Search
Close this search box.

پاورمتر چیست؟

تصویر کنتور دیجیتال تک فاز
فهرست مطالب

پاورمتر چیست و چه کاربردی دارد؟ پاورمتر یک دستگاه کاربردی برای محیط‌های صنعتی و حتی منازل مسکونی است که با کمک آن می‌توان پارامترهای متفاوتی چون ولتاژ، فرکانس و انرژی را اندازه گیری کرد.

برای درک بهتر کاربرد پاورمتر بد نیست بدانید که کنتور برق به لحاظ عملکردی خود یک پاورمتر است. این دستگاه انواع متفاوتی دارد که هر یک از آن‌ها برای مصارف مشخصی طراحی و تولید شده‌اند. حال در ادامه بیشتر با جزئیات پاورمتر آشنا خواهیم شد.

 

صفر تا صد آنچه باید در مورد پاورمتر بدانید.

تصویر Three phase power meter

پاورمتر یا توان سنج (OPM) دستگاهی است که می‌توان به کمک آن جریان‌هایی چون توان اکتیو، راکتیو، ولتاژ، توان و… را اندازه گیری کرد. به این دستگاه ولت متر، توان سنج یا آمپرمتر نیز گفته می‌شود. این ابزار را می‌توان دستگاهی برای سنجش قدرت سیگنال‌های نوری هم دانست. یک پاورمتر دارای سه بخش صفحه نمایشگر، اندازه گیر آمپلی فایر و سنسور کالیبره شده است. اصلی‌ترین کاربرد توان سنج چیست؟ این دستگاه بیش از هر چیزی در صنعت مهندسی الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در یک دسته بندی کلی می‌توان پاورمترها را به 4 دسته تقسیم بندی کرد:

  1. پاورمتر الکتریکی
  2. پاورمتر نوری
  3. پاورمتر مایکروویو
  4. پاورمتر مخصوص دوچرخه سواران

با پاورمترهای الکتریکی می‌توان میزان برق استفاده شده توسط یک دستگاه برقی یا یک مکان را مشخص کرد. برای مثال کنتورهای برق خود نوعی پاورمتر هستند. بنابراین شرکت برق با قرائت اطلاعات این دستگاه می‌تواند از میزان برق مصرفی توسط واحدهای تجاری یا مسکونی مطلع شود. نوع دیگر پاورمتر، ولت سنج‌های نوری هستند که از آن‌ها برای اندازه گیری توان در سیگنال‌های نوری استفاده می‌شود.

نوع دیگری از پاورمتر نیز وجود دارد که دوچرخه‌سواران از آن استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها به کمک فشارسنج میزان گشتاور اعمال شده را محاسبه کرده و در نهایت قدرت را تعیین می‌کنند. استفاده از پاورمترهای دوچرخه سواری برای دوچرخه سواران حرفه‌ای و افرادی که قصد دارند در مسابقات حرفه‌ای دوچرخه سواری شرکت کنند بسیار پرکاربرد است. در ادامه مقاله کاربرد و ویژگی‌های انواع دیگر پاورمترها را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

آیا می‌دانید کاربرد پاورمتر تک فاز چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر راجع‌به انواع توان سنج‌ها و کاربرد هر یک از آن‌ها، می‌توانید دیگر مطالبی که در مجله jbh درج شده است را بخوانید.

 

کاربرد توان سنج چیست؟

اندازه گیری قدرت و میزان انرژی که در محیط‌های صنعتی چون پتروشیمی استفاده شده است از اصلی‌ترین موارد استفاده از پاورمتر به شمار می‌رود. اگر در یک محیط صنعتی مشغول به کار هستید و از تجهیزات ولتاژ بالا استفاده می‌کنید، حتما می‌دانید که باید همواره این تجهیزات از نظر میزان مصرف انرژی و توان مورد ارزیابی قرار بگیرند؛ پاورمتر وسیله‌ای است که به آن نیاز دارید. همچنین اگر مدتی است که هزینه زیادی بابت قبوض برق پرداخت می‌کنید اما نمی‌دانید کدام وسیله برقی در منزل شما مصرف برق بالایی دارد می‌توانید از یک توان سنج برای ارزیابی میزان انرژی الکتریکی که توسط هر دستگاه مصرف شده است استفاده کنید.

دیگر کاربردهای پاورمتر بیشتر جنبه صنعتی دارند. برای نمونه با این دستگاه قادر به اندازه گیری توان توریق برقی خواهید بود، امکان اندازه گیری جریان متناوب در تجهیزات الکتریکی را دارید و می‌توانید بهره‌ وری موتورهای صنعتی را اندازه گیری کنید. بطور کلی یک power meter می‌تواند تمامی پارامترها را در یک سیستم جریان مستقیم یا جریان متناوب اندازه گیری کند.

