Search
Close this search box.

برق گرفتگی و راه درمان آن چیست؟

تصویر برق گرفتگی دست
فهرست مطالب

برق گرفتگی زمانی رخ می‌دهد که شخصی با یک منبع برق تماس پیدا کند، انرژی الکتریکی در بدن جریان پیدا می‌کند باعث شوک می‌شود. برق گرفتگی می‌تواند به آسیب‌های جدی یا سطحی منجر شود. بیشترین آسیبی که شخص از برق گرفتگی می‌بیند سوختگی است.

قطعا تاکنون اخبار گوناگونی را درباره وقوع حوادث ناشی از برق گرفتگی شنیده‌اید. برق گرفتگی در بهترین حالت ممکن است آسیب‌های جسمی و در بدترین حالت انسان‌ را به کام مرگ بکشاند!

محصولاتی مانند محافظ برق مرکزی، نوسان‌گیر، حفاظت موتور و… با جلوگیری از نوسانات برقی، خطر وقوع برق گرفتگی را به میزان زیادی کاهش می‌دهند؛ اما سوال اینجاست که برق گرفتگی چیست؟ و با برق گرفتگی دقیقا چه اتفاقی برای انسان رخ می‌دهد که در موارد شدید باعث مرگ او می‌شود؟ در ادامه این مطلب آموزشی قصد داریم درباره برق گرفتگی، عوارض و علل آن صحبت کنیم. در ادامه نیز به شما خواهیم گفت که بعد از برق گرفتگی چه کنیم و چه عکس العملی را باید در قبال فردی که دچار برق گرفتگی شده از خود نشان دهیم. 

چراغ سیگنال ولت امپر JBH

چراغ سیگنال ولت آمپر jbh با قابلیت نصب آسان و نمایشگر دیجیتال

بررسی شوک الکتریکی و مکانیزم آن

شوک الکتریکی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد با یک منبع انرژی الکتریکی تماس پیدا می‌کند. انرژی الکتریکی در بخشی از بدن جریان پیدا می‌کند و باعث شوک می‌شود. به عبارت دیگر به عبور جریان برق از بدن انسان، برق گرفتگی می‌گویند. ممکن است تماس با انرژی الکتریکی به هیچ آسیبی منجر نشود یا به آسیب‌های شدید یا حتی مرگ منجر شود.

بیشترین آسیب حاصل از شوک الکتریکی، سوختگی است.

زمانی که انسان اصطلاحا دچار برق گرفتگی می‌شود، بدن در برابر عبور جریان برق عکس العمل شدیدی تحت عنوان “شوک الکتریکی” از خود نشان می‌دهد. تا زمانی که مقدار جریان برق و شرایط انسان در قبول این جریان کافی نباشد، برق گرفتگی رخ نمی‌دهد.

با توجه به اینکه اثر برق گرفتگی در انسان به شکل‌های متفاوتی اعمال شده و درجه شدت آن از احساس شوک تا سنکوپ (بیهوشی کامل) متغیر است، برای برق گرفتگی می‌توان دو مرحله تعریف کرد:

  • آستانه احساس
  • آستانه انقباض

عبور جریان کم و ضعیف برق، آستانه احساس و جریان بیش از حد معین که عکس العمل عضلانی انسان را به دنبال دارد، آستانه انقباض تعریف می‌شود.

مقدار جریان آستانه یا حداکثری در دو مرحله احساس و انقباض نیز در اعضا و جوارح مختلف بدن متفاوت خواهند بود.

بعد از برق گرفتگی چه کنیم؟

چرا دچار برق گرفتگی می‌شویم؟

آنچه تاکنون گفتیم یک تصویر کلی و بیرونی از برق گرفتگی انسان بود. حال قرار است به این مسئله بپردازیم که هنگام برق گرفتگی، بدن انسان چگونه دچار آسیب می‌شود و مکانیزم تاثیرات برق گرفتگی شدید و ضعیف درون بدن چگونه است.

زمانی که یک فرد دچار برق گرفتگی می‌شود، جریان برق از نقطه‌ای (محل برق گرفتگی) وارد بدن شده و از محلی که بدن انسان با زمين تماس دارد، خارج می‌شود.

افراد بزرگسال و جوان به دلیل دستکاری و تماس با برق در محل کار، در معرض خطر شوک فشار قوی قرار دارند. هر ساله حدود 1000 نفر  به‌ علت برق‌گرفتگی فوت می‌کنند. اکثر این مرگ‌ها در نتیجه‌ آسیب در محل کار اتفاق می‌افتند.

نوع آسیب در اثر برق گرفتگی به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل نوع جریان (جریان متناوب یا مستقیم)، میزان جریان (که با ولتاژ منبع و مقاومت بافت‌های درگیر تعیین می‌شود) و مسیر عبور جریان برق در بدن هستند. 

برق فشار ضعیف (کمتر از 500 ولت) بسته به موارد فوق، به سوختگی‌های سطحی یا سوختگی‌های شدیدتر منجر می‌شود و تماس با برق فشار قوی (بیشتر از 500 ولت) می‌تواند باعث آسیب‌های جدی شود. 

