Search
Close this search box.

برق هوشمند ساختمان چیست؟

تصویر برق هوشمند ساختمان
فهرست مطالب

هوشمند سازی ساختمان از مباحث همیشگی یک پروژه ساختمانی است که مهندسان و مالکان به آن توجه ویژه دارند و این موضوع را بررسی می‌کنند که کدام یک از بخش‌های ساختمان قابل هوشمند سازی است. این سوال برای همه افراد پیش می‌آید که سیستم برق ساختمان چگونه است یا به عبارتی برق ساختمان هوشمند چگونه است؟ در این مقاله قصد داریم شما را با سیم کشی برق ساختمان و سیستم هوشمند سازی ساختمان آشنا کنیم.

 

معرفی هوشمند برق ساختمان 

سیستم هوشمند به این معنی است که تمامی اجزا ساختمان به صورت جداگانه هوشمند شود یعنی روشنایی سرمایش و گرمایش، آیفون و … به صورت هوشمند قابل تنظیم باشد.

فرآیند هوشمند سازی به وسیله برخی تجهیزات کاربردی همچون ترموستات انجام می‌شود، البته تنها به همین قطعه ختم نمی‌شود و در این بین از انواع سنسورها یا چراغ سیگنال نیز کمک می گیرند.

در برخی از ساختمان مالکان علاقه دارند سایر سیستم‌ها همچون پرده هوشمند داشته باشند تا با فشار دادن یا لمس دکمه پرده باز یا بسته شود.

زمانی که این تجهیزات در خانه هوشمند شوند می‌توانید آن‌ها را با نرم افزار داخل موبایل یا تبلت در خارج از خانه کنترل کنید و یا شرایطی را فراهم کنید که به صورت خودکار این سیستم کنترل شود؛ به طور مثال خانه‌ای که تمامی تجهیزاتش هوشمند است امکان کنترل تجهیزات از طریق موبایل امکان‌پذیر است، یعنی شما می‌توانید چراغ‌های خانه را از راه دور روشن یا خاموش کنید و یا اینکه سیستم گرمایشی یا سرمایشی را کم یا زیاد کنید.

برای تهیه تجهیزات مورد نیاز جهت هوشمند سازی ساختمان نی توانید از jbh  کمک بگیرید.

تصویر سیستم برق هوشمند ساختمان

قابلیت‌های برق هوشمند

قطعا همه افراد علاقه دارند بدانند که برق هوشمند چه قابلیت‌هایی دارد. با وجود اینکه برخی از امکاناتی که شرکت‌های مختلف ارائه می‌دهند یکسان هستند؛ اما تفاوت‌هایی نیز وجود  دارد که در ادامه به این قابلیت‌ها اشاره می‌کنیم.

 

  • کنترل سیستم روشنایی

سیستم روشنایی از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان یک عنصر مهم در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. تمام سیستم برق هوشمند راهکاریی برای روشنایی ساختمان دارند و البته انتخاب نوع هوشمند بودن سیستم روشنایی به سلیقه مالک ساختمان بستگی دارد.

 

  • کنترل وسایل برقی

در ساختمان هر وسیله‌ای که با برق کار کند می‌توان آن را با سیستم هوشمند کنترل کرد؛ البته در نظر داشته باشید کنترل هر کدام از تجهیزات با یکدیگر متفاوت است. ساده‌ترین روش، استفاده از ابزاری است که با استفاده از آن بتوان همه وسایل برقی توسط نرم افزار کنترل کرد.

 

  • کنترل سیستم گرمایشی و سرمایشی 

زمانی که سیستم برق خود را هوشمند کنید می‌توانید به راحتی دما منزل خود را تنظیم کنید. این افزایش یا کاهش دما را از طریق نرم افزاری که در موبایل خود دارید می‌توانید این سیستم را کنترل کنید.