 

انواع پاورمترها از نظر شکل ظاهری

اگرچه نسل جدید توان سنج‌ها به صورت لمسی هستند اما نمونه‌های قدیمی این دستگاه دکمه‌ای بودند. پاورمترهای دکمه‌ای هنوز هم جزو نمونه‌های پرکاربرد این دستگاه به شمار می‌روند و استفاده از آن‌ها به نسبت دستگاه‌های لمسی بیشتر است. با این حال اگر به دنبال یک پاورمتر پیشرفته هستید که امکان اتصال به لپ تاپ یا موبایل داشته باشد، خرید مدل‌های جدیدتر توصیه می‌شود. پیشرفته‌ترین مدل این دستگاه قابلیت استفاده تحت وب نیز دارد.

بهترین مرکز خرید power meter چیست؟ اگر قصد تهیه پاورمتر دارید اما نمی‌دانید کدام مدل آن متناسب با نیازهای شماست، می‌توانید پیش از سفارش محصول با کارشناسان ما در سایت jbh تماس بگیرید و پیش از خرید پاورمتر مشاوره دریافت کنید.

 

انواع پاورمتر از نظر عملکرد

تا به اینجای مطلب می‌دانید که هدف استفاده از پاورمتر چیست. این دستگاه میزان انرژی مصرفی یک مکان یا وسیله برقی را برحسب کیلووات بر ساعت اندازه گیری می‌کند و از نظر عملکرد دارای انواع متفاوتی است. در ادامه به بیان توضیحاتی راجع‌به انواع این دستگاه‌های کاربردی پرداخته‌ایم.

  • پاورمتر پریزی

با کمک این پاورمتر می‌توان فرکانس، جریان، انرژی و ولتاژ را اندازه گیری کرد. نحوه عملکرد این دستگاه به این صورت است که با کمک یک میکروچیپ پیشرفته، اقدام به اندازه گیری موارد فوق می‌کند. اصلی‌ترین کاربرد پاورمتر پریزی اندازه گیری میزان انرژی تجهیزات الکتریکی در محیط‌های صنعتی و نیمه صنعتی است.

 

  • پاورمتر تابلویی

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های این دستگاه این است که امکان ثبت پارامترهای مختلف به همراه تاریخ را به شما می‌دهد. پاورمتر تابلویی دارای یک نمایشگر LCD بوده و در برخی انواع آن نمایشگر از نوع LED است. از دیگر مزایای استفاده از پاورمترهای تابلویی این است که می‌توانید به صورت همزمان مقادیر سه فاز را بخوانید.

تصویر کنتور دیجیتال تک فاز

  • پاورمتر مایکروویو

همان‌طور که در مقدمه ذکر شد، پاورمترها خود می‌توانند نقش یک کنتور برق را ایفا کنند. پاورمتر مایکروویو دقیقا نوعی از توان سنج است که به عنوان کنتور برق می‌توان از آن استفاده کرد. این پاورمتر یک حسگر دارد که از طریق آن فرکانس را دریافت کرده و میزان قدرت را به نمایش می‌گذارد. علت استفاده زیاد از این نوع توان سنج چیست؟ امکان متصل کردن پاورمتر مایکروویو به رایانه تنها به کمک یک کابل USB از برتری‌های این نوع توان سنج به شمار می‌رود.

 

  • پاورمتر دارای USB

اگر کابل‌های USB، پاوربانک یا دیگر تجهیزات الکترونیکی که دارید از نظر برقی دچار اختلال شوند، تعمیرکار با دستگاهی کوچک که یک نمایشگر دارد و به سر آن کابل USB متصل است، میزان جریان و ولتاژ دستگاه شما را اندازه گیری می‌کند تا منشا بروز مشکل را تشخیص دهد. این دستگاه بیشتر توسط تعمیرکاران موبایل یا تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

  • پاورمتر کلمپی

اگر به دنبال نوعی از پاورمتر هستید که بتوانید به کمک آن پارامترهایی چون توالی تک فازی، نیروی انتگرال تکی یا فرکانس را اندازه گیری کنید، بهترین نمونه پارامتر برای این کار نوع کلمپی آن است. برای مصارف صنعتی‌تر و تخصصی‌تر این دستگاه فوق‌العاده کاربردی است.

محصولات جی بی اچ

به هنگام خرید به این نکات توجه داشته باشید

همان‌طور که مشاهده می‌کنید پاورمترها دارای انواع متفاوتی هستند. برخی از آن‌ها تنها برای کاربردهای خاصی طراحی و ساخته شده‌اند. بنابراین مهم‌ترین نکته پیش از خرید پاورمتر این است که بدانید این دستگاه را دقیقا برای چه مصارفی می‌خواهید. مورد بعدی که پیش از خرید باید ارزیابی شود طول موج کالیبره است. هر پاورمتر قادر به پشتیبانی محدوده مشخصی از طول موج است. اندازه گیری محدوده توان سیگنال نیز از اقدامات پیش از خرید برای انتخاب بهترین پاورمتر متناسب با نیاز شماست.

از آنجایی که به نظر می‌رسد بحث خرید پاورمتر کمی تخصصی است، اگر درصدد خرید این دستگاه هستید و به هنگام خرید نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید.

Picture of تحریریه JBH
تحریریه JBH

در مجله اینترنتی JBH به‌روزترین و معتبرترین مقالات حوزه صنعت برق را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی فنی

پشتیبانی آنلاین فروشگاه