Search
Close this search box.

کافیست که به اطراف خود نگاه کنید تا متوجه شوید که بسیاری از لوازم زندگی ما با برق کار می‌کنند؛ برق با تمام مزیت‌هایی که برای زندگی کنونی فراهم کرده است در پاره‌ای از موارد برای ما مشکل ایجاد می‌کند؛ از جمله این موارد پیدا کردن راهی برای حل مشکل دو فاز شدن برق است. جریان برق ساختمان یک شبکه در هم پیچیده و گسترده است که از منبع کنتور برق شروع می‌شود و به پریز واحدهای ساختمان متصل می‌شود. اما از آنجا که هر مشکلی که در روند برق‌رسانی ایجاد شود باعث از کار افتادگی لوازم برقی می‌شود پس بهتر است برای هر کدام از لوازم برقی منزل محافظ ولتاژ مناسبش را تهیه کرد. در این مقاله ابتدا با مفهوم دو فاز شدن برق آشنا می‌شویم و حل مشکل دو فاز شدن برق را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

تصویر محافظ برق یخچال

محافظ ولتاژ جریان سه فاز با عمر مکانیکی بیشتر از 100.000سیکل

منظور از دو فاز شدن برق چیست؟

دو فاز شدن برق ساختمانی به طور معمول به دو طریق اتفاق می‌افتد: 

دو فاز شدن برق ساختمان به صورت غیر حقیقی: دو فاز شدن غیر حقیقی زمانی رخ می‌دهد که سیمی که در وسط ترانس توزیع برق شبکه اصلی وجود دارد یا قطع شده است یا دچار مشکل و زدگی شده است؛ همچنین عامل دیگری که سبب دو فاز شدن غیر حقیقی می‌شود، این است که از میان دو سیم فاز و نول، سیم نول قطع می‌شود و سیم فاز بر روی سیم نول تاثیر می‌گذارد و برق دچار دو فاز شدگی می‌شود.

دو فاز شدن برق ساختمان به صورت حقیقی: دو فاز شدن حقیقی برق ساختمان به این صورت است که به جای 220 ولت برق، 380 ولت برق به مصرف کننده تک فاز ارائه می‌شود؛ دلیل اصلی این است که در ولتاژ 220 ولت تنها یک سیم نول و یک سیم فاز وجود دارد و در ولتاژ 380 ولت، دو عدد سیم فاز قرار گرفته است.

JBH یک شرکت معتبر در زمینه تولید محصولات و تجهیزات برقی است. این شرکت با کمک تیم متخصص خود توانسته است وسایلی ایمن و با کیفیت مانند کنترل فاز، انواع چراغ سیگنال، ترموستات و سایر تجهیزات برقی طراحی و تولید کند. برای آشنایی بیشتر با محصولات JBH پیشنهاد می‌کنیم به بخش مقالات JBH مراجعه کنید.

ترموستات دیجیتال JBH با قابلیت تنظیم دما

دو فاز شدن برق چه زمانی رخ می‌دهد؟

چه زمانی برق دچار دو فازی شدن می‌شود؟ در ادامه 4 علت مهم دو فاز شدن برق ساختمان را با یکدیگر مرور می‌کنیم:

  • وصل جابجای سیم نول و فاز در کنتور برق و تابلو فیوز

یکی از دلایل مهمی که باعث دو فاز شدن برق ساختمان می‌شود این است که سیم نول و فاز به طریقی جابجا وصل شده باشد. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که به عنوان مثال فرد جوشکاری قصد انشعاب‌‌گرفتن از کنتور برق شما را داشته باشد و پس از اتمام کار سیم‌ها را جابه‌جا متصل کرده باشد. زمانی که این دو سیم برعکس متصل شده باشد در تابلو فیوز تصویری نقش می‌بندد که به نظر عجیب می‌آید؛ مشکل به این صورت است که زمانی که در تابلو فیوز، تمام فیوزها به سمت بالا زده شده‌اند در دو سر آن، فازمتر نشان داده نمی‌شود و زمانی که تمام فیوزها به سمت پایین متمایل هستند، جز سیمی که متصل به فیوز اصلی است، خروجی تمام آن‌ها فاز را نشان می‌دهند. برای حل این مشکل باید جای سیم فاز و نول را در کنتور برق تغییر بدهید.

تصویر حل مشکل دو فاز شدن برق

  • وصل جابه‌جای فاز و نول در کلیدهای ساختمان

یکی دیگر از دلایل دو فاز شدن برق این است که اتصال سیم‌ها به کلیدهای تک پل و دو پل برعکس انجام شود. وقتی کلید برق قطع است ممکن است در لامپ مهتابی خود حالت دو فاز غیر حقیقی را مشاهده کنید.

