Search
Close this search box.

ایده‌های کاربردی برای پوشاندن سیم برق روی دیوار

تصویر ایده برای پوشاندن سیم ها
فهرست مطالب

بهترین ایده برای پوشاندن سیم برق چیست؟ همه ما در خانه یا محل کارمان ناگزیر به استفاده از وسایل برقی هستیم؛ وسایلی چون تلویزیون، یخچال، لوستر، کولر گازی و… همگی داری کابل‌هایی هستند که گاهی به دلیل محدودیت‌ تعداد کلید و پریز در محل، ممکن است مجبور شویم سیم برق بلندتری برای آن‌ها در نظر بگیریم. یک رشته سیم بلند که سرتاسر سقف یا دیوارها کشیده شده است، صحنه‌ای‌ است که احتمالا شما هم دوست ندارید در منزل‌تان شاهد آن باشید! گاهی برای رفع این چالش می‌توان از محافظ‌های برق یا سه راهی و چند راهی‌ها استفاده کرد. هرچند محافظ‌هایی با سیم‌های کوتاه‌تر نیز وجود دارد؛ اما با این حال هم وجود سیم در گوشه و کنار خانه اذیت کننده است. راهنمای خرید محافظ برق را می‌توانید در این مقاله از jbh بخوانید.

بد نیست بدانید که گاهی اوقات آزاد بودن سیم‌های برق خود می‌تواند علت سوختن وسایل برقی باشد؛ بنابراین مخفی کردن کابل‌های برق تنها با هدف زیبایی دکوراسیون صورت نمی‌گیرد. 

چگونه از شر سیم‌های طویل در سقف خلاص شویم؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تصویر سیم های گره خورده

پوشاندن سیم‌های برق؛ ضروری است یا خیر؟

سیم‌های لوازم برقی که بر روی قسمت‌های مختلف سقف و دیوار در گردش‌اند همواره آزاردهنده هستند. تصور کنید برای زیبایی دکوراسیون منزل خود هزینه زیادی بابت رنگ یا کاغذ دیواری، خرید اکسسوری‌هایی چون تابلوهای تزئینی و… پرداخت کرده‌اید. در چنین شرایطی قطعا دوست ندارید یک سیم برق بلند بر روی دیوار طراحی شده منزل‌تان خودنمایی کند. گذشته از این موارد پوشاندن سیم‌های برق گاهی ضروری است.

آیا می‌دانید علت برق گرفتگی چیست؟ آزاد بودن سیم‌های برق آن‌ها را در معرض مخدوش شدن و آسیب روکش‌ها قرار می‌دهد. زمانی که روکش‌ سیم آسیب می‌بیند و اصطلاحا سیم لخت می‌شود، احتمال بروز خطرهایی چون برق گرفتگی یا اتصال سیم و آتش سوزی افزایش می‌یابد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم حتما اقدام به پوشاندن سیم های برق کنید.

تصویر سیم های برق

5 ایده برای پوشاندن سیم برق که حسابی به کارتان می‌آیند

بهترین ایده برای پوشاندن سیم برق روی دیوار چیست؟ ما با این راهکارها قصد داریم سیم‌های برق را از روی دیوار یا سقف حذف کنیم؛ اما گاهی اوقات بنا به شرایط امکان پنهان کردن سیم‌های برق وجود ندارد. در چنین مواقعی استتار سیم‌ها با استیکرهای مخصوص یا حتی همرنگ کردن روکش سیم با دیوار می‌تواند تا حدود زیادی به بهتر شدن ظاهر آن‌ها کمک کند. در ادامه به بیان ایده‌هایی برای پوشاندن سیم برق روی دیوار و سقف پرداخته‌ایم.

1. از داکت‌های برق استفاده کنید

زمانی که صحبت از پوشاندن سیم های برق می‌شود، اولین ایده‌ای که به ذهن اغلب ما می‌رسد داکت‌های پلاستیکی یا فلزی هستند. مهم‌ترین ویژگی این داکت‌ها این است که بر روی سطوح مختلف قابل نصب هستند. بنابراین تفاوتی نمی‌کند سیم‌های آویزان بر روی دیوار قرار گرفته‌اند یا بر روی سقف؛ در هر دو حالت می‌توانید با کمک این داکت‌ها به سیم‌های برق نظم دهید.

