Search
Close this search box.

آموزش نصب محافظ برق

محافظ ولتاز جریان 63آمپر
فهرست مطالب

با نصب محافظ برق که یکی از وسایل پرکاربرد در ساختمان است می‌توانیم از وسایل خانه و ساختمان محافظت کنیم؛ به این صورت که با دستگاه محافظ ولتاژ جریان می‌توان ورود و خروجی برق را کنترل و در صورت نیاز قطع و وصل کرد. محافظ برق ساختمان کاربردهای ویژه‌ای دارد. توجه داشته باشید که محل نصب محافظ برق ساختمان باید به گونه‌ای باشد که مناسب این دستگاه باشد و در نزدیکی سایر تجهیزات برق باشد که در اکثر مواقع در جعبه فیوز قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که محافظ برق را دور از نور مستقیم خورشید، برف، باران، گرد و غبار نصب کنید؛ از این جهت که رطوبت، گرد و غبار موجب آسیب به محافظ برق می‌شود. JBH در کنار این که طریقه نصب محافظ برق ساختمان را به شما آموزش می‌دهد، این محصول و محصولات دیگر مانند کنترل فاز، چراغ سیگنال، حفاظت موتور و… را در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید با قیمت مناسب آن‌ها را تهیه کنید.

نحوه نصب قطعات محافظ برق

در روش نصب محافظ برق ساختمان ابتدا توجه کنید که تمامی قطعات وجود دارند. این قطعات شامل فیوز ورودی اصلی، کلید محافظ بدن، محافظ مرکزی و فیوز خروجی است که باید به همین ترتیب در جعبه فیوز قرار بگیرند.

نکته‌های مهم در آموزش نصب محافظ برق

در هنگام نصب محافظ برق به نکاتی که وجود دارد توجه کنید. یکی از نکته‌های قابل توجه این است که دقت کنید اگر محافظ برق مرکزی شما محل سیم ارت نداشت، نیازی نیست به محافظ مرکزی سیمی را متصل کنید. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که اگر محافظ مرکزی شما مجهز به سیستم قطع دو قطب نباشد نیازی نیست سیم نول اصلی را به آن وصل کنید و مجدد وارد شینه نول کنید. در این قسمت می‌توانید تنها یک انشعاب نول جهت تغذیه دستگاه از شینه نول بگیرید و به ترمینال نول وصل کنید.

تصویر محافظ ولتاژ جریان JBH

محافظ ولتاژ تک فاز با توان مصرفی کمتر از 2 وات

طریقه نصب محافظ برق

برای نصب محافظ برق ساختمان نیاز است در ابتدا آموزش ببینید تا به اشتباه آن‌ها را وصل نکنید؛ همچنین نحوه سیم‌کشی‌های محافظ برق ساختمان بسیار مهم است و که به درستی نصب و به برق متصل شوند. در ادامه به نحوه نصب برق ساختمان می‌پردازیم.

پس از آن که قطعات محافظ برق را به ترتیبی که گفته شد در جعبه فیوز قرار دادید باید سیم‌بندی جعبه فیوز را شروع کنید. سیم‌بندی به این صورت است که فاز را به فیوز ورودی اصلی متصل کنید. در این قسمت سعی کنید تمامی ورودی‌های همه فیوزها از بالا باشد تا هنگام قطع و وصل شدن برق ورودی گمراه نشوید.

محافظ ولتاژ

سپس بعد از آن، از خروجی فیوز اصلی به ورودی کلید محافظ جان متصل کنید. دقت داشته باشید که نول را به ورودی کلید محافظ جان متصل کنید و سپس نول و فاز را از خروجی کلید محافظ جان گرفته و به ورودی سمت بالای محافظ وصل کنید. در این مراحل دقت کنید که نول و فاز جابجا سربندی نشده باشند و به ترمینال‌های مربوط به خود متصل شده باشند. سپس بعد از این مرحله سیم نول را از ترمینال خروجی محافظ به شمش نول متصل کنید.

بعد از متصل کردن این نول و فازها وارد مرحله بعدی می‌شویم که باید با دقت انجام شود. در این مرحله از نصب، محافظ برق فاز را از ترمینال خروجی محافظ به ورودی فیوزهای فرعی متصل کنید.

در پایان مراحل نصب محافظ برق برای اطمینان حتما سعی کنید که تمام ترمینال‌ها را آچارکشی کنید و اطمینان حاصل کنید که تمامی این ترمینال‌ها سفت هستند و هیچ کدام از سیم‌ها شل نباشند. حالا برای تست کردن جعبه فیوز و دستگاه محافظ برق فیوز اصلی و کلید محافظ جان را وصل کنید. در این بخش محافظ مرکزی شروع به شماره معکوس می‌کند و سپس برق خروجی را وصل می‌کند.

تحریریه JBH
تحریریه JBH

در مجله اینترنتی JBH به‌روزترین و معتبرترین مقالات حوزه صنعت برق را بخوانید.

2 پاسخ

  1. با سلام،
    من میخوام این محافظ رو بعد از کنتور منزل ویلایی استفاده کنم. نحوه نصب به چه طریقیه؟ سیم فاز از کنتور به ورودی فاز محافظ و سیم فاز ساختمان به خروجی فاز محافظ و برای نول هم به همین صورت؟ یا اینکه حتما به فیوزهای ورودی و خروجی و محافظ جان نیاز است؟

    1. سلام دوست عزیز این محافظ فقط فاز قطع میکنه و نول در اون یک سره هست شما نول هارو که با پیچ مسی نول بند بستید با یک سیم ۱.۵ فقط به ورودی نول دستگاه متصل کنید و فاز ورودی به L متصل کنید و خروجی رو به کلید مینیاتوری ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی فنی

پیشاپیش فرا رسیدن سال جدید را خدمت شما عزیزان تبریک می‌گوییم.

با توجه به پایان سال مالی و عملیات انبارگردانی فروشگاه آنلاین تا 15 فروردین غیر فعال می‌باشد.

پشتیبانی آنلاین فروشگاه