  • وصل جابه‌جا دو سیم فاز و نول در سنسورها

سنسورها نیز مانند کلیدها کار می‌کنند با این تمایز که سنسورها اتومات هستند.

  • قطعی سیم نول در مسیر جریان برق

حالتی را در نظر بگیرید که در تمامی موارد بالا مشکلی وجود ندارد اما باز هم مشکل دو فاز شدن برق وجود دارد. در این صورت امکان این وجود دارد که سیم نول قطع شده باشد؛ دلیل آن می‌تواند اتصال اشتباه سیم‌ها در زمان انشعاب‌گیری، پوسیدگی سیم نول، اتصال دستگاه جوش و بخاری برقی با سیم ضعیف باشد.

نکته: بعد از چک کردن مولفه‌هایی که گفته شد، بهتر است ابتدا مطمئن شوید که آیا سیم نول قطع شده است یا خیر و بعد چک کنید که کدام پریز به سیم نولِ قطع شده نزدیک است. تمام پریزها را چک کنید تا سیم قطع شده را بیابید.

مواردی که گفته شد از جمله مهم‌ترین دلایل دو فاز شدن برق است در ادامه موارد دیگری که باعث دو فاز شدن برق ساختمان می‌شود را تیتر می‌کنیم:

  • وصل کردن دستگاه جوش
  • وصل کردن کولر گازی به سیم ضعیف
  • وصل کردن بخاری برقی
  • استفاده بیش از حد و یکدفعه از سیم‎‌کشی ضعیف
  • قطعی سیم نولِ کل شبکه برق
  • اتصال ضعیف سیم‌های برق
  • آسیب دیدن فیوز
  • کشیدگی پریزها از بیرون و پارگی سیم نول از داخل پریز برق
  • استفاده حداکثری واحدهای دیگر از برق
  • قطعی ترمینال نولِ داخل کنتور برق یا ذوب شدن ترمینال و سیم نول

خرید استابلایزر با سه سال گارانتی بی قید و شرط

دو فاز شدن برق چه تاثیری بر لوازم برقی می‌گذارد؟

نوسانات ولتاژ بیشترین خسارت را به لوازم برقی و الکتریکی وارد می‌کند. زمانی دو فاز شدن برق ساختمان ولتاژ افت می‌کند و برق دچار نوسان می‌شود؛ از این رو زمانی که برق دو فاز می‌شود درصد آسیب دیدن وسایل و تجهیزات برقی بسیار بالا می‌رود و لوازم برقی کارایی قبلی خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین بهتر است که این معضل را جدی بگیرید و سریعا به حل مشکل دو فاز شدن برق بپردازید.

تصویر روش درست کردن دو فاز شدن برق

راه حل مشکل دو فاز شدن برق چیست؟

دو راه به منظور حل مشکل دو فاز شدن برق وجود دارد. راه‌حل اول این است که از ترانس محافظ برق یا استابلایزر استفاده کنید. استفاده از این وسایل باعث می‌شود که از لوازم برقی منزل در برابر نوساناتی که در طول شبانه‌روز به وجود می‌آید و از عمر لوازم می‌کاهد محافظت شود و همچنین از بروز مشکلاتی مانند اسپایک ولتاژ یا دو فاز شدن برق جلوگیری می‌کند.

راه‌حل دوم برای برطرف کردن مشکل دو فاز شدن برق، در صورتی که ایراد از شرکت برق نباشد؛ این است که چک کنیم، سیم‌کشی ساختمان و کنتور برق در چه وضعیتی است؛ در مواقعی که لوازم پرتوان مانند چای‌ساز، کولر گازی، به سیم ضعیفی متصل است یا زمانی که سیم نول بر اثر پوسیدگی قطع شده باشد این مشکل به وجود می‌آید که در بالا به شرح کامل این ایرادات پرداختیم. 

رفع مشکل دو فاز شدن برق یکی از چالش‌هایی است که شاید در محیط‌های صنعتی یا مسکونی با آن مواجه شویم. 

اما چه چگونه می‌توان چنین مشکلاتی را رفع کرد؟

برای اینکه بتوانیم در جهت حل مشکل دو فاز شدن برق اقدام کنیم ابتدا باید بدانیم دو فاز شدن برق چیست و به چه دلایلی به وجود می‌آید؛ آنگاه می‌توان در جهت رفع آن اقدام کرد.

jbh محصولات همچون محافظ برق مرکزی و محافظ ولتاژ را تولید و عرضه می‌کند تا شما بدون هیچ نگرانی و دغدغه‌ای مشکل دو فاز شدن برق ساختمان یا واحد مسکونی خود را پشت سر بگذارید.

