Search
Close this search box.

تفاوت ولت با وات

تفاوت ولت با وات
فهرست مطالب

زندگی روزمره ما با برق و لوازم برقی مانند لامپ و تجهیزات روشنایی، محافظ ولتاژ سه فاز فیکس، وسایل گرمایشی و سرمایشی و… در ارتباط است. این به معنای داشتن دانش کافی درباره اصطلاحات روزمره در حوزه برق و الکترونیک است که می‌تواند به ما در داشتن انتخاب بهتر کمک کند. به عنوان مثال، واحدهای متداول وات و ولت هستند که همه‌ ما با آن‌ها آشنا هستیم. اما تفاوت ولت با وات چیست؟ واحد به چه مفهومی اشاره دارد و دانستن این تفاوت چه کمکی به ما می‌کند؟

در حوزه برق و الکترونیک، واحدهای مختلف مربوط به مفاهیم خاصی هستند و دانستن اطلاعات لازم درباره آن‌ها می‌تواند به ما کمک کند. به طور مثال، واحدهای لومن و وات کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند و همینطور ولت و وات نیز دو مفهوم جدا از هم هستند. در این مقاله، قصد داریم فرق ولت با وات را به طور دقیق بررسی کنیم. همچنین برای دانستن ولت متر ac با jbh همراه باشید.

 

ولت چیست؟

ولت Volt واحد اندازه‌گیری ولتاژ یا پتانسیل الکتریکی است. این واحد به نام آلساندر ولت نام‌گذاری شده است به افتخار فيزيكدان و مخترع ايتاليايي به نام الكساندرو ولت Alessandro Volta که به توسعه اولین باتری شیمیایی شهیر که به نام “سلول گالوانی” هم شناخته می‌شود، پرداخت. ولتاژ به عبارت دیگر پتانسیل الکتریکی بین دو نقطه در یک مدار الکتریکی را نشان می‌دهد. این نشانگر اندازه‌ای است از انرژی الکتریکی که در هر واحد بار الکتریکی (کولن) در دستگاه تولید شده است. به عبارت ساده‌تر، ولتاژ نشان می‌دهد که چقدر نیروی تمایل به جریان الکتریکی در یک مدار وجود دارد. برای دانستن چراغ سیگنال وات متر به وبسایت ما مراجعه کنید.

ولت چیست؟

واحد ولت به صورت سیستمی در سیستم واحد‌های بین‌المللی SI استفاده می‌شود. نماد این واحد V است. ولتاژ معمولاً با استفاده از ولتمتر Voltmeter اندازه‌گیری می‌شود و در انواع مختلف مدارها و دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی به عنوان یک مشخصه مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

وات چیست؟

واحد اندازه‌گیری “وات”Watt یک واحد مشتق از واحد‌های بین‌المللی است که در فیزیک برای اندازه‌گیری توان استفاده می‌شود. نام این واحد به افتخار جیمز وات، مخترع انگلیسی، گذاشته شده است. وات نشان دهنده میزان توان یا نرخ انجام کار است و به صورت رابطه زیر تعریف می‌شود:

1 وات = 1 جول/ثانیه

در علوم فیزیکی، توان به عنوان میزان انجام کار در واحد زمان در نظر گرفته می‌شود. برای مثال، اگر یک دستگاه برقی با توان 100 وات برای یک ثانیه فعال باشد، به این معنی است که در این یک ثانیه 100 جول کار انجام داده است.

 

تفاوت ولت با وات چیست؟

سیستم SI نام‌گذاری بیش از 100 واحد برقی را شامل ولت، وات و غیره انجام داده است. برای بهتر درک واحدهای الکتریکی، می‌توان جریان آب در لوله را مثال زد. ولت و وات از یکدیگر مستقل نیستند و با هم مرتبط هستند. با استفاده از توان و جریان، می‌توان ولتاژ را و با استفاده از ولتاژ و جریان، می‌توان توان را به دست آورد. در این قسمت به بررسی دقیق فرق ولت با وات چیست می‌پردازیم. ولت Volt و وات Watt دو واحد مختلف در فیزیک برق هستند و به مفاهیم متفاوت اشاره می‌کنند:

تفاوت ولت با وات چیست؟

  • ولت Volt

ولت واحد اندازه‌گیری ولتاژ یا پتانسیل الکتریکی است. ولتاژ میزان پتانسیل الکتریکی بین دو نقطه در یک مدار الکتریکی را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، ولتاژ نشان می‌دهد که چقدر انرژی الکتریکی بین دو نقطه وجود دارد و چقدر قدرت تمایل به جریان الکتریکی است. ولتاژ با واحد ولت V اندازه‌گیری می‌شود.

  • وات Watt

در ادامه تفاوت ولت آمپر با وات باید بگوییم که وات واحد اندازه‌گیری قدرت یا توان در یک مدار الکتریکی است. توان نشان می‌دهد که چقدر انرژی در یک واحد زمان به مدار الکتریکی منتقل می‌شود یا تبدیل می‌شود. به عبارت دیگر، توان نشان می‌دهد که چقدر کار می‌توان در یک زمان مشخص انجام داد. توان با واحد وات Wاندازه‌گیری می‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید ولت با وات چه فرقی دارد در ادامه مطلب همراه ما باشید. برای تبدیل ولتاژ به توان (در صورتی که مقاومت مشخص باشد)، از قانون قدرت P = V * I استفاده می‌شود، که در آن P توان، V ولتاژ و I جریان الکتریکی است. این رابطه نشان می‌دهد که توان متناسب با حاصل ضرب ولتاژ و جریان است. به طور خلاصه، ولتاژ نشان‌دهنده پتانسیل الکتریکی است و وات نشان‌دهنده قدرت یا توان در یک مدار الکتریکی است.

 

جمع بندی

در این مبحث به بررسی فرق ولت آمپر با وات پرداختیم. وات و ولت از یکدیگر مستقل نیستند، زیرا هر دو محصول ترکیبی از آمپر و ولت هستند. در مثال ابتدایی و با استفاده از شباهت و قیاس هیدرولیک، ولت مشابه فشار سیال و وات مشابه سرعت سیال است. برای درک بهتر مفهوم وات در مقایسه با ولت، به مثالی در مورد یک سفر می‌پردازیم. فرض کنید یک نفر اعلام می‌کند که ۱۰۰ کیلومتر را طی کرده است. این اطلاعات مفید هستند، اما تصویر کاملی از اتفاقات ارائه نمی‌دهند. آیا این مسافت را در یک ساعت طی کرده است؟ اگر این‌طور باشد، این مسافت طبیعی و نرمال است. اما اگر این مسافت را در ۳ ماه طی کرده باشد، داستان کاملاً متفاوت خواهد بود. در اینجا زمان اهمیت پیدا می‌کند. هرچند زمان به تنهایی نیز داده کافی نیست. 

اگر به دوستتان بگویید که شما ۱۰ ساعت رانندگی کرده‌اید، احتمالاً او با این سوال ادامه خواهد داد که به کجا یا چه مسافتی را رانندگی کرده‌اید؟ بحث کردن درباره طول و مدت زمان یک سفر با ماشین، مجموعه‌ای ناقص از داده‌هاست. یک مجموعه از داده‌ها به “مسافت” در جهان فیزیکی مربوط می‌شود و مجموعه دیگری به “زمان”. بسیار مفیدتر و راحت‌تر است که این دو مجموعه با یک عدد واحد که این دو را ترکیب می‌کند، ارائه شود؛ این عدد سرعت است. در سیستم های الکتریکی، آمپر و ولتاژ مجموعه ای از اطلاعات مفید می باشند. اما وات یک واحد ترکیبی از این اطلاعات است زیرا این دو را ترکیب می کند تا یک شاخص شبیه به سرعت تولید کند.

Picture of تحریریه JBH
تحریریه JBH

در مجله اینترنتی JBH به‌روزترین و معتبرترین مقالات حوزه صنعت برق را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی فنی

پشتیبانی آنلاین فروشگاه