مسیر عبور جریان الکتریکی برق درون بدن انسان، همان ناحیه‌ای است که طی برق گرفتگی شدید دچار آسیب می‌شود، علاوه بر این آسیب وارده در مناطقی که جریان برق از آن‌ها وارد یا خارج می‌شود به صورت حفره‌ای ناشی از گلوله خود را نشان می‌دهند؛ با این حال همچنان که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، این آسیب تنها محدود به دو ناحیه ورود و خروج برق نشده و تمام مسیری که جریان برق در بدن طی کرده است را در بر می‌گیرد.

جریان برق حین گذر از بدن انسان، انرژی و گرما تولید می‌کند. این انرژی و گرما سبب تخریب سلول‌هایی می‌شود که در مسیر عبور جریان الکتریکی قرار دارند. طبیعی است که هر چقدر ولتاژ جریان مذکور بالاتر باشد، سطح و وخامت جراحات و سوختگی‌های وارده بیشتر و عمیق‌تر خواهد بود؛ همچنین جریان الکتریکی (برق) با عبور از بدن انسان، تغییراتی را در برخی قسمت‌های حیاتی بدن شامل اعصاب، ماهیچه‌ها و قلب ایجاد می‌کند که در نهایت باعث قطع فعالیت آن‌ها می‌شود!

اگر می‌خواهید به فردی که درگیر شوک فشار قوی است کمک کنید، باید مراقب باشید که شما به قربانی دوم این برق گرفتگی تبدیل نشوید. اگر یک کابل فشار قوی روی زمین بیفتد، دامنه‌ای از جریان از نوک آن منتشر می‌شود و بهتر است به آن نزدیک نشوید و فرد آسیب دیده را از آن دور کنید. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که با شماره‌ی 911 تماس بگیرید، بدین ترتیب شرکت برق از این موضوع باخبر می‌شود و برق را قطع می‌کند.

هنگامی که قربانی برق گرفتگی از ارتفاع سقوط کرده یا شوک شدیدی دریافت کرده است و چندین بار دچار تشنج شده است این امکان وجود دارد که از ناحیه‌ گردن آسیب شدید دیده باشد و نباید بدون حفاظت از گردن فرد، او را جابجا کرد. 

کودکان اغلب از برق آسیب جدی نمی‌بینند, زیرا در معرض شوک حاصل از برق فشار ضعیف (110 تا 220 ولت) که در برق خانگی وجود دارد قرار دارند. در یک تحقیق مشخص شد که در کودکان 12 ساله و کوچک‌تر، سیم‌های رابط و سیم‌های برق وسایل خانه باعث بیش از 63 درصد آسیب‌ها می‌شوند؛ همچنین پریزهای دیواری مسئول 15% آسیب‌ها هستند. 

از نگاه تخصصی، به طور کلی 6 عامل سبب وقوع برق گرفتگی در انسان می‌شود:

  • تماس با سیم برقدار (فاز) 
  • برقراری تماس با بدنه برقدار شده یک دستگاه الکتریکی
  • قرارگیری بدن انسان بین نول و زمین و عبور جریان مدار از بدن
  • تماس با سیم نول در شرایط یکسان نبود ولتاژ در فازهای مختلف
  • تخلیه بارهای الکتریکی ذخیره شده در دستگاه‌های برقی در زمان خاموش بودن

بسیاری از این موارد نیز با بکارگیری روش‌های حفاظتی و ایمنی همچون استفاده از کلید محافظ جان قابل پیشگیری خواهند بود.

علاوه بر این با توجه به اینکه گاهی برق گرفتگی‌ها ناشی از اختلالات ایجاد شده در تجهیزات برقی است، با استفاده از محصولاتی همچون کنترل فاز، انواع محافظ برق و غیره می‌توانید از بروز اشکال و اختلال در عملکرد تجهیزات برقی خود جلوگیری کنید.

 

علائم شوک الکتریکی 

فردی که دچار شوک الکتریکی شده ممکن است علائم آسیب خارجی محدود یا سوختگی‌های شدیدی داشته باشد. حتی ممکن است فرد دچار ایست قلبی شود که منجر به مرگ می‌شود. 

سوختگی‌ها معمولاً در محل تماس با منبع برق و زمین شدیدتر هستند. نقاط تماس به طور معمول دست‌ها، پاشنه‌ پا و سر هستند. 

علاوه بر سوختگی، اگر که فرد با انقباض عضلانی شدید از منبع برق پرتاب شده باشد ممکن است آسیب‌های دیگری همچون آسیب به ستون‌فقرات نیز اتفاق بیفتد. به‌ویژه اگر فرد تنگی نفس، درد قفسه‌سینه یا درد شکمی داشته باشد، ممکن است در اندام‌های داخلی آسیب دیده باشد.

درد در دست یا پا یا تغییر‌ شکل بخشی از بدن می‌تواند نشانگر شکستن استخوان در نتیجه‌ شوک الکتریکی باشد. 

