوز وجود دارد که شما می‌توانید با مشورت یک برقکار ماهر جعبه فیوز مورد نظر خود را خریداری کنید. جعبه فیوزها امنیت را برای برق و ساکنین ساختمان تامین می‌کنند.

 انواع جعبه فیوز خانگی دارای درب هستند که مانع نفوذ گرد و غبار و رطوبت به داخل جعبه می‌شود. درب برخی از مدل‌ها از موادی مانند پلی کربنات تولید شده که صد در صد نشکن است. همچنین این درب‌ها در برابر حرارت و فشار، سرما، گرما و حتی ضربه مقاوم هستند.

Picture of تحریریه JBH
تحریریه JBH

در مجله اینترنتی JBH به‌روزترین و معتبرترین مقالات حوزه صنعت برق را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی فنی

پشتیبانی آنلاین فروشگاه