Search
Close this search box.

9مورد از پرکاربردترین لوازم اندازه‌ گیری در تابلو برق

تصویر چراغ سیگنال
فهرست مطالب

 پرکاربردترین لوازم اندازه‌گیری تابلو برق شامل سنکروسکوپ، وات متر، وار‌متر، پاورمتر آنالیز و مولتی متر است. متخصصین و کارشناسان صنعت برق متناسب با نوع نیاز، کاربرد، گستردگی تابلو برق، توان، جریان، میزان ولتاژ از یک یا چند ابزار اندازه‌گیری استفاده می‌کنند. مجموعه jbh ارائه دهنده طیف وسیعی از تجهیزات اندازه گیری تابلو برق صنعتی است که شما می‌توانید به صورت آنلاین هر آنچه نیاز دارید از طریق مجموعه تهیه کنید

تابلو برق‌هابه نوعی قلب ساختمان هستند و باید مطابق با اصول استاندارد زیر نظر افراد متبحر نصب شود. برای این منظور تجهیزات و لوازم اندازه‌گیری تابلو برق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. و در مقاله سعی شده است توضیحی مختصری در این خصوص داده شود.

تصویر پاورمتر

معرفی انواع تجهیزات و لوازم اندازه‌گیری تابلو برق

تابلو برق صنعتی محفظه‌ای است که قطعات الکترونیکی، نمایشگر‌ها، کلیدها، فیوز مینیاتوری دو پل، شش پل و انواع سویچ‌ها در آن قرار دارد.

تابلو برق به سه دسته کلی تابلو برق پرتابل، تابلو برق تابلویی، تابلو برق آزمایشگاهی تقسیم می‌شود. تابلو برق پرتابل توسط متخصصین و کارشناسان برق  و  تابلو برق آزمایشگاهی در محیط‌‌های آزمایشگاهی برای اتصال مدار مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

تابلو برق پرتابل یکی از پرکاربرد‌ترین تجهیزات برقی است که درمکان‌هایی نظیر تابلو برق، ایستگاه اندازه گیری و پست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به نوع کاربرد و گستردگی تابلو برق، توان، ضریب قدرت، جریان، میزان ولتاژ و… تجهیزات و لوازم اندازه‌گیری تابلو برق متفاوت است. 

در ادامه چند مورد از پرکاربردترین لوازم اندازه گیری تابلو برق را معرفی خواهیم کرد. 

  • چراغ سیگنال آمپر‌متر

چراغ سیگنال آمپر‌متر جهت اندازه گیری جریان موثر در مدارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که میزان آمپراژ در تجهيزات برق کم باشد، می‌توان از آن‌ها به طور مستقیم استفاده کرد؛ اما چنانچه جریان برق 3 فاز متعادل باشد از 3 آمپر متر مختلف و یا یک آمپرمتر سوئیچی استفاده می شود.

تصویر چراغ سیگنال

در ولتاژهایی با جریان بالا استفاده از آمپرمتر به تنهایی غیر ممکن و بسیار خطرناک است و لازم است از ترانس جریان استفاده شود. در سیم پیچی ثانویه ترانس، جریانی که به دستگاه آمپرمتر منتقل می‌شود بسیار ضعیف است و تقریبا حدود 1 یا 2.5 یا  5 است؛ به همین دلیل عددی که آمپرمتر نمایش می‌دهد مقدار واقعی جریان موثر در مدار است. 

  • ولت متر

برای اندازه‌گیری ولتاژ مدار یا اختلاف پتانسیل بین دو فاز با یکدیگر یا فازهای مختلف، چراغ سیگنال ولت متر کاربرد دارد و به دو صورت دیجیتالی و آنالوگ در بازار موجود است. هنگام عبور ولتاژ ضعیف برای هر 3 فاز، دستگاه ولت‌متر را به طور مستقیم به کلید ولت متصل می‌کنیم.

تصویر چراغ سیگنال jbh

برای اندازه‌گیری ولتاژ، فازهای مختلف دستگاه را نسبت به جریان سیم نول اندازه گیری کرده و از کلید سلکتور استفاده می‌کنیم و برای اندازه گیری فشار ولتاژ بالا، ترانس ولتاژ به نسبت 20کیلو ولت به 200 ولت استفاده می‌شود.

