Search
Close this search box.

کنتاکتور الکترونیکی

کنتاکتور DC
فهرست مطالب

تجهیزات برقی ایمن و مطمئن می‌تواند نقش بسزایی در امنیت و کارایی محیط‌های مسکونی، اداری و تجاری داشته باشند. یکی از تجهیزات پرکاربردی که وجود آن در هر محیطی ضروری و مهم است و کاربرد بسیاری دارد کنتاکتور است. 

این روزها نوسانات برق یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که افراد با آن سروکار دارند و از آنجایی که بخشی از این نوسانات طبیعی و بخش دیگری به صورت غیر طبیعی رخ می‌دهد باید با کمک تجهیزاتی همچون کنتاکتور الکترونیکی نسبت به ایمن سازی محیط اقدام کنید.

علاوه بر کنتاکتور الکترونیکی انواع دیگری نیز وجود دارد که برای ایمن سازی محیط از آن‌ها استفاده می‌شود که از لحاظ ماهیت مشابه و از لحاظ عملکرد متفاوت هستند؛ به عنوان مثال کنتاکتور DC که صرفا جریانات خاصی را کنترل می‌کند و یا کنتاکتور تک فاز که تنها تجهیزات را در برابر جریانات تک فاز محافظت می‌کند و برای جریانات سه فاز ضعیف است.

 

کنتاکتور الکترونیکی چیست؟

به طور کلی ماهیت استفاده از کنتاکتور الکترونیکی به سبب کنترل و مدیریت میزان جریان برق است تا در صورت بروز کاهش یا افزایش ناگهانی آمپراژ و جریان برق از بروز آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

به طور کنتاکتور الکترونیکی از برخی قطعات به نام‌های تریستور و ترایاک تشکیل شده است که به وسیله این دو مدیریت و کنترل جریان‌های تک فاز و سه فاز را برعهده می‌گیرد.

به دلیل ابعاد کوچک و سرعت عمل بالا می‌توانند به راحتی جایگزین کنتاکتورهای معمولی شوند و از آنجایی که هیچ عضو متحرکی ندارند طول عمر بالایی دارند.

کنتاکتور DC

ویژگی کنتاکتور الکترونیکی (ssr)

از لحاظ جزئیات کنتاکتور الکترونیکی SSR تفاوت‌های جزئی با کنتاکتورهای معمولی دارد؛ در ادامه به صورت کلی برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو  ویژگی کنتاکتورهای الکترونیکی  را توضیح خواهیم داد.

  • زمان واکنش

زمان واکنش کنتاکتور الکترونیکی در مقایسه با کنتاکتورهای معمولی بسیار بیشتر است. سرعت واکنش در مورد تجهیزات برقی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا سوانح و اتفاقات مربوط به برق می‌تواند در کسری از ثانیه آسیب‌های مهیب و جبران ناپذیری را خلق کند.

به طور کلی زمان واکنش کنتاکتور الکترونیکی حدود چند میلی ثانیه با میکروثانیه است و در برخی منابع به 80 بار در ثانیه اشاره شده است.

  • ایمنی بالاتر

از آنجایی که کنتاکتورهای الکترونیکی بدون ایجاد جرقه فعالیت می‌کنند و مناسب برای استفاده در محیط‌های قابل انفجار هستند، می‌توان گفت که از ایمنی بالایی برخوردارند.

آنچه موجب می‌شود کنتاکتورهای الکترونیکی جرقه ایجاد نکند و ایمنی بیشتری داشته باشد قطع و وصل‌های غیر مکانیکی است.

  • طول عمر بیشتر

از آنجایی که در ساختار کلی کنتاکتورهای الکترونیکی هیچگونه قطعه محرکی استفاده نشده است و این وسیله کاملا ثابت است طول عمر بالایی دارد.

برای ملموس شدن طول عمر کنتاکتور الکتریکی در برخی منابع به یک میلیارد بار عملکرد اشاره شده است.

