Search
Close this search box.

محافظ زیرکنتوری

تصویر محافظ زیر کنتور
فهرست مطالب

همانطور که می‌دانید همه دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی در معرض خطرات احتمالی برق، نوسانات ناگهانی ولتاژ و شوک‌های الکتریکی هستند؛ به همین دلیل یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد محافظت از وسایل الکتریکی  است؛ همچنین از آنجایی که وسایلی مانند تلویزیون، لباسشویی و… گران قیمت هستند، محافظت از آن‌ها امری حیاتی است.

شاید برای برخی افراد سوال باشد که چگونه از این وسایل محافظت کنیم؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که استفاده از محافظ زیرکنتور یکی از بهترین گزینه‌ها برای محافظت از تمامی وسایل برقی است. در این مقاله قصد داریم که شما را با محافظ زیرکنتور و چگونگی عملکرد آن آشنا کنیم.

تصویر محافظ زیر کنتور

محافظ زیرکنتور چیست؟

همانطور که می‌دانید تمامی دستگاه‌های برقی خانه برای محافظت در مقابل نوسانات ناگهانی ولتاژ که ممکن است بر اساس مشکلات برق منطقه، رعد و برق و… اتفاق بیفتد، به محافظ برق نیاز دارند. محافظ زیرکنتور برق در مسیر ورودی ولتاژ قرار می‌گیرد و از تمامی وسایل برقی که به پریز متصل است محافظت می‌کند. این محافظ  قبل از کنتور برق نصب شده و مانع از ورود تمامی نوسانات ناگهانی به سیستم برق ساختمان می‌شود. برخی از افراد این دستگاه را بر سر کنتور فرعی برق قرار می‌دهند.

 

چرا باید محافظ زیرکنتوری بخریم؟

محافظ زیرکنتوری یکی از مهم‌ترین تجهیزات الکتریکی در خانه است که به دلیل بهره‌وری بالا، کاهش خطرات حادثه‌آفرین و کاهش هزینه‌های انرژی، توصیه می‌شود که به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. در ادامه به بررسی دلایل اصلی خرید محافظ زیر کنتوری می‌پردازیم.

 

1. حفاظت از سلامت شما

همانطور که می‌دانید، هدف اصلی استفاده از محافظ زیر کنتوری جلوگیری از نوسانات برق است. با این حال، اگر یک خطای برقی رخ دهد و شدت جریان بسیار بالا باشد؛ ممکن است قطعات، سیم ها و تجهیزات برقی آسیب ببینند و اگر نوسانات برق به سیم‌ها منتقل شود، قطعا باعث آتش سوزی خواهد شد. با استفاده از محافظ زیر کنتوری، می‌توانید خود را در مقابل چنین خطراتی ایمن بدارید.

 

2. کاهش خسارات

اگر چندین دستگاه الکتریکی همزمان در خانه شما روشن باشند و جریان بیش از حدی به منتقل شود، ممکن است خطای برقی رخ دهد. در این صورت، محافظ زیرکنتوری به عنوان یک قاطع خودکار عمل کرده و جریان را قطع می‌کند. در نتیجه، خسارات به دستگاه‌های الکتریکی شما کاهش پیدا می‌کند.

 

3. تامین استانداردهای ایمنی

محافظ زیرکنتوری باید به استانداردهای ایمنی مشخص و معینی تطابق داشته باشد. با خرید یک محافظ زیرکنتوری با استانداردهای ایمنی می‌توانید سلامت خود و خانواده‌تان را در برابر بروز خسارات جبران ناپذیر تامین کنید.

 

4. افزایش طول عمر دستگاه‌های الکتریکی

با استفاده از یک محافظ زیرکنتوری، جریان برقی که به دستگاه‌های الکتریکی منتقل می‌شود، محدود می‌شود. این کار باعث افزایش طول عمر دستگاه‌های الکتریکی شما می‌شود.

 

5. صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی

با استفاده از محافظ زیرکنتوری، می‌توانید مطمئن شوید که تمامی دستگاه‌های الکتریکی به درستی کار می‌کنند و این امر مصرف برق را به حداقل رسانده‌ و موجب صرفه جویی در هزینه انرژی شده است.

در انتها یادآوری می کنیم که برای محافظت از خود و خانواده خود در برابر خطرات برقی، توصیه می‌شود که یک محافظ زیر کنتوری با استانداردهای ایمنی مشخص خریداری کنید

 

عملکرد محافظ زیرکنتور چگونه است؟

این محافظ زمانی که جریان برق و سطح ولتاژ مناسب باشد به طور عادی عمل می‌کند؛ به عبارت دیگر هیچ گونه عملکردی ندارد؛ اما زمانی که ولتاژ از مقدار نرمال تغییر کند محافظ به سرعت وارد عمل شده و ولتاژ ورودی را تا زمانی که مقدار آن به حد استاندارد خود برسد قطع می‌کند؛ پس از رسیدن به حد مجاز، جریان مجدد برقرار می‌شود.