به کمک چنین محصولاتی ورودی و خروجی برق بررسی می‌شود و اگر مغایرتی در آن‌ها وجود داشته باشد برق از منبع اصلی قطع شده و تا عادی شدن شرایط به پریزها باز نمی‌گردد، اینگونه خبری از دو فاز شدن برق نیز وجود ندارد.

انواع محافظ برق JBH برای محافظت برق کل ساختمان

رفع مشکل دو فاز شدن برق از طریق شناخت علت بروز آن

همانطور که گفتیم تا علل وقوع حادثه را ندانیم، می‌توانیم در جهت رفع آن اقدام کنیم پس اولین گام برای حل مشکل دو فاز شدن برق بررسی علل موجود است.

چندین مورد از مهم‌ترین علل بروز دوفاز شدن برق عبارتند از:

  • اتصال جابجا سیم های فاز و نول

گاهی به هر دلیلی مجبوریم اتصالات کنتور را جدا کنیم. اگر هنگام وصل مجدد دقت نداشته باشیم و سیم‌های فاز و نول را جابجا وصل کنیم یعنی سیم فاز به ورودی نول و سیم نول به ورودی فاز متصل شود قطعا دو فاز شدن برق اتفاق خواهد افتاد. در چنین شرایطی تنها جریان موجود در تجهیزات شما فاز است و به طور کلی نول عملکرد خاصی ندارد.

  • اتصال نادرست سیم های فاز و نول به کلیدها

زمانی که می‌خواهید فاز و نول را به کلیدهای تک پل و دو پل متصل کنید، اگر جابجا این اتصالات برقرار شود حتما دو فاز شدن برق اتفاق می‌افتد؛ پس حتما هنگام اتصال این دو جریان دقت کافی داشته باشید تا خطری شما را تهدید می‌کند.

  • اتصال نادرست سیم‌های فاز و نول به سنسورها

اگر اتصالات فاز و نول به صورت نادرست به سنسورها متصل شود نیز مشکل دو فاز شدن برق اتفاق می‌افتد.

با توجه به اینکه اتصالات نادرست نقش پررنگی در بروز دو فاز شدن برق دارد بهتر است هنگام اتصال این دو سیم به اندازه کافی دقت کنید و یا اگر تجربه کافی ندارید حتما از کارشناسان و متخصصین این حوزه کمک بگیرید. 

  • بروز ایراد یا قطع سیم نول

فرسودگی سیم نول، اتصال نادرست، استفاده همزمان از وسایل برقی پرمصرف و اتصال آن‌ها به سیم‌های برق ضعیف می‌تواند از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل بروز دو فاز شدن برق باشد.

علاوه بر این گاهی در مسیر برق رسانی، سیم نول دچار آسیب می‌شود که این مورد نیز بسیار رایج است و می‌تواند از علل برجسته و عمده بروز دو فاز شدن برق باشد.

علاوه بر مواردی که گفته شد فاکتورهایی همچون خراب شدن فیوز، قطع شدن نول شبکه، قطع شدن ترمینال نول از داخل کنتور و … نیز می‌تواند موجب دو فاز شدن برق شود.

نکته: حال که با این علل آشنا شدیم می‌توانیم برای حل مشکل دو فاز شدن برق اقداماتی انجام دهیم. 

به هیچ وجه وسایل برقی پرمصرف همچون دستگاه جوش یا بخاری برق را به صورت همزمان استفاده نکنید.

هنگام اتصال سیم‌های فاز و نول به یکدیگر و یا به کلیدها و سنسورها اگر تجربه‌ای نداریم از یک متخصص کمک بگیریم.

سیم‌های نول و فاز را با پوششی محافظ بپوشانید تا دچار آسیب، ساییدگی، فرسودگی و… نشود.

رفع مشکل دو فاز شدن برق از چه آسیب‌ها و خطراتی جلوگیری می‌کند؟

با شناخت به موقع و اقدام برای رفع مشکل دو فاز شدن برق می‌توانید از خطرات و آسیب‌های بسیاری در امان باشید.

  • از سوختن وسایل برقی گران قیمت و متعددی که در محیط وجود دارد جلوگیری می‌کنید.
  • از نیم سوز شدن و یا کاهش طول عمر تجهیزات برقی جلوگیری می‌کنید.
  • خطرات جانی همچون آتش گرفتگی محیط را مهار می‌کنید.
  • نوسانات ولتاژ و جریان را کنترل می‌کنید.

و صدها خطر دیگر که با مهر این موضوع و انجام اقداماتی پیشگیرانی می‌توانید بروز آن‌ها را به تعویق بیاندازید و یا به طور کامل از ایجاد آن‌ها جلوگیری کنید.

مواردی که گفته شد چند تکنیک ساده و کاربردی از جانب مجموعه jbh است که می‌توانید به کمک آن از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

پشتیبانی فنی

پشتیبانی آنلاین فروشگاه