  • مقاومت بیشتر

از مهم‌ترین امکانات کنتاکتور الکترونیکی مقاومت در برابر لرزش و ضربه است که این ویژگی موجب شده تا این وسیله به یکی از منحصر به فردترین تجهیزات برقی تبدیل شود.

  • ابعاد

ابعاد کوچک کنتاکتور الکترونیکی موجب شده تا به راحتی و بدون هیچ چالشی در  فضای محدود تابلو برق‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

  • عملکرد

از آنجایی که کنتاکتور الکترونیکی بدون صدا و نویز و بدون ایجاد جریان القایی فعالیت می‌کند در اکثر محیط‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و این نکته از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که به عملکرد آن باز می‌گردد.

  • عایق

عایق بودن کنتاکتور الکترونیکی در برابر گرد و غبار و رطوبت موجب شده تا بتوانیم در اکثر محیط‌ها از این وسیله استفاده کنیم.

کنتاکتور ۴پل اتوماتیک

دسته بندی انواع کنتاکتور الکترونیکی

دسته بندی‌های متفاوتی برای انواع کنتاکتور الکترونیکی وجود دارد که در ادامه رایج‌ترین، کاربردی‌ترین و مهم‌ترین آن را معرفی می‌کنیم.

  • کنتاکتور الکتریکی مناسب برای ولتاژ کنترل DC و خروجی DC
  • کنتاکتور الکتریکی مناسب برای ولتاژ کنترل DC و خروجی AC
  • کنتاکتور الکتریکی مناسب برای ولتاژ کنترل AC و خروجی DC
  • کنتاکتور الکتریکی مناسب برای ولتاژ کنترل AC و خروجی AC

برای اطلاع از قیمت کنتاکتور الکترونیکی و نحوه خرید اینترنتی آن با بخش پشتیبانی مجموعه jbh  ارتباط برقرار کنید.

مجموعه jbh  به عنوان بزرگترین مرکز فروش کنتاکتور الکترونیکی امکان خرید کنتاکتور الکتریکی را با سه سال گارانتی و تعویض بی قید و شرط فراهم کرده است.

کنتاکتور تک فاز اتومات JBH

کنتاکتورهای الکترونیکی چه کاربردی دارند؟

کنتاکتور الکترونیکی کاربردهای متنوعی دارد. که در ادامه چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • به طور کلی در هر مکانی که تعداد سوئیچینگ‌های بالاست، استفاده از کنتاکتور الکترونیکی ضروری است؛ زیرا این امکان وجود دارد که بین هر کدام از سوئیچینگ‌ها نوساناتی رخ دهد که منجر به آسیب‌های مالی و جانی بسیاری شود؛ در نتیجه به منظور جلوگیری از چنین اتفاقاتی حتما یک کنتاکتور الکترونیکی تهیه کنید.
  • هیترها، از جمله تجهیزاتی هستند که معمولا به صورت طولانی مدت به جریان برق متصل‌اند و از آنجایی که تجهیزات و قطعات بسیاری در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند و احتمال داغ شدن آن‌ها و فشار به شبکه برق وجود دارد توصیه می‌شود یک کنتاکتور الکتریکی برای حفاظت از محیط و هیتر تهیه کنید.
  • به منظور کنترل جهت حرکت موتور DC نیز می‌توان از کنتاکتورهای الکترونیکی کمک گرفت.

به منظور اطلاع از جزئیات انواع کنتاکتور الکترونیکی و قیمت و نحوه خرید آن‌ها می‌توانید ضمن ورود به سایت و مطالعه مطالب از تیم پشتیبانی نیز کمک بگیرید.

تحریریه JBH
تحریریه JBH

در مجله اینترنتی JBH به‌روزترین و معتبرترین مقالات حوزه صنعت برق را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی فنی

پشتیبانی آنلاین فروشگاه