در کودکان، سوختگی دهان در نتیجه‌ دندان‌گرفتن سیم برق به‌ شکل سوختگی روی لب است. ناحیه‌ دچار سوختگی دارای ظاهری قرمز، تیره یا سوخته است. 

 

عوارض برق گرفتگی چیست؟

سوختگی‌هایی که در محل ورود و خروج جریان برق روی بدن ایجاد می‌شود وخامت آن‌ها بسته به میزان ولتاژ وارد شده و مدت زمانی که تماس طول کشیده متفاوت است.

 به عنوان مثال عوارض برق گرفتگی تک فاز به مراتب کمتر از عوارض برق گرفتگی سه فاز است.

  • گزگز و مورمور شدن اندام‌ها و انگشتان دست و پا در اثر صدمه به راه‌های عصبی بدن، که در موارد شدید تا فلج شدن کامل دست و پاها نیز پیش می‌رود.
  • کوفتگی خفیف تا شدید عضلات یا سوختگی از درون، به دلیل تولید گرما و آسیب مستقیم جریان برق به عضلات بدن.
  • افزایش و کاهش فشار خون که در موارد شدیدتر فرد را دچار شوک نیز می‌کند.
  • اختلالات خفیف قلبی که در موارد شدید و با ولتاژ بالا به ایست قلبی منجر می‌شود.
  • گاهی برق گرفتگی دست می‌تواند آنقدر شدید باشد که منجر به عفونت و در انتها قطع عضو شود

نکته مهم: مشکلات قلبی فرد مصدوم معمولا با قطع شدن تنفس همراه است؛ از این رو باید سریعا به فرد تنفس مصنوعی داده شود؛ در غیر اینصورت اختلال ایجاد شده او را به کام مرگ می‌کشاند.

عوارض روانی که علائم آن گاهی بلافاصله بعد از برق گرفتگی و گاهی با تاخیر در فرد نمایان می‌شود. 

 

بعد از برق گرفتگی چه کنیم؟

دومین سوال مهمی که قصد داریم به آن پاسخ دهیم این است که بعد از برق گرفتگی چه باید کرد؟

به عنوان اولین اقدام پیشنهادی، اگر به محل انشعاب اصلی یا کنتور برق دسترسی دارید با خاموش کردن آن تماس بین مصدوم و منبع برق را قطع کنید؛ در غیر اینصورت دو شاخه برق را از پریز خارج کنید یا کابل را درآورید.

با این حال اگر به محل انشعاب اصلی، پریز و کابل دسترسی ندارید، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

روی یک ماده خشک نارسانا مثل یک جعبه چوبی یا کفپوش پلاستیکی یا یک سطح کاغذی مثل دفتر بایستید و با استفاده از یک وسیله چوبی و نارسانا مثل جارو سعی کنید اندام‌های مصدوم را از منبع الکتریکی کنار زده و شخص را از منبع دور کنید.

اگر به وسیله چوبی برای جداسازی مصدوم و منبع برق دسترسی ندارید، می‌توانید با احتیاط کامل و به گونه‌ای که به مصدوم دست نزنید، طنابی را دور مچ پا یا بازوان او حلقه کرده و سپس او را از منبع جریان برق دور کنید.

چنانچه امکان عملی کردن هیچ یک از موارد بالا نبود، به عنوان آخرین راه حل می‌توانید مصدوم را با کشیدن بخش‌هایی از لباس که شل و خشک هستند از منبع دور کنید؛ با این حال باز هم خیلی مراقب باشید؛ زیرا این احتمال وجود دارد که فرد مصدوم همچنان برق دار باشد.

اگر برق‌گرفتگی توسط خطوط برق قوی اتفاق افتاده است، جریان برق باید از طرف شرکت برق قطع شود. اگر در پا و پایین تنه احساس سوزش می‌کنید از جدا کردن فرد قربانی از منبع برق خودداری کنید. سریعا به یک مکان امن بروید و منتظر قطع شدن جریان برق شوید.

اگر کابل‌های برق بر روی وسیله نقلیه افتاده است داخل خودرو بمانید تا کمک برسد و تنها در شرایط اضطراری مانند آتش سوزی و یا امکان انفجار اقدام به ترک خوردرو کنید.

پس از جدا کردن فرد قربانی از منبع برق در سریع‌ترین زمان ممکن با اورژانس تماس بگیرید و تا رسیدن آمبولانس از راهنمایی‌های آن‌ها استفاده کنید.

در صورتی که فرد علائم حیاتی مانند: نفس کشیدن، حرکت، سرفه کردن و دیگر موارد را ندارد سریعا اقدام به احیای قلبی ریوی کنید.

از کاهش دمای بدن فرد آسیب دیده جلوگیری کنید.  اگر می‌توانید زخم‌های فرد را با یک حوله تمیز و یا باند استریل ببندید تا در معرض هوا و آلودگی نباشد.

