Search
Close this search box.

آموزش نصب کنترلر دما

تصویر آموزش نصب کنترلر دما
فهرست مطالب

همانطور که می‌دانید انواع ترموستات دیجیتال کنترلر دما کاربردهای  فراوانی دارند و هم در صنعت و هم خانه استفاده می‌شوند.

کنترلرها انواع مختلفی داشته و از این رو عملکردهای نسبتا متفاوتی هم دارند؛ به طور مثال دمای مناسب برای گلخانه، مرغداری و یا اتاق سرور با هم یکی نیست و برای هر کدام از این مکان‌ها بازه دمایی خاصی تعریف شده است.

کنترلردما فقط به معنی اندازه‌گیری دما نیست؛ بلکه بررسی نوسانات دمایی را هم بر عهده دارد. در ادامه این مقاله قصد آموزش نصب کنترلر دما را به شما کاربران داریم. 

ترموستات ماکرو JBH

ترموستات دیجیتال JBH با قابلیت تنظیم دما

آموزش نصب ماژول کنترل دما

ماژول کنترل دما دارای 3 کلید است. این کلیدها به صورت set، +، -، هستند.

اگر کلید set  را 2 ثانیه نگه‌داریم 7 گزینه نمایش داده می‌شود که هر کدام از آن‌ها عملکرد و معنای مجزایی دارند. این 7 گزینه به این شرح است : P0,P1,P2,P3,P4,P5,P6

همچنین پس از وارد شدن در منو تنظیمات به کمک دو دکمه + و – محدوده دما را مشخص می‌کنیم. زمانی که رله فعال شود، کنترلر روشن می‌شود و تا زمان غیرفعال شدن رله، روشن می‌ماند.

تصویر آموزش نصب ماژول کنترل دما

حالت P0 کننده یا گرم کننده 

در این حالت عملکرد کنترلر به این صورت است که اگر نشان دهنده حرف C است به معنی COOLING (سرد کننده) و اگر H را نشان دهد به معنی HEATING (گرم کننده) است.

اگر کنترلر روی حالت C  باشد، رله به محض کاهش دما از میزان حد تعریف شده، فعال می‌شود. اگر روی حالت  H تنظیم شده باشد، رله به محض افزایش دمای بیش از اندازه فعال می‌شود.

 

حالت P1  هیسترزیس hysteresis

از جمله ویژگی‌های ترموستات‌های دیجیتال این است که می‌توانید مقدار هیسترزیس را در آن تنظیم کنید. وجود این ویژگی در انواع ترموستان‌های دیجیتال JBH همچون ترموستات اکو باعث می‌شود که در صورت نوسان دمای محیط حول دمای تعیین شده، رله مدام قطع و وصل نشود. در چنین حالتی گر دما P1 روی 1 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و دمای مطلوب ترموستات هم 20 درجه سانتی گراد باشد، رله در درجه 21 غیر فعال شده و پس از بازگشت به دما 20 مجدد ترموستات فعال می‌شود.

 

حالت  P2 بالاترین حد دما 

در این حالت بیشترین مقدار دما را می‌توانید برای کنترلر دما تنظیم کنید. نکته‌ای که باید در این قسمت به آن توجه کنید این است که دما انتخابی باید کمتر از 110 درجه باشد.

 

حالت P3 پایین ترین حد دما

در این حالت برعکس  حالت P2 می‌توانید کمترین درجه دما را تنظیم کنید. در این قسمت کمترین دمای انتخابی شما باید 50 باشد.

 

 حالت P4 دمای صحیح یا کالیبراسیون

توجه داشته باشید که ترموستات را به طور دقیق تنظیم کنید. اگر دماسنج کالیبره شده ندارید دما را روی 0 درجه تنظیم کنید؛ با این روش دما با دقت 0.1 درجه سنجیده می‌شود.

تصویر error

حالت P5 تاخیر در قطع رله

در این مرحله می‌توانید زمان تاخیر اولیه را بین 1 تا 10 دقیقه تنظیم کنید. اگر روی 1 دقیقه تنظیم کنید، پس از فعال شدن، رله تا ۱ دقیقه بعد از گذر از دمای تعیین شده فعال خواهد بود. این حالت مناسب برای دستگاه جوجه کشی است. 

 

حالت P6 اخطار دمای بیش از حد

در این حالت باید برد را خاموش و مجدد روشن کنید؛ بعد از روشن شدن برد با دکمه SET وارد تنظیمات شوید. هنگامی که دما از حد نرمالی که تنظیم کرده‌اید بالاتر رود، ترموستات هشدار می‌دهد دما را در نمایشگر نشان نمی‌دهد. 

 

خطاهای کنترلر دما

افزایش بیش از حد دما: در این موقعیت که دما از حد نرمال بیشتر شد (به این معنی که از 99 درجه عبور کرده است) خطا رخ داده و روی نمایشگر نشان داده می‌شود.

خطای سنسور: این خطا زمانی اتفاق می‌افتد که که در خودِ سنسور مشکلی ایجاد شده است؛ در این موقعیت رله قطع می‌شود.

Picture of تحریریه JBH
تحریریه JBH

در مجله اینترنتی JBH به‌روزترین و معتبرترین مقالات حوزه صنعت برق را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی فنی

پشتیبانی آنلاین فروشگاه