Search
Close this search box.

چگونه از سوختن لوازم جلوگیری کنیم؟

تصویر جلوگیری از سوختن وسایل برقی
فهرست مطالب

سوختن لوازم برقی یکی از چالش‌هایی است که اکثر افراد به آن فکر می‌کنند و به دنبال چاره‌ای هستند تا از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کنند.

برای اینکه بدانیم چگونه از سوختن لوازم برقی جلوگیری کنیم ابتدا باید علت و دلایل بروز این اتفاق را بررسی کنیم و برای رفع آن‌ها اقدام کنیم. پس از اینکه علل را بررسی کنید باید به دنبال راه حل باشید و متناسب با شرایط بهترین و ایمن‌ترین روش را انتخاب کنید.

در ادامه برخی از علل و راهکارهای احتمالی که به کمک آن می‌توان از سوختن وسایل برقی جلوگیری کرد را عنوان خواهیم کرد.

 

جلوگیری از سوختن وسایل برقی با پیدا کردن علت آن‌ها!!

عوامل و نکات بسیاری وجود دارند که با بی‌تفاوتی نسبت به آن‌ها می‌توان به بروز چنین اتفاقاتی دامن زد.

خوب است بدانید سوختن لوازم برقی همیشه به یک وسیله ختم نمی‌شود و گاهی تا آتش گرفتگی یک واحد یا ساختمان پیش می‌رود؛ در نتیجه برای جلوگیری از سوختن لوازم برقی بهتر است علل مربوطه را شناسایی و رفع کنیم.

تصویر راهکارهایی برای جلوگیری از سوختن وسایل برقی

  • نوسانات برق

نوسانات برق رایج‌ترین مشکلی  است که موجب سوختن لوازم برقی می‌شود. به منظور جلوگیری از بروز نوسانات برق باید از  برخی تجهیزات همچون محافظ برق استفاده کنید. عملکرد محافظ  ولتاژ تک فاز و سه فاز به گونه‌ای است که به محض احساس کم‌ترین نوسان مسیر  جریان برق را مسدود کرده تا شرایط به حالت عادی باز گردد و سپس جریان را به پریزها باز می‌گرداند.

عملکرد دقیق و سریع این تجهیزات موجب شده تا بتوانیم به کمک آن‌ها از سوختن وسایل برقی جلوگیری کنیم.

در صورتی که شما نیز با مشکل نوسان برق مواجه هستید حتما از طریق  صفحه محصولات jbh  یک محافظ ولتاژ برق ایمن و کاربردی تهیه کنید.

 

  • معیوب بودن تجهیزات حفاظتی

همانطور که در بالا اشاره کردیم با خرید برخی تجهیزات حفاظتی همچون محافظ ولتاژ برق می‌توانید از سوختن وسایل برقی جلوگیری کنید؛ اما گاهی این تجهیزات از کیفیت کافی برخوردار نیستند و یا چون قدیمی هستند کارایی خود را از دست داده‌اند؛ به همین دلیل در زمان خرید باید از برند و کیفیت محصولی که خریداری می‌کنید مطمئن شوید و محصولی خریداری کنید که گارانتی داشته باشد تا پس از بروز هر ایرادی بتوانید آن را تعویض کنید.

محصولات برقی jbh ضمن برخورداری از کیفیت کافی از سه سال گارانتی و تعویض بی قید و شرط برخوردارند.

 

  • استفاده همزمان از چند وسیله پرمصرف

استفاده همزمان از چند وسیله برقی در برخی ساعات روز که اصطلاحا ساعت پیک مصرف تعریف می‌شود، می‌تواند به شبکه برق فشار آورده و موجب کنتاکت و یا نوسان برق شود که در چنین شرایطی سوختن و یا آتش گرفتن یک یا چند وسیله و در ادامه آسیب به محیط وجود دارد.