در نظر داشته باشید که برق گرفتگی در هر سطحی باعث آسیب دیدن بدن انسان می‌شود؛ پس بهتر است در صورت برق‌گرفتگی به پزشک مراجعه کنید تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

 

چه زمانی به مراقبت پزشکی نیاز است؟

اگر شوک فشار قوی اتفاق افتاده، به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید. بعد از شوک فشار ضعیف، اگر شرایط ذیل وجود داشت، با پزشک تماس بگیرید:

  • بیشتر از 5 سال از آخرین واکسن کزاز گذشته باشد.
  • سوختگی‌هایی که کاملاً بهبود پیدا نمی‌کنند.
  • سوختگی‌هایی که قرمزی، درد و ترشحات آن‌ها افزایش یافته است.
  • هر گونه شوک الکتریکی در خانم باردار

شخصی که توسط ولتاژهای 500 به بالا دچار برق‌گرفتگی شده است باید در مراکز درمانی مانند بیمارستان معاینه شود. تماس گرفتن با اورژانس پس از یک برق‌گرفتگی کوچک ممکن است بیش از حد محتاطانه به نظر برسد، اما می‌توانید برای مواردی که در ادامه نام برده می‌شود به بیمارستان مراجعه کنید.

  • سوختگی قابل تشخیص بر روی پوست
  • هر شکلی از هشیار نبودن
  • هرگونه مشکل بی‌حسی، سوزش، فلج شدن، بینایی، شنوایی و یا سخن گفتن
  • گیج بودن
  • داشتن تنفس سخت
  • تشنج کردن
  • هر نوع برق‌گرفتگی اگر بیشتر از بیست هفته باردار هستید
  • بروز هرگونه علائم نگران کننده دیگر

پیشنهاد کارکنان اورژانس در مواجهه با فردی که دچار برق گرفتگی شده است

  • فرد را از منبع جدا کنید.
  • سیم را از برق جدا کنید.
  • اگر سیم آسیب دیده، باید از طریق مدارشکن، جعبه فیوز یا یک سوئیچ خارجی برق را قطع کنید. 
  • اگر نمی‌توانید برق را قطع کنید، روی وسیله‌ خشک و غیر رسانایی، هم‌چون روزنامه‌ خشک، دفترچه تلفن یا یک صفحه‌ چوبی بایستید. 
  • سعی کنید با استفاده از یک شیء غیررسانا هم‌چون دسته‌ جاروی پلاستیکی یا چوبی، صندلی یا پادری پلاستیکی فرد را از جریان جدا کنید. 
  • اگر خطوط فشار قوی وجود داشته باشد، به شرکت برق منطقه اطلاع دهید تا برق را قطع کند.
  • اگر در پاها و پایین‌تنه‌تان حس مورمور شدن دارید، سعی نکنید فرد را از جریان جدا کنید. با یک پا لی‌لی‌کنان به منطقه‌‌ای ایمن بروید که بتوانید در آنجا منتظر قطع خطوط بمانید. 
  • اگر کابل برق روی یک اتومبیل افتاده، به مسافران بگویید اگر خطر انفجار یا آتش‌سوزی وجود ندارد در همانجا بماند. 
  • اگر فرد نفس نمی‌کشد یا ضربان ندارد، احیای قلبی ریوی انجام دهید. این کار را فقط زمانی انجام دهید که بعد از جدا شدن فرد از جریان بتوانید فرد را به شکلی ایمن لمس کنید. 
  • تا زمان رسیدن خدمات اورژانس 911 منتظر بمانید.

 

آزمایشات پس از شوک الکتریکی

نگرانی عمده پزشکان در بخش اورژانس، تشخیص آسیب‌های پنهان است. ممکن است به خاطر جدا شدن از منبع برق، استخوان‌ها یا اعضای دیگر و بخاطر برق‌گرفتگی، عضلات، قلب یا مغز آسیب دیده باشند. 

بسته به سابقه یا معاینات فیزیکی، ممکن است پزشک آزمایشات مختلفی را درخواست دهد. آزمایشات می‌توانند شامل این موارد باشند: 

  • نوار قلب برای معاینه‌ قلب 
  • آزمایش کامل خون 
  • آزمایش خون یا ادرار یا هر دو برای آنزیم‌های عضلانی (آسیب‌های عضلانی مهم را نشان می‌دهد). 
  • پرتوی ایکس برای بررسی شکستگی یا دررفتگی که هر دو در نتیجه‌ی برق‌گرفتگی از نزدیک ایجاد می‌شوند. 
  • سی‌تی اسکن 

 

درمان پزشکی بعد از برق گرفتگی

سوختگی‌ها بسته به شدت‌شان درمان می‌شوند:

  • سوختگی‌های جزئی با پانسمان و پمادهای آنتی‌بیوتیک موضعی درمان می‌شوند. 
  • سوختگی‌های شدیدتر برای تمیزکردن زخم‌ها یا حتی پیوند پوست به جراحی نیاز دارند. 
  • سوختگی‌های شدید روی بازو، پاها یا دست‌ها برای برداشتن بافت آسیب‌دیده یا حتی قطع‌عضو ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند. 
  • آسیب‌های دیگر به درمان نیاز دارند. 
  • آسیب به چشم به معاینه و درمان توسط چشم‌پزشک نیاز دارد. 
  • برای ثابت‌نگه‌داشتن استخوان‌های شکسته‌شده به آتل‌بندی، گچ‌گیری یا جراحی نیاز است. 