  • نحوه اتصال ولت متر

در قسمت پشت دستگاه ولت متر دو خروجی فاز و نول قرار دارد که با اتصال این دو جریان به راحتی می‌توان مقدار ولتاژ ورودی را اندازه گیری کرد.

تصویر نحوه سیم بندی ولت متر AC

  • فرکانس متر

یکی از لوازم اندازه گیری در تابلو برق چراغ سیگنال فرکانس متر است که فرکانس موجود در شبکه را اندازه‌گیری می‌کند و به دو صورت آنالوگ و دیجیتال نمایش می‌دهد. نوع آنالوگ در دو مدل 90 درجه و 240 درجه برای تاسیسات دارای ژنراتور (موتور تولید برق) مفید است.

چراغ سیگنال فرکانس متر JBH

  • کسینوس فی متر

این دستگاه در تاسیسات بزرگ کاربرد دارد و ضریب توان فاز را نشان می‌دهد. دستگاه کسینوس فی متر جز لوازم‌های تک فاز است. این دستگاه در بانک مخازن نصب می‌شود و بخش جریان از طریق رگولاتور خازن به شکل سری در می‌آید. یک کسینوس فی متر مناسب دارای قالب پلی کربنات، نمایشگر سون سگمنت، قابلیت تنظیم نقطه اعشار و قابلیت نصب سریع آسان است.

  • سنکروسکوپ

سنکروسکوپ‌ها در نیروگاه‌هایی با ژنراتور موازی مورد استفاده قرارمی‌گیرد. هنگام قطع برق شهری در تاسیسات، ژنراتور فعال شده و برق مورد نیاز تاسیسات فراهم می‌شود. با وجود این دستگاه دیگر هیچ خاموشی صورت نمی‌گیرد.

  • وات متر یا وارمتر

وات متر برای اندازه‌گیری توان عبوری از سیستمها استفاده میشود و نیازمند جریان ولتاژ ورودی است و دارای یک سیم پیچ جریان و یک سیم پیچ ولتاژ است 

وارمتر برای اندازه‌گیری توان غیر مفید (راکتیو) استفاده می‌شود و سیم پیچی این جریان همانند وات متر است؛ اما با یک تفاوت که در سیم پیچ جریان 90 درجه اختلاف فاز ایجاد می‌شود.

  • پاورمتر آنالیز

پاور آنالیز یکی از پرکاربردترین تجهیزات و لوازم اندازه‌گیری تابلو برق است که به سنجش کیفیت توان، میزان هارمونیک، ولتاژ (اضافه ولتاژ، ولتاژ جریان کاهش ولتاژ)، انرژی و….می پردازد و یکی از مهم‌ترین تجهیزات لوازم اندازه‌گیری تابلو برق است. این دستگاه به تنهایی می‌تواند کار آمپرمتر، ولت متر، وات متر، فرکانس متر، کسینوس فی متر، را انجام دهد.

تصویر پاورمتر سه فاز (پاور آنالایزر)

  • مولتی متر

با دستگاه مولتی متر دیگر نیازی به سیم کشیهای بسیار و پیچیده نیست. مولتی متر پارامترهای مختلف (ولتاژ، جریان فازهای مختلف، فرکانس شبکه)در یک تابلو برق اندازه‌گیری می‌کند و ولتاژ جریان‌های مختلف رو به صورت ساده نمایش می‌دهد و بهبود کیفیت کار کمک می‌کند.

انتخاب دستگاه لوازم اندازه گیری تابلو برق

در انتخاب تجهیزات و لوازم اندازه‌گیری تابلو برق باید به کلاس دقت دستگاه (1،5/1 )، ابعاد مناسب دستگاه، ولتاژ مناسب تست دستگاه، نصب مستقیم به مدار با استفاده از c.t و p.t و وضعیت نصب دستگاه توجه کرد. و متناسب با نیاز خود دستگاهی‌را انتخاب کنید که بالاترین کارایی را برای شما داشته باشد.

Picture of تحریریه JBH
تحریریه JBH

در مجله اینترنتی JBH به‌روزترین و معتبرترین مقالات حوزه صنعت برق را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی فنی

پشتیبانی آنلاین فروشگاه