استفاده از داکت هم موجب زیباتر شدن دکوراسیون داخلی می‌شود و هم از آسیب دیدن کابل‌ها و سیم‌های برق جلوگیری می‌کند؛ بنابراین با استفاده از این کانال‌ها دیگر نگرانی بابت حوادث ناشی از برق یا سوختن وسایل برقی نخواهید داشت. داکت‌ها برای محیط‌های اداری و شرکت‌ها بهترین ایده برای پوشاندن سیم برق هستند؛ اما اگر به دنبال ایده‌ای برای پوشاندن سیم‌ها در منزل هستید و تعداد زیادی سیم و کابل ندارید، شاید ایده‌هایی که در ادامه ذکر شده‌اند برای شما کاربردی‌تر باشند.

2. یک سیم جمع‌کن تهیه کنید

اگر فکر می‌کنید داکت کشی هزینه‌بر است و تعداد سیم‌ها و کابل‌ها به اندازه‌ای نیست که بخواهید هزینه داکت کشی را بپردازید، می‌توانید با هزینه خیلی کمتر اقدام به خرید ابزارهایی به نام سیم جمع‌کن کنید. برای پوشاندن سیم برق روی دیوار به وسیله این ابزار کافیست سیم‌های اضافه و آزاد را دور دست جمع کنید و سپس بر روی سیم جمع‌کن بیندازید. مزیت این وسیله نسبت به داکت‌ها، هزینه کمتر و اشغال فضای کمتری است.

3. استفاده از استیکرهای مخصوص، ایده‌ای خلاقانه و کاربردی

استیکرها راهکار کاربردی دیگری هستند که می‌توانید از آن برای پوشاندن سیم برق روی دیوار استفاده کنید. این استیکرها تنوع زیادی دارند و می‌توانید طرح و رنگ آن را متناسب با دکوراسیون خانه خود انتخاب کنید. طرح‌های فانتزی‌تر آن برای اتاق خواب کودکان بسیار کاربردی است. به عبارتی با استفاده از یک استیکر هم می‌توانید سیم‌های برق را بپوشانید و هم دکوراسیون دیوارها را فانتزی‌تر و زیباتر کنید.

4. از اکسسوری‌های دیواری استفاده کنید

اگر موقعیت سیم‌های آویزان بر روی دیوار به‌گونه‌ای بود که هیچ یک از ایده‌های فوق کاربردی نبودند، بهترین راهکار ممکن این است که از اکسسوری‌ها برای پوشاندن سیم های برق استفاده کنید. برای مثال اگر تلویزیون خود را بر روی دیوار نصب کرده‌اید و می‌خواهید فکری برای پوشش سیم‌های آزاد آن کنید، می‌توانید یک گلدان بلند مقابل سیم‌ها قرار دهید. برای پوشاندن سیم برق روی دیوار نیز می‌توان از تابلوهای تزئینی استفاده کرد، البته فراموش نکنید این راهکارها برای زمانی است که ایده‌های دیگر کاربردی نباشند. در غیر این صورت استفاده از داکت کابل یا سیم جمع‌کن راه حل منطقی‌تری است.

5. نوارهای چسبی را فراموش نکنید

به عنوان آخرین ایده برای پوشاندن سیم برق، نوارهای چسبی رنگی را فراموش نکنید. با این نوارهای رنگی می‌توانید به راحتی سیم‌ها را به رنگ دیوار استتار کنید یا حتی از رنگی ضد رنگ دیوار استفاده کنید تا خود به یک عنصر دکوراتیو تبدیل شود. البته این موضوع بستگی زیادی به موقعیت سیم‌ها دارد.

 

جمع بندی

بهترین ایده برای پوشاندن سیم برق روی دیوار یا زمین چیست؟ ابتدا توصیه می‌کنیم که اگر به تازگی در حال ساخت و ساز هستید، از سیم‌کش ساختمان خود بخواهید سیم و کابل‌ها را به صورت توکار طراحی کند تا بعدها مجبور نشوید برای پنهان کردن این سیم‌های مزاحم به دنبال راهکار بگردید! اما اگر کار از کار گذشته و چاره‌ای جز مخفی کردن سیم‌ها ندارید، ایده‌های زیر احتمالا به کارتان خواهند آمد:

  • از داکت‌های پلاستیکی یا فلزی استفاده کنید.
  • با یک سیم جمع‌کن وضعیت سیم‌ها را سروسامان دهید.
  • استیکرها برای پوشاندن سیم‌ها و پریزها راهکاری خلاقانه هستند.
  • با نوار چسب‌های رنگی می‌توانید سیم‌ها را به رنگ فضای اطراف آن کنید.
  • از اکسسوری‌ها برای کمتر دیده شدن سیم‌ها استفاده کنید.
Picture of تحریریه JBH
تحریریه JBH

در مجله اینترنتی JBH به‌روزترین و معتبرترین مقالات حوزه صنعت برق را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی فنی

پشتیبانی آنلاین فروشگاه