 

جلوگیری کردن از برق گرفتگی 

مراحل جلوگیری از آسیب‌دیدگی ناشی از برق به سن افراد بستگی دارد. 

  • در کودکان کمتر از 12 سال، اکثر آسیب‌های ناشی از برق‌گرفتگی به‌وسیله‌ سیم‌برق اتفاق می‌افتند. سیم‌های رابط و سیم‌های برق‌تان را بررسی کنید. اگر روکش خارجی سیم‌ها خراب شده یا ترک‌خورده و یا سیم آن مشخص شده، آن‌ها را تعویض کنید. 
  • اجازه ندهید کودکان با سیم برق بازی کنند. 
  • استفاده از سیم‌های رابط را محدود کنید و مطمئن شوید که سیم برای جریانی (که با آمپر اندازه‌گیری می‌شود) که به دستگاه وارد می‌شود مجاز است. 
  • برای جلوگیری از دسترسی کودکان به پریزهای برق، روی آن‌ها درپوش بگذارید. 
  • پریزهای برق قدیمی و پریزهایی که به زمین متصل نیستند را به سیستم‌های سه‌شاخه تبدیل کنید. 
  • پریزهایی که نزدیک آب هستند (سینک، وان) را با پریزهای فیوزدار (قطع‌کننده مدار خطای زمین) جایگزین کنید. 

اکثر آسیب‌های برقی در کودکان بزرگ‌تر از 12 سال، از فعالیت و کنکاش در اطراف سیستم‌های فشار قوی اتفاق می‌افتند.

  • به کودکان آموزش دهید نباید از دکل‌های برق بالا بروند، نباید نزدیک سیستم‌های ترانسفورمر بازی کنند و نباید به سراغ ریل قطارهای برقی یا دیگر ابزارهای برقی بروند. 
  • پیش از اینکه روی دستگاه‌های برقی کار کنید، مطمئن شوید که برق آن قطع است. 
  • از دستگاه‌های برقی نزدیک آب استفاده نکنید. زمانی که با برق کار می‌کنید مراقب باشید که در جای خیس نایستاده باشید. 
  • اگر در هنگام رعدوبرق در فضای باز هستید مراقب باشید. با پناه‌گرفتن در یک ساختمان مقاوم یا نشستن روی پاها و دور از درختان و اشیاء فلزی از خودتان در برابر رعدوبرق محافظت کنید. 

 

درمان خانگی پس از برق گرفتگی

در صورتی که برق گرفتگی شدید و با ولتاژ بالا رخ داده باشد بهتر است به بیمارستان مراجعه کنید؛ اما در موارد کم خطرتر به مواردی اشاره کرده‌ایم که می‌توانید پیش از مراجعه به پزشک انجام دهید.

در نظر داشته باشید که با توجه به میزان و شدت سوختگی و یا جراحات وارد شده درمان نیز متفاوت است.

  • مواد خوراکی مناسب برای بهبود پس از برق‌گرفتگی

برق‌گرفتگی ممکن است برای همه افراد اتفاق بیفتد و یا افتاده باشد. بهترین راه این است که همیشه در این مورد اطلاعات داشته باشیم تا در صورت مواجه شدن با چنین موردی بتوانید بهترین کا‌رها را انجام دهید. 

یکی از این موارد خوردن غذاهایی است که بتوانند ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز بدن شما برای بهبود سریع را تامین کنند. 

1. ماهی

ماهی‌ها بهترین منبع اسید چرب، امگا 3 و ویتامین B هستند. این مواد نقش مهمی در رشد مغز، افزایش حافظه و یادگیری دارند؛ همچنین این مواد به عملکرد بدن انسان، پوست، استخوان و سیستم خون‌رسانی کمک می‌کنند.

امگا 3‌ها به عنوان موادی برای کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و جلوگیری از حمله‌های قلبی شناخته‌شده هستند.

2. سوپ سیب زمینی

سوپ سیب‌زمینی یک وعده غذایی مناسب برای بهبود یافتن از شوک الکتریکی است. سوپ سیب زمینی حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به شما در روند بهبود کمک خواهد کرد.

برای درست کردن سوپ سیب‌زمینی می‌توانید از سبزیجات استفاده کنید که این غذا را تبدیل به یک غذای خوشمزه و مفید برای افرادی که از برق‌گرفتگی رنج می‌برند تبدیل می‌کند.

مواد معدنی و ویتامین‌هایی که با خوردن سوپ سیب زمینی دریافت خواهید کرد شامل:

  • ویتامین C
  • ویتامین B1
  • ویتامین B3 
  • ویتامین B6
  • منیزیم 
  • فسفر 
  • پتاسیم
  • کلسیم و روی می‌‍شود.