 

  • خیس شدن تجهیزات برقی

خیس شدن وسایل برقی و ورود آب به تجهیزات داخلی مخصوصا سیم‌های برق می‌تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد که سوختن آن‌ها یکی از رایج‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند اتفاق بیفتد.

 

  • فرسودگی سیم های برق

برخی سیم‌های برق که بر اثر استفاده زیاد و یا قدیمی شدن بسیار فرسوده و آسیب پذیر شده‌اند، می‌توانند با یک جرقه ساده دچار مشکل شوند و در ادامه موجبات سوختن وسایل برقی را مهیا کنند.

 

  • افزایش فشار شبکه

افزایش فشار شبکه در ساعات پیک مصرف و یا استفاده از یک وسیله خاص و پرمصرف همچون دستگاه جوشکاری یا سایر تجهیزات این چنینی در یک منطقه می‌تواند منجر به سوختن وسایل برقی شود.

 

  • عوامل طبیعی

رعد و برق از جمله پدیده‌های طبیعی است که با ایجاد نوسان برق موجبات سوختن وسایل برقی را فراهم می‌کند.

علاوه بر رعد و برق گاهی باران‌های شدید موجب خیس شدن مسیرهای عبوری برق می‌شود که این مورد نیز علاوه بر خطرناک بودن موجب سوختن لوازم برقی می‌شود.

الکتریسیته ساکن، دستگاه‌های برقی معیوب دستگاه هایی که ولتاژ القایی دارند نیز می‌توانند زمینه را برای سوختن وسایل برقی فراهم کنند.

تصویر سوختن وسایل برقی

راهکارهایی برای جلوگیری از سوختن وسایل برقی

  • خرید یک محافظ برق مطمئن و ایمن از jbh راهکاری سریع، ایمن و کاربردی است که می‌توانید با چند کلیک ساده آن را سفارش دهید و از امکاناتی همچون سه سال گارانتی بهره‌مند شوید.
  • علاوه بر خرید محافظ می‌توانید تمام منزل و یا تمام ساختمان را ه یک جعبه فیوز مجهز کنید و خطر سوختن تجهیزات برقی را به صورت چشمگیری کاهش دهید.
  • استفاده GFCI نیز از دیگر راهکارهای اساسی برای جلوگیری از سوختن وسایل برقی است. نحوه عملکرد این سیستم نیز همچون محافظ برق است و در صورت افزایش یا کاهش ناگهانی ولتاژ برق جریان اصلی را قطع می‌کند.
  • استفاده از UPS  نیز می‌تواند کاربردی و موثر باشد.

تمام مواردی که گفته شد هزینه‌ای را به همراه دارد؛ اما شما می‌توانید پس از اینکه کارتان با هر دستگاهی تمام شد آن را از پریز جدا کنید تا از سوختن آن‌ها جلوگیری شود. چنین روشی هیچ هزینه‌ای ندارد و بسیار ایمن است.

 

جمع بندی نهایی

در انتها برای جمع بندی خوب است بدانید که با استفاده از روش‌هایی که گفته شد می‌توانید ایمنی و سلامت محیط زندگی خود را افزایش دهید؛ ضمن اینکه طول عمر تجهیزات را افزایش داده و از صرف هزینه‌های بیشتر جلوگیری می‌کنید.

با توجه به این نکته که امروزه قیمت تجهیزات برقی بسیار بالاست، با خرید برخی تجهیزات حفاظتی می‌توانید در هزینه‌های احتمالی که شاید در آینده بوجود آید جلوگیری کنید.

تحریریه JBH
تحریریه JBH

در مجله اینترنتی JBH به‌روزترین و معتبرترین مقالات حوزه صنعت برق را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی فنی

پیشاپیش فرا رسیدن سال جدید را خدمت شما عزیزان تبریک می‌گوییم.

با توجه به پایان سال مالی و عملیات انبارگردانی فروشگاه آنلاین تا 15 فروردین غیر فعال می‌باشد.

پشتیبانی آنلاین فروشگاه