Search
Close this search box.

همه چیز درباره کولر گازی

تصویر موتور کولر گازی
فهرست مطالب

همان‌طور که گرمایش خانه در ماه‌های سرد ضروری است، سیستم تهویه مطبوع نیز در ماه‌های گرم‌تر مورد نیاز است. افزایش دما می‌تواند باعث ناراحتی و در سطوح بالاتر رطوبت شود. برای مدیریت این مسائل، توصیه می‌شود یک سیستم تهویه مطبوع معروف به کولر گازی، اسپلیت را نصب کنید.

طرز کار کولر گازی

کولر گازی اسپلیت از این نظر منحصر به فرد است که در حین کار دما را از رطوبت جدا می‌کند. به عنوان دو واحد مختلف با یک قسمت داخلی و خارجی ارائه می‌شود. قسمت داخلی دارای یک دمنده همراه با تبخیر و قسمت بیرونی از کمپرسور و کویل کندانسور تشکیل شده است. با وجود مجزا بودن، این دو واحد با هم کار می‌کنند تا خنک کنندگی موثری را ارائه دهند. در این مقاله از JBH اطلاعاتی در مورد نحوه انجام این کار ارائه می‌شود.

قطعات کولر گازی اسپلیت

مشابه سایر سیستم‌های تهویه مطبوع، سیستم تهویه مطبوع اسپلیت دارای یک کمپرسور، کویل‌های کندانسور، یک منبع انبساط و یک فن تهویه است. تفاوت این است که این موارد در یونیت خارجی قرار دارند و یونیت داخلی سیم پیچ اواپراتور، دمنده و فیلتر را نگه می‌دارد. علاوه بر این، سیستم دارای جعبه‌های واحد جداگانه‌ای است که با ترموستاتی که کل سیستم را مدیریت می‌کند کار می‌کند. با توجه به وجود تمامی این قطعات الکترونیکی در کولر‌های گازی استفاده از یک محافظ کولرگازی می‌تواند مانع از آسیب دیدن این وسیله و منجر به افزایش عمر مفید آن شود.

تصویر کمپرسور کولر گازی

فرآیند عملکرد

1-قسمت فضای باز (کمپرسور- کندانسور):

یک مبرد در کویل کمپرسور واحد خارجی تحت فشار قرار می‌گیرد و منجر به گرم شدن گاز درون واحد می‌شود. سپس گاز از چندین لوله در سیم پیچ عبور می‌کند که گاز را به مایع تبدیل می‌کند. مایع تحت فشار قرار می‌گیرد و از طریق سیم پیچ کندانسور واحد خارجی به سمت درز انبساط حرکت می‌کند. پس از عبور از محل اتصال، فشار را کاهش داده و دوباره به گاز تبدیل می‌شود. این گاز گرما را آزاد می‌کند و سپس دمای سردتری را می‌پذیرد. گاز به کمپرسور باز می‌گردد و این روند را تکرار می‌کند.

تصویر کندانسورکولرگازی

2-قسمت داخلی:

یونیت داخلی یا همان پانل تهویه از هوای اتاق استفاده می‌کند و آن را از روی دستگاه خنک کننده اواپراتور عبور می‌دهد تا دمای آن کاهش یابد. هوای سرد با استفاده از دمنده به داخل اتاق باز می‌گردد و تا زمانی که به دمای مطلوب برسد در تمام اتاق گردش می‌کند. با رسیدن به این دمای تنظیم شده، سیستم به طور خودکار خاموش می‌شود.

تصویر کولرگازی

مزایای کولر گازی اسپلیت نسبت به نوع پنجره‌ای

اولاً کولر گازی اسپلیت در مقایسه با واحدهای تهویه مطبوع پنجره‌ای دارای کمپرسور بزرگتری است. این بدان معنی است که می‌تواند فضای بزرگتری را خنک کند.

دوم اینکه کولر گازی اسپلیت اتاق‌ها را بدون هیچ کانالی خنک می‌کند و سیستم ساده تری است. این بدان معنی است که می‌توانید کمپرسور را به واحدهای بدون کانال مختلف متصل کنید تا کنترل بیشتری روی مناطق از یک مکان مستقل داشته باشید.

موضوع بعدی تعمیر و نگهداری است. نگهداری از سیستم تهویه مطبوع اسپلیت بسیار آسان‌تر از مدل پنجره‌ای است.

تفاوت در تهویه مطبوع مرکزی و اسپلیت

در حقیقت، هیچ تفاوتی بین سیستم تهویه مطبوع مرکزی و سیستم‌های تهویه مطبوع اسپلیت وجود ندارد به جز اینکه کولرهای گازی اسپلیت نیازی به کانال کشی ندارند.

تصویر تعمیرکار کولرگازی

12 مشکل شایع در کولرهای گازی

1-مشکل روشن نشدن کولر گازی به علت نوسان برق

از بدترین مشکلات کولر گازی سوختن برد الکترونیکی کولر در اثر نوسانات برق است که تعمیر آن هزینه بسیار زیادی دارد لذا توصیه می‌گردد در برق ورودی کولر حتماً از محافظ ولتاژ JBH مخصوص کلیه لوازم برقی و کولر استفاده کرد تا در صورت بروز نوسانات؛ برق ورودی را قطع کند تا از سوختن تجهیزات جلوگیری کنند.