3. شیر گرم

صرف یک نوشیدنی گرم مانند شیر یکی از راه‌های عالی برای کسب بهبودی پس از برق‌گرفتگی است.

شیر گرم غنی از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و از همه مهم‌تر کلسیم است که به انقباض ماهیچه‌ها و اعصاب کمک می‌کند.

4. آجیل و دانه‌ها

استفاده از مغز‌ها و دانه‌ها برای بهبود یافتن از برق‌گرفتگی بسیار مفید است. این خشکبار حاوی انواع ویتامین، مواد معدنی، پروتئین‌ها و چربی‌هایی است که برای سلامت ما ضروری است. آجیل‌ها دارای آنتی اکسیدان هستند که به مبارزه با رادیکال‌ها در بدن کمک می‌کند.

آنتی اکسیدان‌های موجود در آجیل‌ها و دانه‌ها از بدن در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند و به هضم غذا کمک می‌کنند. این خوراکی‌ها حاوی منیزیم و روی هستند که نقش حیاتی در بهبود سریع از جراحات و برق‌گرفتگی دارند.

5. تخم مرغ

پس از برق‌گرفتگی یکی از غذاهای عالی برای بازیابی سلامتی تخم مرغ است. تخم مرغ یک منبع غنی از انواع پروتئین‌‌ها است؛ همچنین تمام آمینواسید‌های حیاتی بدن را در خود جای داده است.

در تخم مرغ موادی وجود دارد که در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن از قبیل دیابت، فشارخون، و سرطان کمک می‌کند.

 

جمع بندی 

بهبود پس از شوک‌الکتریکی به ماهیت و شدت آسیب‌ها بستگی دارد. مهم‌ترین عامل مؤثر بر پیش‌بینی روند درمانی، درصد ناحیه‌ دچار سوختگی است. 

اگر فردی که دچار شوک الکتریکی شده، دچار حمله‌ قلبی یا سوختگی شدید نشده باشد، احتمالاً نجات می‌یابد. 

عمده‌ترین دلیل مرگ در افرادی که بعد از آسیب الکتریکی، در بیمارستان بستری شده‌اند عفونت است. 

آسیب الکتریکی به مغز می‌تواند به اختلال دائمی تشنج، افسردگی، اضطراب یا تغییرات شخصیتی دیگری منجر شود. 

 

سوالات متداول

بعد از دریافت شوک الکتریکی باید چه کنیم؟

ارتباط با منبع شوک را قطع کنید و به آن‌ها دست نزنید. در صورت امکان منبع برق را خاموش کنید و یا از محل دورش کنید.

 

آیا بعد از یک برق‌گرفتگی کوچک مشکلی پیش ‌خواهد آمد؟

شوک‌های الکتریکی کوچک در اندازه برق خانه به ندرت نیاز به مراقبت پزشکی جدی دارند؛ اما در هر حال پس از برق‌گرفتگی هر چند کوچک بهتر است به پزشک مراجعه کنید. 

در صورتی که یک نفر با ولتاژ بالا دچار برق‌گرفتگی شده است پس از جدا کردن آن از منبع برق سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

 

آیا پس از برق‌گرفتگی برق در بدن باقی می‌ماند؟

جریان برق در بدن انسان باقی نمی‌ماند؛ ولی از بدن عبور می‌کند و به بدن قربانی آسیب وارد می‌کند. برق با سرعت نور از بدن عبور می‌کند؛ اما هیچ راهی برای باقی ماندن آن در بدن قربانی وجود ندارد و از هر نقطه‌ای از بدن که ارتباطی با زمین داشته باشد می‌تواند خارج شود.

 

آیا باید بعد از برق‌گرفتگی دوش گرفت؟

خیر، به‌هیچ‌وجه پس از برق‌گرفتگی دوش نگیرید و از انجام فعالیت‌هایی مانند شستن ظرف، لباس، تماس با وسایل برقی و کابل آن‌ها خودداری کنید.

 

آیا یک شوک الکتریکی کوچک می‌تواند به سیستم عصبی آسیب بزند؟

اکثر متخصصین اعصابی که قربانیان برق گرفتگی را درمان کرده‌اند بر این باورند که شوک الکتریکی کوچک وجود ندارد. یک شوک الکتریکی در هر اندازه‌ای می‌تواند آسیب جدی به سیستم عصبی فرد قربانی وارد کند. موج الکتریکی که از بدن قربانی عبور می‌کند هرچند ولتاژ پایینی داشته باشد می‌تواند آسیب جدی به بدن برساند و برای فرد مشکلاتی را به بار آورد.

 

قرار گرفتن در معرض برق گرفتگی چه اثراتی به همراه دارد؟

شوک الکتریکی می‌تواند مواردی مانند خستگی، گرفتگی و درد عضلانی و مشکلاتی مانند ضعف در قدرت بدن و عملکرد مغز را شامل شود که ممکن است در مدت زمان طولانی باقی بمانند؛ و برای برطرف کردن آن‌ها نیاز است که به مراکز توانبخشی مراجعه شود.

