Search
Close this search box.

تفاوت استابلایزر و UPS

تصویر استابلایزر
فهرست مطالب

تفاوت اصلی که یو پی اس با استابلایزر دارد در عملکرد آن‌ها است. یو پی اس‌ها برای تامین برق مورد استفاده قرار می‌گیرند در حالی که از استابلایزر به عنوان نوع پیشرفته‌تری از محافظ برق برای جلوگیری از نوسانات برقی استفاده می‌شود.

امروزه تقریباً برای بسیاری از کاربردها برق مداوم مورد نیاز است؛ حتی یک قطعی کوچک منبع تغذیه می‌تواند هر عملیاتی را مختل کند. بنابراین، منبع تغذیه در حالت پیوسته مورد نیاز است. 

برای مثال، اگر یک سرور رایانه شخصی مهم را در نظر بگیرید که دائماً حاوی اطلاعات حیاتی است، هرگونه تأخیر در جمع آوری داده ها به دلیل قطع برق می تواند منجر به خاموش شدن رایانه و در نهایت از دست رفتن اطلاعات شما بشود.

به غیر از منبع تغذیه مداوم، نوسانات برق نیز مساله مهمی است. به همین دلیل است که باید از وسایل الکتریکی در برابر نوسانات و آسیب محافظت شود. 

دو تا از مهم ترین وسایل مربوط به منبع تغذیه مداوم و حفاظت از نوسانات، یو پی اس (UPS) و استابلایزر (Stabilizer) هستند.

در این پست با تفاوت یو پی اس و استابلایزر آشنا می شویم.

تفاوت یو پی اس(UPS) و استابلایزر؟

یو پی اس چیست؟

یو پی اس مخفف منبع تغذیه بدون وقفه است. همان‌طور که از نام آن پیداست، یو پی اس وسیله‌ای است که برای تامین برق مداوم حتی در صورت قطع برق استفاده می‌شود. اساساً از منبع تغذیه و باتری تشکیل شده است. ورودی را از منبع تغذیه خام می‌گیرد و آن را همان‌طور که هست به بار متصل می‌کند.

در عین حال، برق زنجیره واحد باتری را نیز تامین می‌کند. منبع AC از منبع تغذیه خام گرفته شده و توسط مدار یکسو کننده به منبع DC در داخل یو پی اس برای شارژ باتری تبدیل می‌شود. منبع تغذیه DC توسط مدار اینورتر به منبع AC تبدیل شده و به بار تغذیه می‌شود.

یک سوئیچ نیمه هادی اتوماتیک در داخل وجود دارد که روشن یا خاموش بودن منبع تغذیه ورودی را تشخیص می‌دهد. هنگامی که روشن است، سوئیچ برق را از منبع تغذیه به بار هدایت می‌کند. هنگامی که سوئیچ خاموش است، برق را از منبع تغذیه به منبع باتری هدایت می‌کند.

انرژی از باتری به بار گرفته می‌شود. مدت زمان تامین برق بستگی به مدت زمان شارژ باتری و ظرفیت آن دارد.

بنابراین ظرفیت باتری یک عامل مهم در UPS است. هنگامی که منبع تغذیه دوباره از سر گرفته می‌شود، سوئیچ یک بار دیگر برق را از منبع تغذیه خام گرفته و به بارگیری می‌دهد. باتری دوباره با ظرفیت کامل خود شروع به شارژ می‌کند. این به کاربر این امکان را می‌دهد تا در صورت قطع برق شبکه، به منبع تغذیه دیگری سوئیچ کند.

از آنجایی که UPS فقط برای مدتی برق را تامین می‌کند، این زمان در واقع برای محافظت از دستگاه‌ها در برابر خرابی ناگهانی مهم است و به مصرف کننده اجازه می‌دهد تا به منبع تغذیه دیگری مانند دیزل ژنراتور سوئیچ کند.

پس از تعویض، بار از منبع تغذیه دیگر تامین می‌شود. به همین دلیل، یو پی اس به عنوان یک واسطه بین سوئیچینگ منبع تغذیه، برای عملکرد روان دستگاه‌ها و محافظت از آن‌ها در برابر آسیب عمل می‌کند.

تفاوت یو پی اس(UPS) و استابلایزر؟

استابلایزر چیست؟

تثبیت کننده یا استابلایزر وسیله‌ای است که برای تامین ولتاژ پایدار و ثابت تجهیزات الکتریکی استفاده می‌شود. این وسیله تجهیزات الکتریکی را از هر گونه نوسانات الکتریکی ولتاژ محافظت می‌کند. این کار با کمک موتورهای سروو یا رله در داخل دستگاه انجام می‌شود.

در مدل سروو یک شفت کنترلی به سروو موتور متصل است. در صورت افزایش و کاهش ولتاژ، موتور شفت را کنترل می‌کند تا سطوح ولتاژ را با کاهش یا افزایش متناظر حفظ کند.

با کمک یک ترانسفورماتور دیگر یا ترانسفورماتور باک بوست، تثبیت کننده ولتاژ سروو ولتاژ برق را تنظیم می‌کند. به این ترتیب به طور پیوسته به عنوان یک ترانسفورماتور پله کاهنده یا افزاینده عمل می‌کند.

در مدل رله‌ای هم از یک ترانس پله‌ای با چند سر ولتاژی استفاده می‌شود که توسط گذاشتن چندین رله ولتاژ را با کمی اختلاف در محدوده مجاز نگه می‌دارد.

بنابراین، ولتاژ تنظیم شده ثابتی را برای بار فراهم می‌کند، زیرا تمام دستگاه‌های الکتریکی در محدوده ولتاژ خاصی کار می‌کنند. و هر گونه کاهش یا افزایش بیش از حد ولتاژ می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند.

تفاوت یو پی اس(UPS) و استابلایزر؟

تفاوت یو پی اس و استابلایزر

  1. UPS برای تامین ولتاژ تغذیه مداوم به بار برای جلوگیری از خاموش شدن ناگهانی یا ناایمن استفاده می‌شود، در حالی که یک تثبیت کننده برای ارائه یک ولتاژ تنظیم شده و ثابت به بار برای جلوگیری از نوسانات یا نوسانات آن استفاده می‌شود
  2. یو پی اس به زمان نگهداری بیشتری نسبت به تثبیت کننده نیاز دارد زیرا دارای باتری است و پس از مدت زمان مشخصی باید تعویض شوند
  3. قیمت یو پی اس از تثبیت کننده ولتاژ گرانتر است
  4. یک تثبیت کننده در شرایطی که نوسانات مکرر در منبع تغذیه وجود دارد مفید است. در حالی که یو پی اس در شرایطی که برق مکرر قطع می‌شود مفید است
  5. سیستم‌های UPS معمولاً در طراحی مدار پیچیده‌تر از تثبیت‌کننده هستند، زیرا اجزای حیاتی مانند باتری‌ها و اینورترها هستند
  6. تثبیت کننده ولتاژ برای یخچال، تهویه مطبوع، تلویزیون و ماشین آلات صنعتی استفاده شود. در حالی که UPS بهترین استفاده را برای سیستم‌های شبکه، کامپیوترها و سرورها دارد
Picture of تحریریه JBH
تحریریه JBH

در مجله اینترنتی JBH به‌روزترین و معتبرترین مقالات حوزه صنعت برق را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی فنی

پشتیبانی آنلاین فروشگاه