تصویر سوخته موتور کولرگازی

2-آبریزی کولر گازی؛ رایج ترین مشکل کولر گازی

آبریزی کولر گازی از جمله مشکلات رایجی است که به دلایل مختلف رخ می‌دهد. یکی از اصلی ترین دلایل برای رخ دادن این مشکل، مسدود شدن خروجی کولر است.

علاوه براین، توجه داشته باشید که اگر هوا به درستی نتواند از پنل داخلی به بیرون منتقل گردد، به مرور آب از پشت دستگاه به بیرون نشت می‌کند. با کثیف شدن فیلترهای هوا مسیر عبور جریان هوا مسدود شده و به همین دلیل مشاهده می‌کنید که آب از داخل پنل به بیرون می‌ریزد.

تصویر لوله کولرگازی

3-کولر گازی باد خنک نمی‌زند

یکی دیگر از رایج ترین و بدترین مشکلات کولر گازی، کاهش سرما آن است. دلایل کاهش سرما کولر گازی بسیار زیاد است و برخی به راحتی رفع شده و بقیه نیاز به تعمیرات دارند.

اگر نصب کولر گازی اشتباه انجام شده باشد یا فیلترها کثیف و مسدود هستند، هوای خنک از آن بیرون نمی‌زند. علاوه براین، وجود اشکال و کثیفی در کندانسور و خرابی‌های کمپرسور نیز می‌توانند دلایل دیگری برای بروز این مشکل باشند.

وکتور کولرگازی

4-کم شدن شارژ گاز مبرد

گاز فریون یا مبرد نقش بسیار مهمی در خنک سازی هوا در کولر گازی دارد که در لوله‌های مخصوصی قرار گرفته‌اند. نشت گاز مبرد از دیگر خرابی‌ها و مشکلاتی هستند که در کولر گازی‌ها رخ می‌دهد.

با کاهش مقدار استاندارد گاز مبرد، کارایی و عملکرد دستگاه نیز با اختلال مواجه خواهد شد. به همین دلیل در اولین فرصت باید نسبت به شارژ کولر گازی اقدام کنید.

با شارژ به موقع گاز می‌توان از خرابی و مشکلات کولر گازی جلوگیری کنید.

تصویر گاز کولرگازی

5-صدای غیر طبیعی کولر گازی

در حالت طبیعی کولر گازی باید کاملا بدون صدا کار کند، اما ممکن است پس از گذشت زمان احساس کنید صدایی شبیه به لرزش از آن به گوش می‌رسد. از مهم ترین دلایل برای رخ دادن این مشکل در کولر گازی می‌توان به خرابی کمپرسور اشاره کرد که بیش‌تر در کولرهایی با عمر بالا بروز می‌کند.

علاوه براین بررسی کنید که پس از تعمیر و نصب کولر گازی آیا پنل‌های داخلی و خارجی کاملا تراز شده و تعادل دارند؟ آیا شئ خاصی وارد پنل خارجی نشده است؟

موتور فن سالم است و نیاز به روغن کاری ندارد؟ در صورت نداشتن تخصص در این زمینه می‌بایست با سرویس کار ماهر تماس بگیرید.

تصویر کمپرسور خراب کولرگازی

6-خاموش و روشن شدن مداوم کمپرسور

ممکن است شرایطی برایتان به وجود آمده باشد که متوجه شوید کمپرسور به صورت مداوم روشن و خاموش می‌شود. متاسفانه این مشکل بسیار رایج بوده و خوشبختانه در اغلب مواقع به راحتی قابل حل است.

به عنوان مثال، کافی است فیلتر هوا را تمیز کنید و گرد و غبار روی کمپرسور را از بین ببرید. در برخی از مواقع ممکن است نیاز به بررسی فنی سیم پیچی کمپرسور داشته باشید که توسط تعمیرکار باید انجام شود.

تصویر گرد و غبار لوله‌های اواپراتور

7-یخ زدن لوله‌های اواپراتور

یکی دیگر از خرابی و مشکلات کولر گازی، یخ زدن لوله‌های اواپراتور است. این لوله‌ها سرمای گاز مبرد را گرفته و به فضای داخل خانه انتقال می‌دهد.

اگر فن نتواند به درستی سرما را به بیرون منتقل کند، به مرور لوله‌ها یخ می‌زنند. حل این مشکل نیاز به تخصص دارد و لازم است فن و وضعیت لوله‌ها به طور کامل بررسی و عیب یابی شود.

تصویر یخ زدن لوله‌های اواپراتور

8-کثیفی فیلتر هوا کولر گازی

به جرات می‌توان گفت، رایج ترین مشکل کولر گازی، کثیف شدن فیلترهای هوا است. این فیلترها مانع از ورود گرد غبار و آلاینده‌ها به هوای داخل منزل شود.