 

آیا برق‌گرفتگی باعث آسیب دیدن قلب می‌شود؟

برق‌گرفتگی می‌تواند به قلب در قالب حمله قلبی صدمه وارد کند که بسیار خطرناک و معمولا مرگبار است و باید در سریع‌ترین زمان قربانی مراقبت‌های پزشکی لازم را دریافت کند.

 

اثرات برق‌گرفتگی چیست؟

گرفتن در معرض شوک الکتریکی ممکن است عواقبی مانند درد، سرگیجه، سوزش، بی‌حسی، ضعف و ناتوانی در حرکت داشته باشد. این موارد به مرور زمان از بین خواهند رفت؛ اما امکان باقی ماندن آن‌ها نیز وجود دارد.

نکته حائز اهمیت و توصیه مشترک در تمامی این اقدامات این است که هرگز نباید مستقیما به مصدوم دست بزنید.

Picture of تحریریه JBH
تحریریه JBH

در مجله اینترنتی JBH به‌روزترین و معتبرترین مقالات حوزه صنعت برق را بخوانید.

16 پاسخ

  1. باسلام وعرض خسته نباشی خدمت شماعزیزان بنده دوروز پیش بادست گرفتن دوسرسیم فاز نول دچاربرق گرفتگی شدم بمدت 3تا4ثانیه وتکان شدیدی خوردم ودرمدتی که بدنم میلرزیدهوشیاربودم وهوشیارمیوازدست ندادم وجیغ می‌کشیدم ولی انگار گوشام اون لحظه کرشده بودن بطوریکه صدای جیغ خودمو نمی شنیدم ولی اطرافیانم توی یک اتاق دیگه بودندصداموبلندمی شنیدن تاوقتیکه نمیدونم چه اتفاقی افتادسیمای برق ازدستم ول شدوبه زمین افتادم وبلافاصله صدای کمک خواستنم که مکررالله روصدامیکردم روشنیدم ودرآخرخیلی کم احساس بیهوشی بهم دست دادنمیدونم شایدچشمام بسته شدوبعدازاون دیگه فهمیدم همه اعضای بدنم بخوبی کارمیکنندوبدون اینکه قلبم دردبگیره بلندشدم فقط بعداحساس کردم دوتاساعددستم قسمتیش سفت شده بهمراه پایین دوتاگوشیم، بعدش شب اول که خوابیدم خیلی ترسیده بودم واحساس پوچی وترس ازمرگ بهم دست داده بود وازلحاظ جسمی جای جای بدنم بطوریکه کسی دستوویاپاش خواب بره احساس گزگزشدن وسوزش داشتم البته خیلی کم واین سوزش گویاهمینطورسرتاسربدنم میچرخید به همه جای بدنم سرمیزنه حتی سرم ونوک انگشتای پام، بعده این حادثه دوتا قرص آسپرین به فاصله 24ساعت بعدازنهارخوردم وهرباربامصرف قرص احساس سوزش کمترمیشدتااینکه به وضیعت عادی روحی وروانی وجسمی سابق برگشتم، ودرآخرازشماعزیزان میخوام بااین تفاسیرآیالازم هست پیش دکترمتخصص مراجعه کنم یانه باتشکر،،

  2. سلام منو برق گرفت ب مدت ۳ و ۴ ثانیه
    فقط انگشتام بودن
    الان ۲۰ دیقه ای میشه
    انگشتام گز گز میکنن کلا میلرزه دستم
    خیلی نگرانم
    خونه تنها بودم
    الان نمیدونم چیکار کنم

    1. خوشبختانه شدت جریانی که در معرض برق گرفتگی بوده اید کم بوده و زمان برق گرفتگی هم کوتاه بوده و آسیبی به بافت ها و اندام و عضلات شما نرسیده چون دچار درد شدید و آثار سوختگی نیستید.
      تغییر مقطعی فشار خون و لرزش دست و پا جزو آثار کوتاه مدت برق گرفتگی هستند که گذرا میباشند.
      علی ایحال میتوانید به یک پزشک عمومی مراجعه کنید تا وضعیت عمومی شما را بررسی کند.
      اگر نیاز به بررسی بیشتر و عکس برداری و آزمایش باشد پزشک برای شما تجویز خواهد کرد.

  3. سلام. وقت بخیر. من دچار برق گرفتگی خفیف شدم. به پزشک مراجعه کردم. نوار قلب و مراحل درمان انجام دادم. خداروشکر مشکل خاصی نبود. فقط به خاطر استرس و اضطرابی که دچارش شدم. دکتر به من آرام بخش دادش. میخواستم بدونم مشکلی نداره استفاده کنم. چون بهم گفتن احتمال داره خطر داشته باشه.

    1. با سلام
      با توجه به اینکه پزشک شما رو معاینه کرده قطعا نظر ایشان صائب هست و باید به آن عمل کنید. معمولا آرام بخش برای دوره گذرا پس از برق گرفتگی تجویز میشود.