 

  • سیستم باز و بسته شدن در

یکی دیگر از قابلیت‌های هوشمندسازی ساختمان، هوشمند کردن درب ساختمان و آسانسور است. افراد از طریق نرم افزاری که بر روی موبایل خود دارند، می‌توانند درب را هر زمانی که می‌خواهند باز یا بسته کنند؛ به طور مثال تصور کنید سوار ماشین خود هستید و می‌خواهید آن را در پارکینگ ساختمان پارک کنید اگر درب‌های شما هوشمند باشد نیازی نیست که پیاده شوید و می‌توانید آن را از داخل ماشین به صورت اتوماتیک باز کنید.

 

  • قابلیت‌های دیگر برق هوشمند ساختمان

علاوه بر قابلیت‌های گفته شده امکانات دیگری را در اختیار افراد قرار می‌دهد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  • سیستم تصویری
  • سیستم صوتی
  • سیستم اعلام حریق و نشت گاز 
  • سیستم آبیاری

تصویر هوشمند سازی برق ساختمان

تفاوت سیم کشی برق هوشمند با سیم کشی معمولی

قطعا سیم کشی برق هوشمند ساختمان با سیم کشی معمولی متفاوت است. حتی در برخی موارد برای هوشمندسازی سیم کشی کمتری نیاز است.

یکی از مواردی که این دو با یکدیگر متفاوت است قیمت سیم کشی است؛ به این صورت که برای برق هوشمند هزینه بیشتری نیاز است تا پنل و آن سیستم هوشمند را نصب شود.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو سیم کشی استفاده از سیم کشی knx برای سیستم برق هوشمند است که در سیستم معمولی به آن نیاز نیست.

 

هزینه اجرای برق هوشمند ساختمان 

هزینه اجرایی برق هوشمند در مقایسه با برق ساده چقدر است؟

برق هوشمند و تجهیزات خانه هوشمند تفاوت قیمتی زیادی با حالت سنتی دارد، البته نه در حدی که نتوان آن را اجرایی کرد و جالب اینجاست که این هزینه در هزینه‌های کلی ساختمان به حساب نمی‌آید؛ برای مثال یک ساختمان 3 خوابه حدودا 5 میلیون تومان هزینه نیاز دارد تا ساده‌ترین خانه هوشمند بر روی آن اجرایی شود.

البته این هزینه متناسب با افزایش امکانات و حتی برند خانه هوشمند می‌تواند بسیار افزایش یابد و به بیش از 80 میلیون تومان نیز برسد؛ اما می‌توان یک سیستم معقول کاربردی را با کمتر از 20 میلیون تومان شاید یک چهارم هزینه‌های کابینت واحد شود.

در واقع همانطور که هزینه سیم کشی سیستم‌های خانه هوشمند سیمی مانند KNX بسیار بیشتر از سیستم معمولی است، هزینه تجهیزات این سیستم‌ها نیز بسیار زیاد است و بالعکس سیستم‌های بی‌سیم همانطور که هزینه سیم کشی کم و مشابه به سیستم سنتی دارند هزینه تجهیزات این سیستم‌ها نیز خیلی از حالت سنتی زیادتر نخواهد شد، البته نحوه عملکرد و کارایی این سیستم‌ها نیز با هم بسیار متفاوت‌اند.

نکته مهم: منظور از سیستم بی‌سیم این است که ارتباط بین تجهیزات بی سیم است و این بدین معنی نیست که کلا بدون سیم بتوان آن  را اجرا نمود بلکه سیم‌های فاز و نول و برگشتن چراغ‌ها و تجهیزات مطابق حالت سنتی وجود دارند.

تحریریه JBH
تحریریه JBH

در مجله اینترنتی JBH به‌روزترین و معتبرترین مقالات حوزه صنعت برق را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی فنی

پیشاپیش فرا رسیدن سال جدید را خدمت شما عزیزان تبریک می‌گوییم.

با توجه به پایان سال مالی و عملیات انبارگردانی فروشگاه آنلاین تا 15 فروردین غیر فعال می‌باشد.

پشتیبانی آنلاین فروشگاه