Search
Close this search box.

علت یکسره شدن محافظ برق

علت یکسره شدن محافظ برق
فهرست مطالب

محافظ برق یک دستگاه الکترونیکی است که به‌منظور حفاظت از دستگاه‌ها و سیستم‌های برقی در برابر بار زیاد، نوسانات و ولتاژ پایین، خرابی دستگاه‌های الکترونیکی، خطای نصب و خطای تولید استفاده می‌شود. این دستگاه با تشخیص بار برقی زیاد، ولتاژ پایین و نوسانات ولتاژ، سرعت عملکرد خود را افزایش می‌دهد و در صورت لزوم، سیستم را قطع می‌کند تا از خرابی و آسیب به دستگاه‌های الکترونیکی جلوگیری کند. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات و خرید بهترین محافظ برق پاکنتوری از سایت JBH کمک بگیرید.

 

بررسی علل یکسره شدن محافظ برق

محافظ برق لوازم‌خانگی بسیار مهم هستند؛ زیرا از آسیب‌های جانی و مالی فراوانی جلوگیری می‌کنند. یکسره شدن محافظ برق به معنای قطع ناگهانی و غیرمنتظره برق است که در نتیجه آن تجهیزات برقی و الکترونیکی در خطر قرار می‌گیرند.

بررسی علل یکسره شدن محافظ برق

این حالت ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که در ادامه به علت یکسره شدن محافظ برق می‌پردازیم:

  • بار زائد

یکسره شدن محافظ برق ممکن است به دلیل بار زائد در سیستم رخ دهد. وقتی تجهیزات یا دستگاه‌های الکترونیکی بسیار زیاد به سوئیچ گذاشته شوند و جریان الکتریکی بالاتر از حد مجاز را تجاوز کند، محافظ برق فعال شده و جریان را قطع می‌کند.

  • خطای عملکرد

یکی دیگر از دلایل یکسره شدن محافظ برق خطای عملکرد در سامانه‌های الکترونیک، نظیر خطای سخت‌افزار چیدمان، خطای نصب، خطای نرم‌افزاری و غیره است. این خطاها ممکن است باعث تغییر در جریان الکتریکی و ولتاژ شود که در نتیجه محافظ برق فعال شده و جریان را قطع می‌کند.

  • خطای زمین‌گیر

خطای زمین‌گیر به‌عنوان یک عامل اصلی یکسره شدن محافظ برق شناخته شده است. زمین‌گیر به‌منظور حفاظت از تجهیزات الکترونیک در برابر جرقه‌زایی و سوءاستفاده از تجهیزات برق استفاده می‌شود. هنگام وجود خطای زمین‌گیر، جرقه به سامانه الکترونیک منتقل می‌شود که باعث فعال‌شدن محافظ برق و قطع جریان الکتریکی می‌شود.

  • خرابی دستگاه یا سیستم

درصورتی‌که دستگاه یا سیستم برقی خراب شود، می‌تواند پارامترهای برقی را به‌گونه‌ای تغییر دهد که محافظ برق را به یکسره کند.

  • برخورد آب به محافظ برق

یکی دیگر از عللی که نیاز به تعمیر محافظ برق را به وجود می‌آورد، برخورد آب با آن است. آب و برق با هم در یک مکان جمع نمی‌شوند. اگر محافظ برق را در معرض آب قرار دهید، ممکن است در مدار آن اتصال کوتاه به وجود بیاید و این یکی از عوامل خرابی محافظ برق است.

  • خطا در نصب

بررسی علل یکسره شدن محافظ برق

ممکن است نصب اشتباه محافظ برق منجر به یک‌سره شدن آن شود. این خطا می‌تواند از نصب نادرست و غیرمتعارف، ناکامل بودن اتصالات و چسبندگی ناکامل باشد.

  • گرم‌شدن بیش از حد

محافظ‌های برق دارای نقاط ضعفی شبیه به سه‌راهی‌ها و پریزهای برق معمولی هستند. اگر محافظ در جایی قرار گیرد که هوا به‌خوبی با آن تماس نداشته باشد، ممکن است بیش از حد داغ شود. قرار دادن محافظ در زیر فرش یا در پشت انبوهی از وسایل به‌نحوی‌که جریان هوا نتواند از آن عبور کند، منجر به ایجاد مشکل شده و در نهایت نیاز دارید به تعمیر محافظ برق بپردازید.

  • خرابی محافظ برق

خرابی محافظ برق

درصورتی‌که محافظ برق خود آسیب‌دیده باشد یا دچار خرابی شود، ممکن است نتواند وظیفه تنظیم و کنترل جریان برق را به‌درستی اجرا کند و یک‌سره شود.

  • عدم برخورد هوا با محافظ

علاوه بر گرم‌شدن بیش از حد، عدم برخورد هوا با محافظ باعث ازبین‌رفتن برخی اجزای داخلی آن می‌شود. در صورت عدم تأمین جریان هوای کافی، آتش‌سوزی ناگهانی رخ خواهد داد و فرشی که محافظ در نزدیکی آن قرار گرفته دچار سوختگی خواهد شد.

  • عدم تطابق

ممکن است محافظ برق نامناسبی برای سیستم برقی خاص نصب شود و عدم تطابق با نیازهای سیستم باعث یک‌سره شدن آن شود.

  • آسیب فیزیکی

علاوه بر عوامل قبل، آسیب فیزیکی نیز ممکن است عملکرد محافظ را با اختلال روبرو کند. سقوط از ارتفاع زیاد، تصادف پا با سيم‌های محافظ و سایر ضربات، سيم‌های محافظ را فرسوده کرده و عملکرد آن را ضعیف می‌کند.

درهرصورت، همیشه بهتر است برای تعمیر یا جایگزینی محافظ برق، به تکنسین برق متخصص مراجعه کنید و ای فهمیدن اینکه محافظ برق یکسان شده است یا خیر، می‌توانید از روش‌ بررسی نشانگرها استفاده کنید. بسیاری از محافظ برق‌ها دارای نشانگرهای LED هستند که وضعیت آن‌ها را نشان می‌دهد. اگر نشانگر روشن باشد، به‌احتمال زیاد محافظ برق در حال عملکرد است یا می‌توانید تغذیه دستگاه را چک کنید که آیا تجهیزات شما به‌درستی تغذیه می‌شوند یا خیر. اگر تجهیزات شما در حالت عادی قبل از وقوع هرگونه خطای برق قطع شده باشند، به‌احتمال زیاد محافظ برق فعال است.

Picture of تحریریه JBH
تحریریه JBH

در مجله اینترنتی JBH به‌روزترین و معتبرترین مقالات حوزه صنعت برق را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی فنی

پشتیبانی آنلاین فروشگاه