  4. سلام خسته نباشید
    من سه ساعت پیش اومدم چراغ رو روشن کنم و کلید پریز برق رو باز کرده بودن و دستم به اون قسمت فلزیش برخورد کرد ودچار برق گرفتگی شدم و نمی‌دونم چند ثانیه بود یا اصلا شاید ی دقیقه
    صدای خودمو نمیشنیدم و همچیز انگار داشت کشیده میشد و هرکاری میکردم دستم در نمیومد
    الان بیشتر حس ترس دارم تا درد و خیلی خوابم میاد اما میترسم بخوابم
    بازوهام و قفسه سینم درد می‌کنه و دستم مبارزه
    بعد از برق گرفتگی هم پشتم گرفت
    بنظرتون بهتره برم دکتر یا نیاز نیست؟

    1. درود بر شما – مشابه سوال شما رو قبلا در همین جا پاسخ داده ایم. بسته به زمان عبور جریان و شدت جریانی که از بدن شما گذشته باشد شما دچار عوارضی گذرا شده اید. اگر احساس درد در مفاصل دارید به پزشک مراجعه کنید تا از میزان آسیبهای داخلی احتمالی مطمئن شوید. در غیر اینصورت عوارض گذرا هستند و بعد از یک الی دو روز رفع میشوند.

  5. سلام
    دیروز وقتی میخواستم سیم ها را به هم وصل کنم،یادم رفته بود که برق را از پریز بکشم، وقتی عمبور پلاس را گرفتم بردم سمت سیم ها تا با هم بپیچانمش یکدفعه یی اون وسیله به هر دو لین مثبت و منفی برخورد کرد، نشسته بودم برق منو از زمین بالا کرد،طوری که که هیچ کنترولی به بدنم نداشتم،حدود چهار تا پنج ثانیه ای منو نگه داشت وقتی انرژی ام کم شد با فرق سرم به زمین کوبید،ولی باز هم ولم نکرد،برای چند ثانیه همه چی از پیش چشمم مث فلم گذشت، از خوش شانسی برادرم پیدا شد و فیوز را پاین کشید،بعدش کم کم سیاهی پیش چشمم روشن شد، 24ساعت گذشته ولی احساس پوچی و ترس از مرگ هنوز ها همرایم هست،به کلی اعتماد به نفسم را از دست داده ام ،از ریز ترین صدا میترسم، به نظر تان به داکتر مراجعه کنم یا خیر؟

  6. سلام چند دقیقه پیش دیتم به فاز پریز خانه خورد و حدود دوثانیه لرزیدم و بعد ولم کرد
    خیلی ترسیدم. پشت انگشت سبابه به سیم فاز خورد
    که داغ شدن انگشتم حس کردم
    الان یه گزگز خیلی کمی داره.
    احساس میکنم قلبمم درد میکنه
    نمیدونم از است سه یا آسیب دیده
    خیلی نگرانم

    1. سلام
      بسته به زمان عبور جریان و شدت جریانی که از بدن شما گذشته باشد شما دچار عوارضی گذرا شده اید. اگر احساس درد در مفاصل دارید به پزشک مراجعه کنید تا از میزان آسیبهای داخلی احتمالی مطمئن شوید. در غیر اینصورت عوارض گذرا هستند و بعد از یک الی دو روز رفع میشوند.

  7. سلام.
    دیروز ظهر در حالی که می‌خواستم دوشاخه سنگ فرز را به پریز بزنم، برق گرفتم. از قبل می‌دانستم که برق آنجا سه فاز است. به محض برق گرفتگی با تمام قدرت فریاد زدم که “برق را قطع کنید!” ۱۰ ثانیه بعد برق را قطع کردند و من که دیگر نای راه رفتن نداشتم، توسط افراد از بالای بیل مکانیکی به پایین منتقل شدم.
    حال عمومی بدنم خوب است به جز انگشت دستم که انگار گلوله هفت تیر به آن خورده است. هیچ گونه کسالت یا ناتعادلی اندام و جوارح را احساس نمی‌کنم. حتی خوابم هم راحت‌تر شده است.
    فقط نمی‌دانم چرا احساس می‌کنم که دارم افسرده می‌شوم. چون از جمع فاصله می‌گیرم. به نظرم احساس مرگ در آن لحظه، من را اینطوری کرده است. تلاش می‌کنم که از لحاظ روحی با جسمم هماهنگ شوم، ولی سخت است. حس منزوی شدن بیشتر دارد به من غلبه می‌کند.
    لطفاً مرا راهنمایی کنید. تشکر.

    1. سلام وقت بخیر
      اگر احساس در در مفاصل انگشتان یا دستتان دارید یا حالت تهوع و سرگیجه دارید به پزشک مراجعه کنید
      در غیر این صورت عوارض گذار هستند و بعداز یک یا دو روز رفع میشوند

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی فنی

پشتیبانی آنلاین فروشگاه