با گذشت زمان و آلودگی بیش از اندازه هوا، سطح فیلترها با لایه‌هایی از گرد و غبار و غیره مسدود می‌شود. به همین دلیل سرمای کولر کاهش یافته و هوا نیز آلوده خواهد بود. برای رفع این قبیل مشکلات می‌توانید تمیز کردن دوره‌ای فیلتر و در صورت نیاز تعویض آن را در برنامه خود قرار دهید.

نصویر کولر گازی خاک گرفته

9-کار نکردن فن داخلی کولر گازی

فن نقش بسیار مهمی در ایجاد و انتقال هوای خنک داشته و به مرور زمان و پایین بودن کیفیت قطعات آن ممکن است خراب شود. با توجه به اینکه خراب شدن فن فشار زیادی را به کمپرسور وارد می‌کند، به همین دلیل تعمیر آن را نباید پشت گوش بیندازید!

با تعمیر به موقع این قطعه یا تعویض آن می‌توان تاثیر بسیار زیادی را در خنک شدن هوای کولر احساس کرد.

تصویر کولرگازی باز شده برای تعمیر

10-مصرف انرژی زیاد کولر گازی

علی‌رغم اینکه هر یک از کولرهای گازی دارای برچسب انرژی خاصی هستند، اما گاهی اوقات ممکن است مصرف انرژی آن‌ها افزایش پیدا کند.

کافی است در این شرایط روی پنل خارجی سایبان قرار دهید تا تابش مستقیم نور خورشید به آن فشار وارد نکند و کمپرسور برای مدت طولانی روشن نباشد.

تصویر محافظ کمپرسور کولرگازی

11-مشکل پریدن فیوز با روشن شدن کولر گازی

گاها احساس می‌شود که با روشن شدن کولر گازی فیوز ساختمان می‌پرد. اصلی ترین برای رخ دادن این مشکل این است که سیم پیچی داخلی دستگاه دچار اتصال شده است.

به همین دلیل باید سیستم داخلی کولر گازی توسط تعمیرکار بررسی و عیب یابی شود. در صورت بروز این مشکل کولر را از برق بکشید تا تعمیرات آن انجام شود.

تصویر سیم های داخل کمپرسور کولر گازی

12-برق داشتن بدنه کولر گازی

یکی دیگر از خرابی و مشکلات کولر گازی‌ها، برق داشتن بدنه دستگاه است. در بسیاری از مواقع این مشکل به دلیل نشت برق سیم پیچی قطعات داخلی دستگاه است.

به عنوان مثال ممکن است سیم پیچی کمپرسور مشکل داشته و برق از آن به بدنه نفوذ می‌کند. علاوه براین، لخت شدن کابل رابط و جدا شدن کابل برق از کنتاکت‌ها نیز می‌توانند باعث این مشکل شوند و باید به صورت تخصصی تعمیر گردد.

تصویر چک برق بدنه کمپرسور کولرگازی

رتبه بندی کیفیت کولر گازی بر چه اساسی است؟

مصرف برق کولر گازی چقدر است؟

رسیدیم به سوال مهمی که بدون شک ذهن شما خریدار را درگیر کرده است؛ مصرف برق کولر گازی چقدر است؟

برای یافتن میزان آمپر مصرفی کولر گازی در توان‌های مختلف ابتدا باید به نوع کولر گازی توجه کنیم:

تصویر برچسب انرژی کولر گازی

انواع کولر گازی

کولر گازی در سه نوع کلی T1 و T2 وT3 است. کولر گازی نوع T1 ویژه مناطقی است که هوای معتدل دارد 

نوع T2 مخصوص مناطق سردسیری است و نوع T3 برای مناطق حاره‌ای و گرم و خشک استفاده می‌شود مطابق جدول زیر:

تصویر جدول دما کولر گازی

نسل جدید کولر گازی اینورتر نیز مخصوص مناطق معتدل بوده و از نوع روتاری محسوب می‌شود که از سیستم اینورتر وی (Inverter V) و اینورتر دی سی (Inverter DC) استفاده می‌کنند.

مقدار آمپر مصرفی کولر گازی‌های اینورتر وی

۱۲۰۰۰ = ۵ آمپر

۱۸۰۰۰ = ۷ آمپر

۲۴۰۰۰ = ۸ آمپر

۳۰۰۰۰ = ۱۰ آمپر

مقدار آمپر مصرفی کولر گازی اینورتر دی سی یا کولرهای فوق کم مصرف ۲ آمپر کم‌تر از کولر گازی اینورتر وی است.

اگر در مناطق حاره‌ای و گرم و خشک زندگی می‌کنید باید از کولر گازی‌های نوع T3 استفاده کنید که به آن‌ها کمپرسور‌های پیستونی یا موتور سنگین می‌گویند. میزان آمپر مصرفی این کمپرسورها تقریبا دو برابر کمپرسور‌های روتاری است.

Picture of تحریریه JBH
تحریریه JBH

در مجله اینترنتی JBH به‌روزترین و معتبرترین مقالات حوزه صنعت برق را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی فنی

پشتیبانی آنلاین فروشگاه