این محافظ‌ها زمانی که ولتاژ از حد نرمال بیشتر شود آن را به زمین منتقل می‌کنند. در برخی از موارد که جریان بسیار زیاد است محافظ پشت کنتور آسیب می‌بیند و گاهی هم می‌سوزد؛ به همین دلیل با استفاده از این محافظ زیر کنتور در ساختمان به حفاظت از کل سیم کشی و وسایل برقی ساختمان کمک می‌کنید.

تصویر نحوه نصب محافظ زیر کنتوری

نحوه نصب محافظ زیرکنتور

محافظ پشت کنتور همانطور که از نام آن مشخص است در پشت دستگاه نصب می‌شود؛ اما نصب آن باید درست و اصولی انجام شود تا عملکرد خوبی داشته باشد. این دستگاه اگر به طور اصولی و دقیق نصب نشود نمی‌تواند از خود عملکرد مناسبی نشان دهد. در ادامه مراحل نصب محافظ پشت کنتور را بررسی می‌کنیم.

  • در ابتدا باید با انواع جعبه فیوز آشنا باشید تا بتواند مناسب‌ترین دستگاه را خریدار کنید.
  • مکان مناسبی را برای قرار دادن این محافظ در نظر بگیرید. بهترین مکان برای این دستگاه داخل جعبه کنتور است. توجه داشته باشید که دو پیچ را به صورت عمودی و در فاصله 14 سانتی متری از هم بر روی دیوار نصب کنید.
  • در مرحله بعد حتما باید یک فیوز مینیاتوری را در مسیر ورودی برق نصب کنید. سیم کشی بین کنتور برق تا فیوز مینیاتوری و از فیوز مینیاتوری تا محل نصب باید خیلی اصولی و دقیق انجام شود؛ در این موقعیت تمام نکات ایمنی را رعایت کنید.
  • برای راه‌اندازی فاز ورودی را باید حتما به ترمینال شماره 1 محافظ پشت کنتور وصل کنید.

نکته: ترمینال 2 سیم نول ورودی است و ترمینال 4 فاز خروجی ولتاژ است.

 

توصیه‌های مهم هنگام خرید محافظ زیرکنتوری

دستگاه محافظ زیر کنتور یکی از تجهیزات بسیار مهم و کاربردی هر ساختمان محسوب می‌شود؛ به همین دلیل خرید محافظ زیر کنتوری برای ساختمان امری واجب تلقی می‌شود و مهندسان برق هنگام راه‌اندازی برق ساختمان نسبت به خرید آن توجه ویژه دارند.

اگر در پشت کنتور شما محافظ زیر کنتوری نصب نشده است و قصد خرید بهترین محافظ زیر کنتور را دارید باید به نکاتی توجه داشته باشید. در ادامه به طور خلاصه یه این موارد اشاره می‌کنیم:

  • جنس محافظ زیرکنتور باید ABS باشد تا در برابر حرارت و آتش سوزی مقاوم باشد.
  • تفاوتی ندارد چه نوع محافظ کنتوری خریداری می‌کنید؛ اما توجه داشته باشید که فیوز داشته باشد تا با عبور جریان بیش از حد نرمال فیوز آسیب ببیند؛ به این علت که تعویض فیوز کنتور مقرون به صرفه‌تر و راحت‌تر است.
  • داشتن علامت استاندارد از مهم‌ترین مواردی است که در ابتدا خرید باید به آن توجه کنید.
  • داشتن گارانتی از موارد دیگری است که افراد را ترغیب به خرید می‌کند؛ از این جهت که به افراد این اطمینان را می‌دهد که در صورت بروز هر مشکل به راحتی و بدون دردسر می‌توانند مشکل محافظ زیر کنتور را رفع کنند. JBH این محصول را با گارانتی 3 ساله تعویض بی و قید شرط ارائه می‌دهد و شما به راحتی می‌توانید با مراجعه به نمایندگی‌های این مجموعه محافظ زیر کنتور مورد نظر را تهیه کنید.
  • توجه داشته باشید که محافظ خریداری شده حتما دارای دکمه OFF و ON باشد تا در صورت ایجاد حادثه سریعا بتوانید آن را خاموش کنید.
  • قیمت محافظ زیر کنتور از مواردی است که هنگام خرید افراد به آن توجه ویژه دارند؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که کیفیت مولفه مهم‌تری است و نباید آن را فدای قیمت پایین یک محصول کنید. کیفیت بالای یک محصول باعث می‌شود شما با یکبار پرداخت هزینه بتوانید سال‌های طولانی از آن استفاده کنید.

اگر محافظ پشت کنتور با کیفیت پایین و قیمت کمتر تهیه کنید بعد از مدتی این محصول دچار مشکل شده و باید مجدد هزینه‌ای برای تهیه آن پرداخت کنید.

  • توجه به معتبر بودن مرکز خرید نیز بسیار مهم است؛ زیرا اعتبار این اطمینان را به افراد می‌‌دهد که کالای با کیفیت و با ضمانتی را خریداری می‌کنند. مجموعه JBH یکی از مراکز معتبری است که شما می‌توانید تمامی محصولاتش را با ضمانت 3 ساله از همین سایت خریداری کنید.
Picture of تحریریه JBH
تحریریه JBH

در مجله اینترنتی JBH به‌روزترین و معتبرترین مقالات حوزه صنعت برق را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی فنی

پشتیبانی آنلاین فروشگاه